Forpsi

Állások, állások Magyarországon, álláskeresés, jobs

Fesztivál.hu

Port80.hu

Mp3Heaven.hu




Legyen a Papirusz.hu a Kezdőlapja! Tegye be lapunkat a Kedvencek közé!
Látunk, nemcsak nézünk (Archívum)
Tudósítás a 34. Magyar Filmszemléről 1.
Szerző: I-Web.hu
2003. január 29. 13:02


Mint azt már megírtuk, idén első alkalommal a dokumentumfilmek vetítése elkülönül a játékfilmekétől, magyarán senki nem marad le semmiről. Valahogy mégis az az érzésünk, mostoha dolog kora délelőttre rakni azokat az alkotásokat, amelyek elfutó hétköznapjaink fontos pillanataira, szereplőire próbálják meg felhívni a figyelmet.

Dessewffy Zsuzsa:
Párhuzamos töredékek
Dessewffy Zsuzsa Párhuzamos töredékek című filmje
szűkre szabott 57 percben tesz kísérletet arra, hogy összerakja Nagy Ervin életmozaikját. Ő a hetvenes évek végén, a moszkvai televízió egyik kulturális magazinját nézve döbbent rá, hogy a világhírű művész, Moholy-Nagy László (akinek budapesti kiállításáról szólt a tévébeszámoló) nem lehet más, mint a nagybátyja. Nagy Ervin elhatározta, hogy minden politikai nehézség ellenére felkutatja még élő rokonait, így találkozott (az akkori NDK-hoz tartozó) Drezdában amerikai unokatestvérével, Hattula Moholy-Naggyal.

Szekeres Csaba
Szekeres Csaba Mami Blue-ja már teljesen más világot tár elénk
: a tavaly befejezett filmben az özvegy Edina anyai gyötrődését látva gombóc nő a torkunkban. Edina tíz év körüli fia autista, s az asszonynak döntenie kell, megpróbálja-e egyedül kínlódva felnevelni Karcsikát és annak egészséges húgát, vagy bentlakásos szakintézetbe adja a kisfiút, hogy Edussal végre normális életet élhessenek.

Kései születés
Szuhay Péter és Kőszegi Edit Kései születés című filmjében az 1970 és 1983 közötti esztendők elevenednek fel
, az akkor még maroknyi roma értelmiség első próbálkozásai a cigány kultúra összefogására, felvirágoztatására. A felvételeken Daróczi Ágnes, Lakatos Menyhért, Choli Daróczi József, Kalla Éva és Szentandrássy István emlékezik vissza, s a film szimbolikus értelmű alapmotívuma Péli Tamás festőművész akkortájt készült pannója, a Születés.

Varga Ágota:Fekete lista
Szintén a magyarországi cigányokkal foglalkozik Varga Ágota filmje
, amely Feketelista címmel az 1944-ben munkaszolgálatra elhurcolt cigányok után nyomoz. A rendezőnő a Vöröskereszt segítségével kutatta fel a túlélőket, akik szívszorító egyszerűséggel, ám megdöbbentő pontossággal idézték fel az akkori félelmetes időszakot. A felejtés - halál, a túlélők feladata, hogy emlékezzenek.

Tőkések vagyunk, vagy mi - Sós Ágnes humorral próbálja filmjében oldani azt az emberi-társadalmi feszültséget, amely óhatatlanul egyre távolabb taszítja egymástól a szereplőket: egy magyar modern nagyvállalat öt vezetője együtt alapította a céget, s most már a csúcson vannak. Vajon mérhetetlen gazdagságuk ellenére képesek-e még haverok maradni, avagy törvényszerű, hogy a hierarchia és velejárói bedarálják a korábbi barátságokat?

Papp Gábor Zsigmond
Miközben a Papirusz tudósítója e sorokat írja
- már odahaza, a vetítések után -, az egyik kereskedelmi csatorna híradójának cirka kétperces beszámolójában (ennyit ér a Filmszemle?) Papp Gábor Zsigmond dokumentumfilmrendező beszél a szakma nehézségeiről, egyebek között, hogy a játékfilmesekhez képest a megpályázott pénzeknek jó, ha a felét kapják meg. Nos, pontosítsunk, ez csak az egyik baj, még ha óriási is.

Ha a fenti öt filmet most állatorvosi lónak tekintjük, sajnos az tuti befutóra hozza azokat a problémákat, amelyek miatt - valljuk be őszintén - a mai magyar dokumentumfilmek többségét még mindig csak egy szűk réteg nézi meg: disszonáns rendezői módszerek, elavult kamerakezelés, unalomba fulladó (zaklatott, összedobott, átgondolatlan, stb.) szerkesztés, és a kísérő - az értelmezést segítő - információk teljes hiánya. Fáj a szívünk, amikor azt látjuk, hogy a kiváló ötleteket milyen módon valósítják meg az egyébként mélyen elhivatott alkotók.

Minden nagyrabecsülésünk és tiszteletünk mellett szeretnénk felhívni a figyelmüket arra, hogy 2003-at írunk, és bizony a nyolcvanas évek dokumentumfilmkészítési módszerei felett eljárt az idő. Mi, mai nézők már másfajta képi világon nevelkedtünk, s ahhoz, hogy felkeltsék érdeklődésünket e témák iránt, és megkönnyítsék azok befogadását, alkalmazkodniuk kell a mi igényeinkhez. A mi világunkat térképezik fel, lépjenek hát már ki az ő világukból! Elég a fráziskésésből.

Ez egyáltalán nem jelenti a dokumentumműfaj "elfókuszosítását", sem "elvalóvilágosítását" - jó példa erre Almási Tamás Sejtjeink című alkotása, amelyet a tavalyi filmszemlén mutattak be, s nemrégiben sugározta a tévé is (amelynek esetében külön veszélyforrás a távirányító csábítása). Ennek ellenére ez a dokumentumfilm, a megfelelően alkalmazott filmes eszközöknek köszönhetően szabályszerűen "végignézette" magát. Feszes ritmus, érzékeny dramaturgia, objektív képek, ahogy kell. Ahogy kellene. Almási új filmjét (Az út vége) egyébként holnap vetítik - de ez már egy következő tudósítás témája.

Kapcsolódó írásaink:
/cikkek/?id=1165
/cikkek/?id=1104= (itt olvasható a teljes program is)

 
 
Jelenleg 6 olvasó böngészik a Papiruszon


Képes apróhirdetés ingyen | Nemzetközi hirdetés | Fesztivál, rendezvény

Legyen a WEBSZIGET.COM a Kezdõlapja!
PORT80.HU :: Magyarország Legtutibb Kezdolapja! :o)
MP3Heaven.hu :.:.::. Zene, MP3 & Partyzine q-_-p
Fesztivál.hu - A magyarországi fesztiválok gyujtoportálja
Tourinfo.hu - Magyarország Vezeto Turisztikai Portálja
SzuperPiac.hu - A képes hirdetések helye!
.: Papirusz.hu :. Kulturális Portál
Mindentudó.net :: Az optimális döntés lehetosége!
Hirdessen Nálunk! Tekintse meg médiaajánlatunkat!
Impresszum
Ha kérdése van, írjon nekünk!