Forpsi

Állások, állások Magyarországon, álláskeresés, jobs

Fesztivál.hu

Port80.hu

Mp3Heaven.hu




Legyen a Papirusz.hu a Kezdőlapja! Tegye be lapunkat a Kedvencek közé!
Sárga körben szám (Archívum)
Nézhetetlen filmek a tévéképernyőn
Szerző: Sulyok Máté
2002. november 19. 14:25


Az állítólagos EU-szabályozásnak megfelelő ORTT-tiltó jel (egyébként, ha tiltó, miért sárga?), amely a korhatár megállapítására, a tévén megjelenő erőszak és a pornográfia elleni küzdelemre „szolgál”, nem újkeletű: az "egy televízió két csatorna" korában is figyelmeztette a bemondó a szülőket és csemetéiket egyaránt, hogy az Esti mese után a felnőtteknek szóló műsor következik, a filmek előtt szintén említette a korhatárt. A tévé- és rádióújságban kurzívan szedték, ha bizonyos kor alatt nem ajánlották a műsort.

Mindenesetre nem csonkították az adást, a látványt rikító, a képernyőbe hosszabb idő során állítólag bele is égő citromsárga jellel. A fentebb vázolt elképzelt jelenet az egyik variáció, amikor a kölök egyedül van otthon, és sikoltva menekül a tévé elől, mert becsületes, így tudja, ez nem neki való. A másik változat szerint – nyilván arra gondoltak a jogalkotók és alkalmazók –, a mindennapi robotban annyira elfárad a hazatérő szülő, hogy a sárga karika nélkül, simán a tévére pillantva, meg sem tudná állapítani, vajh’ magzata visszamarad-e a fejlődésben, ha a „halálos vérbosszú 5”-öt nézi. Így viszont, némi osztás-szorzás után, kivonva a naptáron levő évszámból a gyerek születési esztendejét, rögtön kergetheti a sparhert körül a sodrófával, hogy áthágta a jogszabályt.

Kérdés viszont: vajon a televízió egyéb műsorain miért nincs sárga karika, csak a filmeken? Mennyivel egészségesebb, ha a 11 éves Pistike (nem a viccbeli) bármelyik híradót megnézi? Na jó, legyenek a filmek, úgyis mostohagyermekei a televíziónak. Valószínűleg még a tévé tömeges elterjedése idején játszott szerepet, hogy filmeket kezdtek sugározni a kis dobozból is, a nézőközönség meghódítására a mozikkal szemben. A mozik (több más okkal együtt, persze) akkor válságos időszakot éltek – hiába a technikai fejlődés, cinemascope meg szuperszélesvászon. A filmek pedig maradtak a televízióban – mi pedig nézőként elkényelmesedtünk, s megnézzük a többszörösen csonkolt celluloid-szalagok sugárzását.

Közhely: filmet nézni moziban kell, s nem monitoron. Sorolhatjuk a tévé filmcsonkításait – mert nem a nagy sárga karika az első, sajnos: nem mindegy, hogy a fényforrásnak háttal ülök (a moziban), avagy éppenséggel belenézek. Nem mindegy, hogy a kémiai folyamatokkal készülő filmszalagot átírjuk egy másik hordozóra, majd az elektronikus szemcsékkel megjelenítjük, mert nagyban rontja a kép minőségét, a színek árnyalatát, a fények átmenetét – de erre lehet mondani, hogy ez a gépezet sajátossága, vagy hogy „vájtszemű” sznobság.

Csakhogy mindannyian észrevesszük, hogy a félközeli plánban (deréktől felfelé látható) profilból párbeszélő szereplőknek csak a kiugró testrészei „lógnak be” két oldalról a képbe, a figyelmet a képernyő közepén imígyen keletkezett légüres tér vonja magára (ide kéne berakni a csatorna logóját, és a sárga karikát is, hiszen nem takar ki semmit). S ez nem alkotói szándék, hiszen láttuk a moziban, hogy nem így van. William Wyler nyilván nem így utasította Robert Surtees operatőrt, úgysem lényeges Judah Ben-Hur és Messala kapcsolata és figurája annyira, Charlton Heston és Stephen Boyd pedig csak statiszták, nem veszik zokon, ha nem látszanak dramaturgiai súlyuknak megfelelően a vásznon – inkább a háttér, a díszlet-kék ég legyen a képkompozíció fókuszában (Mellesleg: a statiszták is zokon veszik.)

Bizony, ezek a filmek (s ne is beszéljünk a mai, korszerű mozik óriási vásznairól) szélesvásznúak, nem pedig 16 mm-esek, ahogy a hagyományos tévéképernyő (4:3) kimetszi a mozivászon 9:6 arányára készült filmet. Tegyük hozzá: a Magyarországon egyelőre elig terjedő 9:6-os arányú televíziók még nem képesek torzításmentes képet adni, mivel a sugárzás a hagyományos formában működik. Ezért néznek ki úgy fejek, mint az elvarázsolt kastély debil-pufókká tevő tükrében. Így a már eleve csonkolt, szűkebb és másmilyen képkivágást láttató „fekete dobozon” tovább takarják a láthatót az egyik sarokban a csatornalogók, most pedig már a másikban a sárga körben szám, néhol a harmadikban – némi identitászavarral küszködve –, a már jól ismert, de legalább egy idő után eltűnő, kék háromszög és piros pötty. Ezek a filmek néha nem átallanak reklámokat megszakítani, cserébe viszont egy-két képkockát lecsippentenek magukból és utolsó(?) jelenetük után elhagyják a teljes stáblistát, zenével, lecsengéssel, mindennel együtt...

A filmcsonkolások ellen nemcsak a magyar nézők gyűjtenek aláírásokat. Egy „viszonylag ismert” filmkészítő – egyebek között – az Aljas utcák, az Alice már nem lakik itt, a Taxisofőr, a New York, New York, a Dühöngő bika, a Krisztus utolsó megkísértése, a Nagymenők, Az ártatlanság kora alkotója, az idén 60 esztendős Martin Scorsese is harcba száll a tévémogulokkal, művei tiszteletben tartása érdekében.

 
 
Jelenleg 10 olvasó böngészik a Papiruszon


Képes apróhirdetés ingyen | Nemzetközi hirdetés | Fesztivál, rendezvény

Legyen a WEBSZIGET.COM a Kezdõlapja!
PORT80.HU :: Magyarország Legtutibb Kezdolapja! :o)
MP3Heaven.hu :.:.::. Zene, MP3 & Partyzine q-_-p
Fesztivál.hu - A magyarországi fesztiválok gyujtoportálja
Tourinfo.hu - Magyarország Vezeto Turisztikai Portálja
SzuperPiac.hu - A képes hirdetések helye!
.: Papirusz.hu :. Kulturális Portál
Mindentudó.net :: Az optimális döntés lehetosége!
Hirdessen Nálunk! Tekintse meg médiaajánlatunkat!
Impresszum
Ha kérdése van, írjon nekünk!