Forpsi

Állások, állások Magyarországon, álláskeresés, jobs

Fesztivál.hu

Port80.hu

Mp3Heaven.hu




Legyen a Papirusz.hu a Kezdőlapja! Tegye be lapunkat a Kedvencek közé!
Szappan és só (Archívum)
Nosztalgikus visszaemlékezés a Bárra
Szerző: Eszéki Erzsébet
2002. szeptember 17. 16:00

Ami eddig rémálom volt, most - hála a külföldi licenceknek, a technika vívmányainak és az embereken elhatalmasodó unalomnak - valósággá válhat. A fenti leírás ugyanis nem a magyar lakosság számára egyre kisebb vonzerővel bíró katonai pálya feltételeit rögzíti, hanem az egyik, a televíziózás történetében mérföldkőnek tekinthető valóságshow  körülményeit jellemzi. 
A tévécsatornák a nézőkért folytatott harcban semmitől sem rettennek vissza. Így születhetett meg Hollandiában az első Big Brother névre hallgató műsor, amely meglepő sebességgel terjedt el az egész világon. Magyarországra a valóságshow Bár névre hallgató, dán licenc alapján készült változata 2001 májusában érkezett meg a Viasat3 csatorna jóvoltából.
Ez a svéd tulajdonú televíziós csatorna a kereskedelmi televíziózás hazai piacán stabil harmadik hely megszerzésére törekszik, annak ellenére, hogy a tv2-vel és az RTL Klubbal folytatott harcban alulmaradni látszik. Ez valószínűleg annak köszönhető, hogy az előre gyártott, konzerv műsorok mindig kisebb vonzerővel bírnak, mint a napjaink aktualitását valamilyen formában tükröző, saját gyártású műsorok.  
Az Európában 19 televíziós csatornát működtető MTG csoport indulásakor a  javarészt fiatal férfiakból álló célközönséget célozta meg. A sorozatokat, mozifilmeket sugárzó VIASAT3 stabil közönséget tudhat ugyan magáénak, a rekordokat döntő nézőszám azonban még várat magára.   A csatorna vezetői 2002 re ígérik a saját gyártású műsorok beindítását. A VIASAT3 eddigi legsikeresebb saját kezdeményezése a BÁR volt, amely valóságshow-t azzal a céllal indították, hogy fölkeltsék a figyelmet a csatorna iránt, s ennek a hazai televíziózás történetében vadonatúj műsor tökéletesen meg is felelt.     
Az alaprecept egyszerű: végy néhány vállalkozó szellemű férfit és nőt, rengeteg kamerát, ígérj nekik pénzjutalmat, indulásnak kreálj néhány művi konfliktust, és máris indulhat a műsor. Nem kell hozzá forgatókönyv, dialógus, különleges világítás és sminkesek csapata. A résztvevők a maguk izzadt, káromkodó, gyakran kiszolgáltatott valójukban válnak sztárrá, vagy süllyednek feledésbe.     
Minden profi programigazgató tudja, hogy a magyar ember kíváncsi. Szereti tudni, mi történik körülötte a világban, van, akit a gazdagok érdekelnek, van, akit a szépek és van, akit az úgynevezett hagyományos emberek. A porta előtti padon ücsörgő pletykás öregasszonyok és társaik manapság már egy-egy csatorna nézőszámát növelik, médiatervezők által meghatározott célcsoportokat reprezentálnak.

