Forpsi

Állások, állások Magyarországon, álláskeresés, jobs

Fesztivál.hu

Port80.hu

Mp3Heaven.hu




Legyen a Papirusz.hu a Kezdőlapja! Tegye be lapunkat a Kedvencek közé!
Egy héten át táncoltak (Archívum)
III. Magyar Táncfesztivál Győrben (június 21-28.)
Szerző: Nagy Orsolya
2002. november 28. 16:13

Más fesztiváloktól eltérően a társulatok maguk választhatták ki produkcióikat, így, miután a legutóbbi  elmúlt két év sikerdarabjaiból mazsoláztak az együttes vezetői, tendenciákat nem lehetett igazán látni. A fesztivál másik különlegességét az jelentette, hogy nem volt versenyprogram. Kiss János, a házigazda Győri Balett igazgatója szerint azonban "minden előadás verseny: a táncosok versenye önmagukkal és az együttesek titkos versenye a közönség elismeréséért."  

A közönségnek láthatóan a dramatikus előadások tetszettek legjobban. Ebben pedig nem volt hiány, hiszen sok és sokféle történet jelent meg a Győri Nemzeti Színház színpadán: a Magyar Állami Népi Együttes Örmény legendája az örmény kereszténység születéséről szólt, a BM Duna Művészegyüttes Kossuth Lajos üzenete című történelmi darabja a szabadsághősnek állított emléket, bibliai történetet mesélt el a Győri Balett sikerdarabja, a Purim.

Meglepően sok iskoláskorú gyermek ült a nézőtéren a Bozsik Yvette Társulat előadásán, nem számítva arra, hogy János vitéz egyszer csak Superman-ként jelenik meg. A közönség meghökkenve és nevetve vette tudomásul: ez a János vitéz nem az a János vitéz. Később pedig szinte senki nem találta furcsának, hogy "Michael Flatley", sőt a Pókember is színpadra lépett, méghozzá a francia király "udvarában".

Üdítő volt látni az újjászületett Pécsi Balett gyártelepen játszódó Carmenjét, amelynek torreádora egy divatos médiasztár figuráját idézi, és amelyben a vágy és a líra groteszk, ám sokatmondó mozdulatokban jelenik meg. Az újszerű megfogalmazás Egerházi Attila alkotása.

Elemi erővel hatott a Szegedi Kortárs Balett Carmina Burana adaptációja. A koreográfus, Juronics Tamás lepusztult, roncs világba vezeti a nézőt, ahol az ember már szinte állati ösztönlény. Ám ebben a letűnt civilizációban egy szerencsétlen, beteg lány számára is kinyílik a szerelem virága, majd halála, amely a legboldogabb pillanatában éri, a lét egy magasabb szintjére emeli társait is.
A késő esti, Kisfaludy teremben tartott előadások között is akadtak értékes alkotások: egyebek között a Még 1 Mozdulatszínház Hajnalvárás, In memoriam Dienes Valéria elnevezésű tánckölteménye - a mozdulatok szépségét hangsúlyozva, vagy az Artus Káin kalapja című, filozófikus hangvételű produkciója.

Sokak kedvence volt a Duna Táncműhely előadása, A tizedik vőlegény, amely sok humorral, mély érzelmekkel és briliáns táncokkal avat be a legénybúcsú szertartásába. Juhász Zsolt koreográfiája elbűvölt, és megmutatta, hogy a néptánc még mindig virágzik; olyan gazdag és sokszínű kultúrával büszkélkedhetünk, hogy a lehetőségek szinte kiapadhatatlanok. Ezt bizonyította a Rácz Attila "Cicero" vezette Dunaújváros Táncszínháza is, amely végtelenül szellemes darabot hozott Győrbe.

A III. Magyar Táncfesztivál a Honvéd Táncszínház és a Budapest Táncegyüttes elsöprő lendületű Duna Rapszódiájával zárult, stílusosan, a Dunához közel fekvő Széchenyi téren. Az ingyenes "ajándék- előadást" nagyon sokan nézték (sőt táncolták és énekelték) végig, annak ellenére, hogy az egész napos esőzés után a "Hej Dunáról fúj a szél"-ben megidézett hideg északi szél is felkerekedett.
A fesztiválra a koronát a Duna-parti tűzijáték tette fel, amely ugyan nem tartozott a programhoz, mégis éppen végszóra, a rendezvény zárása pillanatában feltűnt a színpad mögött - méltó befejezést adva a tánc ünnepének.

