Forpsi

Állások, állások Magyarországon, álláskeresés, jobs

Fesztivál.hu

Port80.hu

Mp3Heaven.hu




Legyen a Papirusz.hu a Kezdőlapja! Tegye be lapunkat a Kedvencek közé!
"Rögzített köröket futunk" (Archívum)
Beszélgetés Gárdos Péterrel, Az utolsó blues rendezőjével
Szerző: Sulyok Máté
2002. december 3. 10:44


- A film címéből következik a kérdés: mit jelent Önnek a blues?

- A blues összegző műfaj, rezignált és melankolikus - búcsúzás. Motívumok ismétlődnek benne, s ez egyfajta monotóniát eredményez. Ez a filmre is jellemző abban az értelemben, hogy követünk egy férfit, aki körbe-körbe autózik egy úton, és nem tud megállni. A búcsúzás motívuma is megjelenik, hiszen ez egy utolsó nap története.

- Amikor Andris útra kel, már tudja ezt?

- Hősünk duplafedelű életet él. Van felesége és gyermeke, jól menő vállalkozása Magyarországon - gazdag ember, látszólag minden harmonikus körülötte. Csakhogy van másik élete is: Krakkóban templomi freskót fest várandós menyasszonyával. Nem sejti, hogy az utolsó napjára indul, de fatalistaként a sorsra bízza a döntést - ez már a múlt első motívuma. Útközben fölvesz egy stoppost, Zsokét, aki arra kényszeríti, hogy bizonyos kérdésekkel szembenézzen. Ez lélektani krimi. A film készítése közben éppen az volt a legnagyobb gondunk, hogy ezt a látszólag bezárt helyzetet, hogy autóban kellett forgatni, valamilyen módon feloldjuk és izgalmassá, érdekessé tegyük.

- Az utolsó blues című filmmel kapcsolatban több előképet felidézhetünk: kis, zárt helyen emberek közötti viszonyát vizsgálja például John Ford Hatosfogata. A két identitás, két nő, két ország megjelenik Jókai Aranyemberében... Az egy férfi-két nő dilemma nem most kezdte el Önt foglalkoztatni, hiszen már a gimnáziumban is készített erről egy amatőr filmet.

- A művészet világában gyakori a "bezárt-élmény", a Hatosfogat klasszikus példa, de a Lepkegyűjtőtől Maupassant Gömböcéig lehetne sorolni az irodalmi előképeket. Izgat a bezártság kérdése. Arra kerestem a választ: vajon mi történik az emberrel, ha olyan autóban ül, amelyből nem tud kiszállni? Milyen stációkon megy keresztül, a félelemtől a megrendülésen át a megbocsátásig, a belenyugvásig. Ha az ember távolabbról - mondjuk a Holdról - nézi az életét, akkor rájön, hogy körbefut. Csak éppen túl nagy köröket fut ahhoz, hogy észrevegye. 1975 és 1982 között életem válságos időszakát éltem, és egyszercsak azon vettem észre magam, hogy minden reggel egy bizonyos utcába járok, nagyjából annak a környékén ebédelek, és este kilenckor onnét megyek haza. "Te jó isten, hét éve nem láttam a város más részét" - mondtam egyszer hirtelen magamnak a Ferenc körúton. Rögzített köröket futunk, pedig látszólag szabadon döntünk. Azzal, hogy a történet hősét bezártam egy autóba, csak kissé absztraháltam azt az élethelyzetet, amelyet naponta átélünk.

- Miért játszódik a történet másik fele Lengyelországban?

- Majdnem mindegy volt, hogy a másik élet hol zajlik, csak el lehessen oda jutni autóval, és ne legyen távolabb 200-400 kilométernél. Eldöntöttem, azt az országot vonom be koprodukciós partnerként, és írom bele a forgatókönyvbe, amelyik hajlandó erre a filmre pénzt áldozni. A lengyel televízió látott fantáziát benne, és három napon belül aláírtuk a szerződést. Az éppen csak megemlített szereplőt elkezdtem Krakkóra és lengyel nőre írni.

- A színészek között több meglepetéssel találkozhat a néző: Kulka János még nem kapott főszerepet nagyjátékfilmben.

