Forpsi

Állások, állások Magyarországon, álláskeresés, jobs

Fesztivál.hu

Port80.hu

Mp3Heaven.hu




Legyen a Papirusz.hu a Kezdőlapja! Tegye be lapunkat a Kedvencek közé!
Többféle húrt is penget (Archívum)
Juhász Gáboré az idei Magyar Jazz Díj
Szerző: H. Magyar Kornél
2002. november 26. 12:56


- Ma már sokan beszélnek egyfajta jellegzetesen európai hangvételről, amely kapcsán szóba jön a müncheni ECM lemezkiadó és a körülötte csoportosuló zenészek neve is. Mennyire érzi magáénak ezt az európai hangzást?

- Nem biztos, hogy szerencsés különbséget tenni, hiszen ha jobban belegondolunk, az igazi ECM-hangzást John Abercrombie, Charles Lloyd, Pat Metheny - amerikai zenészek jelenléte alakította jellegzetessé. Szintén amerikai trombitás, Don Cherry biztatta az európai fiatal dzsessz-zenészeket, hogy ne a meglévő amerikai kliséket utánozzák, hanem nézzenek körül, és merítsenek inspirációt a saját zenei környezetükből. Ennek nyomán alakult ki a \\\'80-as évek elején egy olyan stílus, vagy iskola, amit én is szeretek, mélységesen azonosulok a dzsessznek ezzel az esztétizáló szellemiségével. Persze amikor Európában járok, határozottan érzem, hogy más európai kiadók is - köztük a magyar BMC Records - kezdenek kialakítani egy markáns, saját hangvételt. Ez nyilván különbözik a nagy, patinás tengerentúli cégek stílusától, és ez így van jól.

- Ön hihetetlen sokoldalú művész, a dzsessz és a világzene szinte valamennyi szegmenséből inspirációt merít New Orleanstól a Balkánon át egészen a Távol-Keletig. Vajon hányféle lelkület és technika kell ahhoz, hogy az ember akár ennyire távoli zenei világokat is képes legyen artikuláltan megszólaltatni?

Fotók: Dobó László
- Igyekszem ebben a sok stílusban mindig hozni valami állandó vonást. Való igaz, hogy egymástól gyökeresen különböző zenei stílusokkal találkoztam. Ezen belül is az improvizált zenei nyelvek érdekeltek a legjobban. Persze mindenki, aki a zenének ilyen tulajdonságait vizsgálja, óhatatlanul eljut a dzsesszhez. Meggyőződésem, hogy a dzsessz a 20-21. század egyik legélőbb, legérdekesebb zenei dialektusa. A klasszikus zenéből is azok a korszakok érdekelnek, amikor még eleven volt a rögtönzés gyakorlata. Én ennek a barokk végén érzem a határát, ekkor kezdték olyan precízen leírni a darabokat, hogy az előadói lehetőségek jóval szűkebbé váltak. A harmadik fontos élményem az észak-indiai zene variabilitásával való ismerkedés, amit néhány helyen meglepően rokonnak érzek az európai barokk kompozíciós módszereivel, ha harmóniájában oly különböző is. Ez a három fő inspiráció igencsak eltérő hangszertechnikai eszközöket igényel, amivel persze meg kellett birkóznom. Ez a kihívás pedig meglehetősen megedzett, és később már ezért tudtam könnyedén tangót vagy bolgár népzenét játszani, mert ezek az eszközök kisegítettek a problémából.

- Az Off Course együttesben a legfiatalabb dzsesszgeneráció tagjaival játszik együtt. Milyen kritériumok szerint választja meg zenésztársait?

- Az Off Course zenekart már tíz-tizenöt évvel ezelőtt megalakítottuk Szakcsi Lakatos Róbert és Barcza-Horváth József barátaimmal. Én mindenek előtt a támadhatatlan formaérzéket tartom alapvetőnek. Ez különösen a ritmusszekciónál - a dobos és ütőhangszeres zenészeknél - tartom fontosnak, hiszen a zenei harmóniát a ritmus tartja feszes egységben. Az ütőhangszeresnek kikezdhetetlen tempója kell legyen, jó soundja, ez alapfeltétel, enélkül semmit sem tudunk együtt építeni. Nekem óriási szerencsém van, mert az ország legjobb zenészeivel játszhatom együtt. Azoknál a barátaimnál, akikkel immár több éve együtt dolgozom, egyrészt olyan állandó zenei és esztétikai magabiztosságot, másrészt emberi tartást tapasztalok, amely alapján teljesen számíthatunk egymásra.