Hortolányi Anikó felvétele a Bárról
Tavaly májusban a Viasat 3 csatorna jóvoltából tizenegy héten keresztül követhettük figyelemmel az Andrássy úti kávéházat több-kevesebb sikerrel üzemeltető tizenegy, véletlenszerűen kiválasztott fiatal életét.  Mivel a kávéház a megszokott módon működött tovább,   a versenyzők mikroportjai  és  a  kamerák segítségével figyelemmel követhettük a fiúk hódításait, a lányok lázadásait, vagy a  mindennapos, egyre elkeseredettebbé váló harcot a kávéház profitorientált tulajdonosával. A sorozat fényét és a nézőszámot sztárvendégek emelték, mi pedig csodálkozva figyeltük, miként alakulnak át a budapesti éjszakai élet közepébe csöppent fiatalok médiasztárokká, és hogyan kezdik élvezni az esti programokkal járó nyilvános szerepléseket.
A műsor hazánkban elsőként a Microsoft Windows Media streaming video technológiájának köszönhetően napi 24 órában az interneten keresztül is figyelemmel követhető volt. A legmagasabb egyidejű online nézőszám 272 ezer volt, amivel a VIASAT3 minden bizonnyal magyar rekordot döntött. 
A legnagyobb érdeklődést természetesen azon késő éjszakai pillanatok keltették, amikor a versenyzők a fáradtságtól és az elfogyasztott alkoholtól kábán „kalandozni” kezdtek. Mindig akadt ugyanis olyan, vállalkozó szellemű (hölgy)vendég, aki a 15 perc hírnévért vállalta, hogy másnap az egész város azt találgassa: vajon mi is történhetett, miután bekísérte  Tibit, Zolit vagy Tigert a kameramentes női vécébe? 
Kukkolni ugyanis jó. Az intellektuális hajlamú néző – önigazolásként - tekintheti a valóságshow-t érdekes pszichológiai kísérletnek, ha tetszik, társadalmi összefüggések leleplezésére szolgáló új fegyvernek, a lényeg, hogy nézze. Aki megelégelte a - többnyire brazil - szappanoperák szirupos világát, most kiszámítható, többnyire szerencsés kimenetelű fordulatok helyett sebzett szíveket, csúnyákat és gonoszokat figyelhet meg, az internetes közvetítésnek hála akár napi 24 órában.
Egy–egy éjszakai portyázás után kárörömmel vegyes kíváncsisággal figyeltük, hogyan reagálnak az otthon maradottak a Bárban látottakra.  Sajnáltuk Tibi barátnőjét, aki a televízióból értesült a kameramentes WC-ben töltött éjszakai pásztoróra eseményeiről, aztán ország-világ Tibi magyarázkodását, majd szakítását hallgatta, mi pedig rokon- és ellenszenv között hányódva töprenghettünk: vajon kinek adnánk a pluszpontunkat? A szombati szavazásra már kész haditervvel ültünk a televízió elé, vérre menő vitákat folytattunk barátainkkal, és nagyon élveztük, hogy szavazatunk segítségével mi is beleavatkozhatunk a műsorba.
A  valóságshow-k egyik nagy találmánya, hogy a televíziózás izgalmait a  puszta  nézelődés helyett interaktív játékká változtatja. Mivel úgy tetszik, a kíváncsiságon kívül életünkben a másik visszatérő klasszikus elem a hatalom iránti vágy, ezekben a műsorokban a kedves nézőnek megadatik, hogy komoly valóságformáló tevékenységet végezzen: a foteljében ülve ítélkezzen, vagyis szavazás útján eldöntse, ki folytathatja a játékot. Még lelkiismeret-furdalást se kell éreznie, hiszen a munka piszkos részét már elvégezték a játékosok, a  valóságshow-k alapszabályzatában  egyik feltételként szerepel ugyanis,  hogy  a részvevők kötelesek hetente egyszer nyíltan egymás képébe mondani a véleményüket, és nyilvánosan eldönteni, ki menjen, ki maradjon.
Aki eddig nem értette, miért olyan sablonosan egyformák a szappanoperák szereplői, most választ kaphat minden kérdésére. Azt még a laikus is láthatja, hogy ezekből a játékokból elsőként a feltűnően „valamilyen” versenyzők távoznak, a szemüvegesek, hosszúhajúak, a túl okosak vagy buták. A nézők és a játékosok rokonszenvét a minden helyzetben másként viselkedő, definiálható jellemvonásokat nélkülöző emberek birtokolják a legtovább. Ez némi magyarázattal szolgál arra, miért nem emlékeztetnek élő emberekre a népszerű sorozatok szereplői,  miért lehet egy szóval jellemezni a Barátok közt összetettnek aligha nevezhető  Katáját vagy Nóráját.
A BÁR című valóságshow egyik érdekes tanulsága, hogy miután a lányok - nem különösebben meglepő módon - alkalmatlannak bizonyultak az összefogásra, a nézők a valóság vágással kissé kozmetikázott, napi 25 percre csökkentett változatában a népmesékből ismert klasszikus hármasnak szavaztak bizalmat. Az utolsó három hétben az Erős, a Ravasz és az Egyszerű titáni harcának lehettünk tanúi, amelyből  a hagyományokhoz  híven és a valóságtól eltérően az Egyszerű került ki győztesen. Végre bebizonyosodott, hogy a gonosz nemcsak Brazíliában nyeri el méltó büntetését, hiszen nálunk, az Andrássy úton is sorra elbuktak az intrikusok, az erősek és a ravaszok. Maradt a legkisebb királyfi, aki a maga naiv, természetes kedvességével 11 hét alatt az ország kedvence lett. Mit számít a vágással történő manipuláció, a valós konfliktusok tökéletes hiánya, a steril környezet, ha egyszer a műsor reklámja azt mondja, hogy ez a valóság? Boldogan elhisszük, hogy ha a valóságshow-ban győzhet a jó, előbb-utóbb mi is révbe érhetünk, végre van remény. Nem kell ide szappanopera vagy népmese, hiszen megszületett az új fikciós műfaj, amelyben a történet maga a szereplők élete.  
Olyan világban, amelyben nézők milliói ülnek tehetetlenül naponta a hírműsorok képernyői előtt, s ahol semmiféle szavazás nem tudja megakadályozni a háborút, a korrupciót és a gyilkosságokat, úgy rémlik, rémségektől sebzett lelkünkre gyógyír a valóságshow-k látszólag kíméletlen világa. Amikor már eleget szörnyülködtünk Zoli faragatlanságán, fáradtan megnyomjuk a távirányítón található piros off gombocskát, majd visszatérünk kudarcokkal és örömökkel teli saját életünkbe. Magunkban csöndesen örülünk neki, hogy ha nem is leszünk soha híresek és gazdagok,  legalább nincsenek kamerák a fürdőszobánkban.

 
 
Jelenleg 5 olvasó böngészik a Papiruszon


Képes apróhirdetés ingyen | Nemzetközi hirdetés | Fesztivál, rendezvény

Legyen a WEBSZIGET.COM a Kezdõlapja!
PORT80.HU :: Magyarország Legtutibb Kezdolapja! :o)
MP3Heaven.hu :.:.::. Zene, MP3 & Partyzine q-_-p
Fesztivál.hu - A magyarországi fesztiválok gyujtoportálja
Tourinfo.hu - Magyarország Vezeto Turisztikai Portálja
SzuperPiac.hu - A képes hirdetések helye!
.: Papirusz.hu :. Kulturális Portál
Mindentudó.net :: Az optimális döntés lehetosége!
Hirdessen Nálunk! Tekintse meg médiaajánlatunkat!
Impresszum
Ha kérdése van, írjon nekünk!