Forpsi

Állások, állások Magyarországon, álláskeresés, jobs

Fesztivál.hu

Port80.hu

Mp3Heaven.hu




Legyen a Papirusz.hu a Kezdőlapja! Tegye be lapunkat a Kedvencek közé!
Innen nézve (Archívum)
Kortárs fotókiállítás a Ludwig Múzeumban
Szerző: I-Web.hu
2002. november 18. 13:12


A két régió földrajzi hasonlósága még csak összemérhető, mindkettő több országnyi méretű összefüggő területet alkot egy kontinensen belül. Ami ezen túl közös (lehet) bennük, számomra igencsak kérdéses. De nézzük, a fotográfián, mint médiumon keresztül mi jön át a hasonlóságokból.

A két régió múltjában annyi közös azért akad, hogy - bár eltérő társadalmi-politikai folyamatok eredményeképpen - a múlt század harmicas-ötvenes éveiben zárult le az agrártársadalomból az iparosodott társadalomba való átmenet. Ennek a nagyszabású társadalmi átalakulásnak a fotográfia történetében is jelentős lenyomatai keletkeztek mindkét régióban. Az Amerikai Farmbiztonsági Hivatal (Farm Security Agency, FSA) kezdeményezésére elindult másfél évtizedes fotográfiai anyaggyűjtés az amerikai szociofotó történetében teljesen új fejezetet nyitott. Dorothea Lange és társai a Közép-Nyugat drasztikusan elszegényedő népességének életét dokumentálták.

A harmincas évek kelet-európai, cseh, magyar és szlovák szociofotóját, noha fotósai sokkal lazább szálakkal kötődtek egymáshoz, szintén az irányzat egyik csúcskorszakaként tartja nyilván a fotótörténet. Azóta természetesen a két irányzat közötti különbségek is jól látszódnak. Az egyik egy állami intézmény által anyagilag is támogatottan, dokumentálási céllal jött létre, és csak a második háború közeledtével, az FSA határozott nyomására mozdult el az amerikai nemzet egységét kifejező propagandisztikus irányba. A kelet-európai szociofotó végig megőrizte erős társadalomkritikáját, a hatalommal szembeni határozott ellenállását. Természetesen a két irányzat esztétikai és médiatörténeti vonatkozásai több évtized távolából sokkal fontosabbak, mint a köztük lévő különbségek.

A Catherine Evans ohiói kurátor és magyar asszisztense, Niklai Judit által válogatott kiállítási anyagban számos párhuzamos tendencia fedezhető fel. Az első három teremben látható munkák többsége a tájfotó-városfotó (landscape-cityscape) műfajának különböző variációit képviseli. Az utolsó terembe kerültek a kulturális identitással foglalkozó és koncept art-os képek.

Tyagan Miller dohánymunkásokról készített Árkádiai alkony című sorozata például az FSA-hagyomány vonalába illeszkedik, Stephen Szoradi chicagói víztisztítóról készített képei a 20-as évek Németországából elindult Új tárgyiasságnak a stílusát folytatják Amerikában, míg Andrej Bán kelet-szlovákiai zarándokokat bemutató sorozatának némelyikén a szlovák szociofotó legszebb pillanatai idéződnek meg.

Milá Preslová fotója
Gregory Conniff wisconsini és nebraskai tájfotói között van egy
, amelyen a szürkületben fényképezett dombhátak hajlatai az óceán hullámainak látványát idézik, rokonítva a Tom Bamberger számítógépes nyomatain végtelennek ábrázolt szántófölddel. A Jasansky-Polak cseh páros itt kiállított sorozatának darabjain többnyire nem szerepelnek emberek, mégis az ember által a természeten hagyott nyomokat mutaják fel, egy képükön láthatók apró emberi alakok, teljesen eggyé olvadva a szántóföld barázdáival.

Krzysztof Zielinski krakkói Szülőváros című színes sorozatának jelenkori képein a bonyolult múltú város múltjának rétegei úgy hámlanak elő, mint salétromos falon a vakolat különböző, egymás alatt lévő színei. Andrew Borowec, Eric Rippert városi-tájképei (cityscape) mutatnak hasonlóságot az előbbi fotóséval, kissé hűvösebben, távolságtartóbban beszélnek szülőföldjükről. Paul Shambroom nagyméretű színes fotóvásznai az amerikai Közép-Nyugat ikonjait mutatják fel. Kisvárosi önkormányzatok vezetőit ábrázolják munka közben, az alkalmazott technika (vászonra átvitt számítógépes nyomat + lakk) a fotórealista festmény stílusát idézi meg, még jobban elmélyítve a téma megkopott pátosza és a valóság között feszülő ellentétet.

Melissa Ann Pinney Chicago elővárosában, Evanstonban készített elidegenítő stílusú gyermekfotói a 60-as évek pop art-os stílusát idézik. A Gerhes Gábor poszt-koncept art-os képein lévő stílus-csavarok megfejtése nem okoz nagy gondot a nézőnek - Millenneumi képek-sorozat, Elrontott összeadás - azonban ebből a kiállítási anyagból kilógnak. Könnyen az a gyanúnk támadhat, hogy a magyar anyagot erősítendő, a kurátorok szétnéztek a Ludwig múzeum raktárában, mit lehetne még a kiállításba belepasszírozni. Úgy tűnik, a hetvenes-nyolcvanas évek koncept art-jától való szabadulás képtelensége olyan átok a magyar vizuális művészeteken, mint a mikszáthi anekdota volt az irodalom számára.

Bozsó András camera obscurával készített Hajléktalanok című sorozata viszont méltán szerepel az Innen nézve anyagában. Az alsó gépállásból felvett képeken a mélységélességgel való játék segítségével úgy tereli a néző figyelmét, hogy a kép terébe belépve óhatatlanul átvesszük a hajléktalanok nézőpontját, s ezáltal a kiállítóteremben átéljük a kiszolgáltatottság lelkiállapotát.

www.ludwigmuseum.hu
www.heartlandproject.org

 
 
Jelenleg 5 olvasó böngészik a Papiruszon


Képes apróhirdetés ingyen | Nemzetközi hirdetés | Fesztivál, rendezvény

Legyen a WEBSZIGET.COM a Kezdõlapja!
PORT80.HU :: Magyarország Legtutibb Kezdolapja! :o)
MP3Heaven.hu :.:.::. Zene, MP3 & Partyzine q-_-p
Fesztivál.hu - A magyarországi fesztiválok gyujtoportálja
Tourinfo.hu - Magyarország Vezeto Turisztikai Portálja
SzuperPiac.hu - A képes hirdetések helye!
.: Papirusz.hu :. Kulturális Portál
Mindentudó.net :: Az optimális döntés lehetosége!
Hirdessen Nálunk! Tekintse meg médiaajánlatunkat!
Impresszum
Ha kérdése van, írjon nekünk!