- Világhírű, sőt korszakos jelentőségű dzsessz-zenészekkel játszott már együtt, legutóbb például Archie Sheppel és Erik Truffaz-val.

- Archie Sheppel különösen fontosnak tartom a közös munkát, mert azok a források, amelyek az egész dzsessz fejlődését meghatározták, belőle szinte elemi erővel törnek a felszínre. Shepp együtt dolgozott John Coltrane-nel, egy levegőt szívott Charlie Parkerrel, Miles Davis-szel, Thelonius Monkkal. Mi persze szerettünk volna sok mindent megtudni tőle, de az első pár napban egyáltalán nem oldódott föl, nem beszélt. Aztán az első koncert után leült pipázni a sarokba, és akkor közelebb engedett magához, és hamarosan elképesztő történetek egész sorát mesélte ezekről a hajdani óriásokról. A világsztár dzsesszművészek - Shepp, a francia trombitás Truffaz vagy Pat Metheny - részéről rendkívül jó visszajelzés volt az a közvetlen melegség, amivel hozzánk mint kollégákhoz viszonyultak. Ez talán csak a dzsesszre jellemző, és ez a közvetlenség természetesen a zenében is folyton jelen van, ez teszi élővé.

- A dzsessz immár több évtizede rétegműfajnak számít. Vajon a jó dzsessz-zenész gondolkodik-e azon, hogy szélesítsee a műfaj rajongói bázisát, vagy a különleges művészi minőség elérése az elsődleges szempont?

- Nekem az az érzésem, hogy manapság a közönség nem a műfaj iránt érdeklődik, hanem azon sztárfigurák iránt, akik a hangszerükkel akarják kifejezni magukat, miközben gyakran hangoztatják a dzsessz halálát. Valójában azonban a dzsessz sokkal inkább képes próteuszi alakváltásokra, mint bármely más zenei műfaj, és ez megtévesztő. Egyre több út nyílik az improvizatív önkifejezésre, és a zenészek egyre magabiztosabban lépnek rá ezekre az utakra, amelyek elvezetik őket a közönséghez. Ez persze rázós kérdés, hiszen ha túlzottan a népszerűség felé megyünk, óhatatlanul bekerülünk a külsőségek csapdájába, hogy milyen a színpadi világítás, a jelmez, a kulissza stb. A zenész felelősségének ma azt látom, hogy minden viszonyok között törekedjen a művészi igényességre. Persze emellett nyitottnak kell lennie, akár a legmodernebb táncritmusokra is. Szeretném persze, ha népszerű lenne a zene, de nyilvánvaló, hogy akár egy jó bornál, itt is meghatározott az a közeg, amelyik számára a dzsessznek van mondanivalója. 

Gőz László,
a BMC igazgatója
A következők kapták a Gramofon idei díjait:

Az év magyar jazzlemeze kategória:
Oláh Cumó Árpád Trió: My Time (EMI)

Az év külföldi jazzlemeze kategória:
Wayne Shorter: Footprints Live (Verve/Universal)

Az év jazzkoncertje kategória:
a Dresch Quintett és Archie Shepp a BMC Jazz Estek fesztiválon (Budapest, Közraktár utcai Duna-part, 2002. május 10-én, rendező a Budapest Music Center)

 


http://www.gramofon.hu

http://www.bmc.hu

http://www.emi.hu

 

 

 
 
Jelenleg 6 olvasó böngészik a Papiruszon


Képes apróhirdetés ingyen | Nemzetközi hirdetés | Fesztivál, rendezvény

Legyen a WEBSZIGET.COM a Kezdõlapja!
PORT80.HU :: Magyarország Legtutibb Kezdolapja! :o)
MP3Heaven.hu :.:.::. Zene, MP3 & Partyzine q-_-p
Fesztivál.hu - A magyarországi fesztiválok gyujtoportálja
Tourinfo.hu - Magyarország Vezeto Turisztikai Portálja
SzuperPiac.hu - A képes hirdetések helye!
.: Papirusz.hu :. Kulturális Portál
Mindentudó.net :: Az optimális döntés lehetosége!
Hirdessen Nálunk! Tekintse meg médiaajánlatunkat!
Impresszum
Ha kérdése van, írjon nekünk!