Forpsi

Állások, állások Magyarországon, álláskeresés, jobs

Fesztivál.hu

Port80.hu

Mp3Heaven.hu




Legyen a Papirusz.hu a Kezdőlapja! Tegye be lapunkat a Kedvencek közé!
Fanny Ardant találkozása(i) Maria Callasszal (Archívum)
Exkluzív interjú az artiturának
Szerző: H. Magyar Kornél
2002. december 3. 16:44


- Kevés színésznőnek adatik meg, hogy ugyanannak a legendás személynek a "bőrébe" bújjon. Ön hogyan minősíti ezt a kettős lehetőséget?

- Ha él benne efféle vonzalom, az nem egyéb, mint egy nőé, egy megkérdőjelezhetetlen művészé, aki minduntalan kérdőre vonta magát, mindenben és mindenkor a tökéletességet célozta meg. Callas számomra valóságos regényalak. Benne van minden, ami regényes, pátoszos, másfelől ösztönös, vad, fékezhetetlen, érzéki. Különösen Zeffirelli láttatásában. A nő, aki sokszor szenvedett a dívaságától, a díva, aki sokszor szenvedett attól, hogy nőként elhagyták, mellőzték. Nos, a filmben az elmúlt szerelmek, tovatűnt dicsőségek Callasával találkoztam.

- Cseppet sem félt az önismétlés csapdájától, attól, hogy ugyanazokat a "paneleket" hozhatja vásznon, amelyek már beváltak a színpadi feldolgozásban?

Fanny Ardant
- Szerintem a félelem egy színész számára az egyik legnagyobb ösztönző erő. Mindamellett mérhetetlen biztonságot jelentett, hogy egy fiktív történetbe léphettem be, így mégis közelebb kerülhettem a jelleméhez. Gyakran tapasztalhatjuk az életben is, hogy a tények ránk nehezednek, hogy a megélt valóság tanúi ilyen-olyan ellenvetéseket tesznek. Zeffirelli filmje szerintem megkerülte ezt a csapdát, mert alapvetően a tisztelgés és a szeretet vezérelte Callas iránt, aki egész életében kivételesen öntörvényű és önmagához is a kegyetlenségig őszinte ember volt.

- Szeretném, ha beavatna minket a titokba: miként készült arra, hogy megjelenítse Callas utolsó éveit?

- Mint mindig, az ösztöneimre, a legbensőbb megérzéseimre hallgatva. Tudatosan kerültem, hogy korabeli koncert- és operafelvételeket, vagy személyes jellegű filmbejátszásokat nézzek meg. Előítéletmentes megközelítésre törekedtem. Amit ismertem belőle, azt erősítettem magamban: a hangját, ez volt a legfontosabb érzelmi és értelmi csatorna.

-Számtalan életrajz, visszaemlékezés látott napvilágot róla a halála óta eltelt húsz esztendőben. Ezekből nem merített?

- Nem akartam, hogy megzavarjanak. Amúgy sem bízom az életrajzi könyvekben. Számomra egy lélek "megfejtéséhez" a pillanatfelvételek, a fényképek visznek a legközelebb. Órákig nézegettem, kutattam a lopott pillanatokban ellesett arcát, gesztusait. Többet árulnak el róla, mint bármely leírás.

- Zeffirelli filmjének vezérmotívuma a hangja elvesztésével küszködő művészé, aki a magányba, az elszigeteltségbe zárkózást választja. Milyen magyarázattal lehetünk gazdagabbak ennek az elhatározásnak a megértéséhez?

- Csak feltevéseim lehetnek erről. A hang éppúgy elhasználódik idővel, mint a test. Kiváltképpen olyasvalakinél, mint Callas, aki tizennégy éves kora óta a tökéletességet célozta meg a hangjával. Aki sokat ad magából, az eleve sokat is veszít magából. Callas mindig nagyon hitt a hangjában, de egy adott pillanatban hagyta, hogy más kísértések is magukkal ragadják. Végtére is nő volt. Nő, aki hódítani akart. És jöttek a csábítások, a jacht, az estélyek, az átmulatott éjszakák. Tökéletesen megértem őt. Megértem, hogy nem lehet következetesen mindig csak a csúcsot megcélozni a művészetben, mert vannak más vágyak is. A vágy egy szép, regényes, szerelmes élet után. És éppen ez jelentette számára a töréspontot: lényének egyik oldalával a művészi tökéletességet kereste, ugyanakkor gyarló, szeretetéhes nő volt, aki az élet "magánterületén" is győzni akart.

Maria Callas
- A színpadi és a filmes találkozás előtt is ilyen kivételes érdeklődést táplált Callas iránt?

- Az első lemez, amit az édesapámtól kaptam, a Carmen volt Callasszal. Az egész kamaszkoromat áthatotta az ő hangja. A legszebb karácsonyi ajándékoknak a szüleimtől és a barátaimtól kapott Callas-lemezek számítottak. Mint mindenben, a zenében is rendkívül ösztönös vagyok. Ösztönösen szerettem, és gyakran, önfeledten dúdoltam magamban a Norma, a Carmen, a Tosca, a Traviata áriáit.

- Hogyan boldogult a Callas-áriák színészi előadásával, "feléneklésével"?

- Alapvetően érzelmi beállítottságú színésznő lévén ez okozta a legkevesebb gondot. A filmre készülve Callas hangjára "tátogtam" autóvezetés közben, a fürdőszobában, a konyhában, a lakásom minden szegletében. Élveztem azokat a heteket, amikor mással se próbálkoztam, mint hogy eltaláljam Callas lélegzetvételét, intonálását. Félelmetesen izgalmas feladat volt.