A III. Magyar Táncfesztivál programja:
Június 21. 19:00 - Magyar Nemzeti Balett: Mokka, Hat tánc, Középre, kissé megemelve
Június 22. 19:00 - Magyar Állami Népi Együttes: Örmény legenda
                22:00 - Artus: Káin kalapja
Június 23. 19:00 - Pécsi Balett: Vágóképek, Carmen
                22:00 - Közép-Európa Táncszínház: ŐS K.
Június 24. 19:00 - Bozsik Yvette Társulat: János vitéz
                 22:00 - Budapest Táncszínház: Kék rapszódia, New York
Június 25. 19:00 - BM Duna Művészegyüttes: Kossuth Lajos üzenete (A szabadsághős)
                          - Dunaújváros Táncszínháza: Zene - Tisztelet Janek Józsefnek
                 22:00 - Duna Táncműhely: A tizedik vőlegény
Június 26. 19:00 - Szegedi Kortárs Balett: Carmina Burana
                 22:00 - L.A. Dance Company: Memory of...
Június 27. 19:00 - Debreceni Balett: Bolero
                          - KFKI Kamarabalett: Mindenki - LGT táncképek
                 22:00 - Még 1 Mozdulatszínház: Hajnalvárás, In memoriam Dienes Valéria
Június 28. 19:00 - Győri Balett: Purim
                 21:00 - Honvéd Táncszínház és Budapest Táncegyüttes: Duna rapszódia


 

A táncfesztiválon számos meghívott magyar és külföldi újságíró, szakember vett részt, ők
minden harmadik nap délutánján szakmai megbeszélésen cseréltek eszmét az előző két nap előadásairól. A találkozón, ha idejük engedte, részt vettek az együttesek vezetői vagy a koreográfusok is, ami néha hasznos volt, ám okozott kínos pillanatokat is.

A legnagyobb vihart a Közép-Európa Táncszínház Ős K. című produkciója kavarta (nem csak a szakemberek, hanem a közönség körében is), miután Horváth Csaba szimbolikus gondolkodását sokan félreértették. A koreográfus valóságos kereszttűzbe került, amikor a szemére vetették, hogy a darab megalázó és tiszteletlen a nőkre nézve. Noha ő ezzel nem értett egyet, nem kívánta részletesen megmagyarázni az előadást, és kisvártatva eltávozott. Így azt már nem hallhatta, hogy magyar néptáncból táplálkozó mozdulatvilágáról milyen elismeréssel beszéltek.

Vita bontakozott ki a Magyar Nemzeti Balett modern koreográfiákat tartalmazó - egyébként remek - estjével kapcsolatban is, miszerint kötelessége lenne-e egy a klasszikus balett hagyományait őrző együttesnek kizárólag klasszikus előadással részt vennie egy fesztiválon. Ebből kiindulva újabb kérdések bukkantak fel, mint például azt, hogy mit nevezünk ma, a 21. században klasszikusnak.
Kielégítő választ nem lehetett találni, mint ahogy arra a kérdésre sem, hogy Ladányi Andrea expresszív személyisége miért nem ihleti meg a magyar koreográfusokat, és miért kell egy középszerű társulattal fellépnie azért, hogy színpadon tarthassa magát. Minden vitát kizárva elgondolkoztatónak és érzékeny előadásnak tartották a Káin kalapját, intelligensnek Bozsik Yvette János vitézét, a Még 1 Mozdulatszínház produkcióját frissnek és költőinek.

Dunaújváros Táncszínháza "Zene - Tisztelet Janek Józsefnek", illetve a Duna Táncműhely "A tizedik vőlegény" című alkotása is nagyon megnyerő volt számukra. Az egyik külföldi kritikusnő (?) meg is jegyezte: ezt a két darabot legszívesebben hazavinné a táskájában.
Mindent összevetve a külföldi szakemberek sikeresnek és színvonalasnak tartották a fesztivált, egyedül a fesztiválhangulatot hiányolták. Ezt kellene szerintük "felpörgetni" (elsősorban napközben) szórólapokkal, utcai rendezvényekkel, kérdőívekkel, valamint a helyi média intenzívebb részvételével.
Ami a magyar táncművészetet illeti: egyhangúan azt állították, hogy sokszínű és nagyon értékes, mert a technika előtt jár a szív és az intellektus.
        

www.gyoribalett.hu

 
 
Jelenleg 4 olvasó böngészik a Papiruszon


Képes apróhirdetés ingyen | Nemzetközi hirdetés | Fesztivál, rendezvény

Legyen a WEBSZIGET.COM a Kezdõlapja!
PORT80.HU :: Magyarország Legtutibb Kezdolapja! :o)
MP3Heaven.hu :.:.::. Zene, MP3 & Partyzine q-_-p
Fesztivál.hu - A magyarországi fesztiválok gyujtoportálja
Tourinfo.hu - Magyarország Vezeto Turisztikai Portálja
SzuperPiac.hu - A képes hirdetések helye!
.: Papirusz.hu :. Kulturális Portál
Mindentudó.net :: Az optimális döntés lehetosége!
Hirdessen Nálunk! Tekintse meg médiaajánlatunkat!
Impresszum
Ha kérdése van, írjon nekünk!