Forpsi

Állások, állások Magyarországon, álláskeresés, jobs

Fesztivál.hu

Port80.hu

Mp3Heaven.hu




Legyen a Papirusz.hu a Kezdőlapja! Tegye be lapunkat a Kedvencek közé!
Divaton kívül (Archívum)
Villáminterjú Jafar Panahi iráni filmrendez?vel
Szerző: Sulyok Máté
2002. szeptember 18. 13:38

? A ?kör?: egy ?srégi szimbólum, a nemzetközi filmkritikusok szövetsége, a FIPRESCI által a tavalyi év legjobb filmjének választott film címe és egy elmélet névadója.

? Az ember egy bizonyos körön belül él. Ennek a körnek az átmér?je mindig változik. Mindegy, melyik országra vonatkoztatunk: mindenki a saját korlátain belül él, bárhol is legyen. Hogy ez a bizonyos átmér? mekkora, az természetesen politikai, társadalmi, kulturális okokra vezethet? vissza. A filmem, A kör, azokról a problémákról szól, amelyek az én hazámban, Iránban léteznek. Ugyanakkor ezek nemcsak az én népem gondjai, hanem a világon bárhol el?fordulhatnak. (2001 áprilisában, A kör amerikai bemutatója után két nappal, Jafar Panahi egy koszos padhoz láncolva éjszakázott egy New York-i börtönben, mert nem volt hajlandó beleegyezni, hogy az amerikai hatóságok úgy bánjanak vele, mint egy b?nöz?vel, vagyis nyilvántartásba vételhez lefotózzák és ujjlenyomatot vegyenek róla. ? S.M.)

? A társadalomkritikai mondanivalót azért jelenítette meg dokumentarista stílusú játékfilmes eszközökkel, hogy jobban megmutassa a társadalmi visszásságokat?

? Egy társadalmi kérdésekkel foglalkozó filmes számára nagyon fontos, hogy valóságelemeket emeljen a filmjébe, és ezt csak a dokumentumfilm keretében lehet megtenni. Úgy érzem, ezeknek az elemeknek ? az amat?r színészek, a valódi helyszínek ? a segítségével jobban be lehet mutatni ezeket a problémákat. A kör játékfilmes részét is megpróbáltuk reálissá tenni, tehát, hogy ne el?re megírt, elképzelt játéknak, hanem valóságnak hasson.

? Az legutóbbi években a ? számunkra ? közel-keleti filmek hirtelen robbantak a nyugati világ tudatába a filmfesztiválokon, de a közönség számára is. Miben látja ennek az okát?

? A nemzetközi filmvilág zsákutcába jutott; a szex, az agresszió csúcspontján olyan egyszer? történeteket elbeszél? filmekkel találkozott, amelyek m?vészi módon és mélyen foglalkoznak témáikkal. Ezek a m?vek magukra irányították a világ figyelmét. A rendez?k ?szintén beszéltek mondanivalójukról. Személy szerint soha nem foglalkoztam azzal, hogy ezen filmek miért sikeresek. Azért nem, mert nem akarok a divatos ízlésirányzatoknak megfelel? filmet gyártani. Akik kívülr?l látják ? nemzetközi filmkritikusok ? például A kört, nekik kell eldönteniük, vagy megmagyarázniuk, miért sikeresek ezek az alkotások.

 


Jafar Panahi (1960) filmográfia:

A kör ? Dayereh (2000)     rendez?, vágó
Ardekoul (1997)     rendez?, forgatókönyvíró, vágó
A tükör ? Ayneh (1997)     rendez?, forgatókönyvíró
A fehér léggömb ? Badkonake sefid (1995) rendez?, látványtervez?, vágó
Akharin emtehan (1992)    rendez?
Doust (1992)     rendez?
Kish (1992)     rendez?
Yarali bashlar (1988)    rendez?

 
 
Jelenleg 6 olvasó böngészik a Papiruszon


Képes apróhirdetés ingyen | Nemzetközi hirdetés | Fesztivál, rendezvény