Forpsi

Állások, állások Magyarországon, álláskeresés, jobs

Fesztivál.hu

Port80.hu

Mp3Heaven.hu




Legyen a Papirusz.hu a Kezdőlapja! Tegye be lapunkat a Kedvencek közé!
Divaton kívül (Archívum)
Villáminterjú Jafar Panahi iráni filmrendezővel
Szerző: Sulyok Máté
2002. szeptember 18. 13:38

– A „kör”: egy ősrégi szimbólum, a nemzetközi filmkritikusok szövetsége, a FIPRESCI által a tavalyi év legjobb filmjének választott film címe és egy elmélet névadója.

– Az ember egy bizonyos körön belül él. Ennek a körnek az átmérője mindig változik. Mindegy, melyik országra vonatkoztatunk: mindenki a saját korlátain belül él, bárhol is legyen. Hogy ez a bizonyos átmérő mekkora, az természetesen politikai, társadalmi, kulturális okokra vezethető vissza. A filmem, A kör, azokról a problémákról szól, amelyek az én hazámban, Iránban léteznek. Ugyanakkor ezek nemcsak az én népem gondjai, hanem a világon bárhol előfordulhatnak. (2001 áprilisában, A kör amerikai bemutatója után két nappal, Jafar Panahi egy koszos padhoz láncolva éjszakázott egy New York-i börtönben, mert nem volt hajlandó beleegyezni, hogy az amerikai hatóságok úgy bánjanak vele, mint egy bűnözővel, vagyis nyilvántartásba vételhez lefotózzák és ujjlenyomatot vegyenek róla. – S.M.)

– A társadalomkritikai mondanivalót azért jelenítette meg dokumentarista stílusú játékfilmes eszközökkel, hogy jobban megmutassa a társadalmi visszásságokat?

– Egy társadalmi kérdésekkel foglalkozó filmes számára nagyon fontos, hogy valóságelemeket emeljen a filmjébe, és ezt csak a dokumentumfilm keretében lehet megtenni. Úgy érzem, ezeknek az elemeknek – az amatőr színészek, a valódi helyszínek – a segítségével jobban be lehet mutatni ezeket a problémákat. A kör játékfilmes részét is megpróbáltuk reálissá tenni, tehát, hogy ne előre megírt, elképzelt játéknak, hanem valóságnak hasson.

– Az legutóbbi években a – számunkra – közel-keleti filmek hirtelen robbantak a nyugati világ tudatába a filmfesztiválokon, de a közönség számára is. Miben látja ennek az okát?

– A nemzetközi filmvilág zsákutcába jutott; a szex, az agresszió csúcspontján olyan egyszerű történeteket elbeszélő filmekkel találkozott, amelyek művészi módon és mélyen foglalkoznak témáikkal. Ezek a művek magukra irányították a világ figyelmét. A rendezők őszintén beszéltek mondanivalójukról. Személy szerint soha nem foglalkoztam azzal, hogy ezen filmek miért sikeresek. Azért nem, mert nem akarok a divatos ízlésirányzatoknak megfelelő filmet gyártani. Akik kívülről látják – nemzetközi filmkritikusok – például A kört, nekik kell eldönteniük, vagy megmagyarázniuk, miért sikeresek ezek az alkotások.

 


Jafar Panahi (1960) filmográfia:

A kör – Dayereh (2000)     rendező, vágó
Ardekoul (1997)     rendező, forgatókönyvíró, vágó
A tükör – Ayneh (1997)     rendező, forgatókönyvíró
A fehér léggömb – Badkonake sefid (1995) rendező, látványtervező, vágó
Akharin emtehan (1992)    rendező
Doust (1992)     rendező
Kish (1992)     rendező
Yarali bashlar (1988)    rendező

 
 
Jelenleg 3 olvasó böngészik a Papiruszon


Képes apróhirdetés ingyen | Nemzetközi hirdetés | Fesztivál, rendezvény

Legyen a WEBSZIGET.COM a Kezdõlapja!
PORT80.HU :: Magyarország Legtutibb Kezdolapja! :o)
MP3Heaven.hu :.:.::. Zene, MP3 & Partyzine q-_-p
Fesztivál.hu - A magyarországi fesztiválok gyujtoportálja
Tourinfo.hu - Magyarország Vezeto Turisztikai Portálja
SzuperPiac.hu - A képes hirdetések helye!
.: Papirusz.hu :. Kulturális Portál
Mindentudó.net :: Az optimális döntés lehetosége!
Hirdessen Nálunk! Tekintse meg médiaajánlatunkat!
Impresszum
Ha kérdése van, írjon nekünk!