- Elhangzik a filmben egy mondat, amely engem mélyen megérintett. Valahogy úgy hangzik, hogy a győzelem sokszor rosszabb, mint a bukás. Fanny Ardant-nak mi erről a véleménye?

- Engem is szíven talált ez a mondat. Mindannyian átélhettük már azt az állapotot, hogy a szárnyakat adó győzelmek, sikerek után kénytelenek vagyunk szembesülni a "hogyan tovább?", "az innen már csak lefelé vezet az út" kérdésével. A másik állapot pedig az, amikor reménytelennek, sikertelennek érezzük az erőfeszítéseinket, de közben bennünk munkál a remény, hogy holnap talán szebb, jobb napra ébredünk. Igen, valójában hiszek ennek a hol fenn, hol lenn állapotnak a dinamikájában.

- Zeffirelli azt nyilatkozta, hogy régóta figyelemmel kísérte az Ön pályafutását, alakításait, és nem volt kétséges számára, hogy Callas mediterrán szenvedélyességének leginkább Fanny Ardant felel meg. Ön hogyan emlékszik vissza erre a találkozásra ?

- Itáliában történt, én éppen Velencében vendégszerepeltem egy színházi előadással, ő pedig éppen egy operát rendezett a Fenicében. Az első találkozásunkra a Florian kávéházban került sor. Már az első alkalommal megszerettem Zeffirellit, és azt hiszem, ő is engem. Érzelmekről mesélt nekem, az emocionális megközelítésről. Tudtam, hogy azért akarja elkészíteni ezt a filmet, mert szerette Callast.

- A szereteten túl mégis mire volt a leginkább kiváncsi Zeffirelli elbeszélésében Callas életéből?

- Elsődlegesen Onassisról, a hozzá fűződő kapcsolatáról kérdeztem, elvégre ez a szerelem lendítette ki Callast az operaszínpadokról a társasági magazinok címlapjára. Ennek az őrült, szenvedélyes és szenvedéses érzelemnek a titkára voltam kíváncsi. Ma már értem, hogy mitől volt olyan elementáris ez a vonzalom. Hirtelen belépett az életébe egy férfi, aki alapvetően különbözött az addigi partnereitől, rajongóitól. Egy férfi, aki fütyült az operadívára. Egy vonzó férfi élete csúcsán, ráadásul görög, aki önerejéből küzdötte föl magát a pénzarisztokrácia Olümposzára. És nem utolsó sorban egy férfi, aki kalandor volt, aki felkavarta Callas, a nő életét.

- Onassis szakítása jelentette a legnagyobb törést Callas, a nő életében. Zeffirelli filmje ezt a kérdést sokkal árnyaltabban kezeli.

- Szerintem lélekben soha nem szakítottak. A világ szemében Callas tragikus hősnő volt, az elhagyott, szerelmileg meggyötört nő. A valóság meggyőződésem szerint bonyolultabb ennél. Azzal, hogy valakit elhagyunk, vagy valaki elhagy minket, még nem tudjuk kitörölni őt az életünkből. Léteznek ilyen "se vele, se nélküle" kapcsolatok, amelyek túlélnek minden szakítást. Az persze más kérdés, hogy mindig az szenved tőle inkább, aki jobban kötődik a másikhoz. És ebben az esetben nem kétséges, hogy Callas érzelmei erősebbek voltak.

- A rendezésről szólva az a hír járja Zeffirelliről, hogy művészileg rendkívül igényes, ám roppant kiszámíthatatlan.

- Kimondottan szeretem és igénylem a meglepetéseket, az izgalmakat, amikor nézeteltérések, ütközések, érzelmi kifakadások kohéziójában születik meg valami. Számomra elviselhetetlen állapot a langyos nyugalom, a kimért udvariasság. Zeffirelli módszerében azt szeretem, hogy mindenkor eleven, megunhatatlan.

- Az impresszárió szerepében Jeremy Irons volt a partnere, akivel már korábban is dolgozott.

- Ironsszal olyan érzés együtt dolgozni, mint egy rég megkezdett beszélgetést akár évek múltán folytatni. Van benne valami szemérmesség, félénkség, ami nagyon vonzó és ösztönző. Emberileg is nagyon érdekesnek, színesnek találom őt. Tudja, bárki bármit is gondol, nekem meggyőződésem, hogy mi színészek, maszkírozhatjuk magunkat bármilyennek, lényegében mindig önmagunkat adjuk, minden szerepjátszásunkon átsugárzik a valódi énünk.

 
 
Jelenleg 4 olvasó böngészik a Papiruszon


Képes apróhirdetés ingyen | Nemzetközi hirdetés | Fesztivál, rendezvény

Legyen a WEBSZIGET.COM a Kezdõlapja!
PORT80.HU :: Magyarország Legtutibb Kezdolapja! :o)
MP3Heaven.hu :.:.::. Zene, MP3 & Partyzine q-_-p
Fesztivál.hu - A magyarországi fesztiválok gyujtoportálja
Tourinfo.hu - Magyarország Vezeto Turisztikai Portálja
SzuperPiac.hu - A képes hirdetések helye!
.: Papirusz.hu :. Kulturális Portál
Mindentudó.net :: Az optimális döntés lehetosége!
Hirdessen Nálunk! Tekintse meg médiaajánlatunkat!
Impresszum
Ha kérdése van, írjon nekünk!