- A szakma szégyenének tartom, hogy Kulka János 43 éves korában játssza első filmfőszerepét Az utolsó bluesban. Tudjuk az okát: Mágenheim doktor és a Szomszédok. Más országban egy televíziós sorozat főszerepe híressé és foglalkoztatottá teszi a színészt... Jánost kétszázszor láttam színpadon, egyik alakítása meggyőzőbb, mint a másik. A próbafelvételekre a magyar színészek negyvenes-ötvenes generációjából lényegében mindenkit behívtam. Esküszöm, nem János próbafelvétele volt a legerősebb, de bejött az ajtón, megállt kialvatlanul, borostásan, gyűlölködve, hogy neki most próbafelvételre kellett jönnie - azt mondtam, ez az ember, akit én elképzeltem Andrisnak, anélkül, hogy előtte igazából Kulka Jánosra gondoltam volna.

- Hogyan talált rá Paudits Bélára?

- Kivonult a szakmából. Magányban, önkéntes kivetettségben él. Régi ismeretségünk ellenére is kifejezetten ellenséges volt: szó sem lehet róla, mondta, nem érdekli a színház, nem érdekli a film. Annyit értem el, hogy megadta a postacímét, amire el tudtam küldeni a forgatókönyvet, és megkértem, hívjon fel, ha elolvasta. Másnap este csörgött a telefon. Lelkendező, boldog, nevető, felszabadult ember volt a vonal másik végén. Régóta foglalkoztatják azok a dolgok, amelyeket el akarok vele játszatni, mondta. A sors különös játékának és szerencséjének érzi, hogy ebben a filmben szerepelhet.

- Mivel győzte meg Agárdy Gábort, aki nemrég ünnepelte 80. születésnapját?

- Válogatós színész - jó értelemben. Ő is fellelkesedett, miután megkapta a forgatókönyvet. Zsül bácsi figurájához néhány ötletet kifejezetten az ő kérésére írtam bele a már kész forgatókönyvbe.

- Rudolf Péter játssza a realitás talaján álló üzletembert, a főszereplő barátját.

- Péterrel sokat dolgoztunk már együtt. Vívódó, problémákat kereső ember - jó megbeszélni vele a szakmai kérdéseket. Ő erőltette folyamatosan, amit a forgatókönyv első változataiban olvasott, hogy erősíteni kell a filmben azt a figurát, aki a néző jogos kérdéseit, reakcióit fogalmazza meg: "mi az, hogy nem áll meg a kocsi?" "mi az, hogy félig fog a fék?" Bonyolult döntés, hogy egy realistának induló film miért megy át transzcendensbe. Ez az alak a kopaszra nyírt, nyomulós, pénzcsináló, ezt a világot értő "trendi" ember. Péter soha nem játszott még ilyen figurát. Amikor terepszemléztem, az egyik pékségben hirtelen megjelent ez a figura, így kopaszon, fekete ingben. Minden fekete volt rajta, csak a mandzsettagombja világított. Az arcszeszén érződött a szupergazdagság. Erőszakos, határozott, ugyanakkor lehengerlően sármos figura volt. Felhívtam Pétert, hogy megvan az őskép.

- Andris felesége, Judit - akit Fullajtár Andrea alakít, kitűnően - is rejteget egy házasságon kívüli kapcsolatot.

- Fontosnak éreztem, hogy ne legyen a történetben áldozat. Van az aljas, bűnös férfi, aki megcsalja a feleségét, aki mit sem sejtve áldozatként gyalogol a végzetébe... Ez, ugye, az életben sem így van. Bűnökbe születtünk. Az már viszont mindannyiunk életének nagy kérdése, hogy miképpen tudunk megszabadulni bűneinktől. Hogyan éljük túl kisebb-nagyobb aljasságainkat, amelyeket "kötelezően" elkövetünk? Ez a nő sem az, aminek látszik - ahogy senki sem az. Egy ponton kiderül, ő is érzéki és fontos kapcsolatban él a házasságán kívül. Más kérdés, hogy komoly bűntudata van. Ráadásul szeretőjének halálos beteg a felesége - így ő is bűnös. Nincs a történetben "tiszta" áldozat.

- Az Agnieszka Wagner játszotta Beáta sem? Hiszen nem tudja, hogy Andris családos ember...

- Beáta krakkói élete éppúgy tartalmazhat bűnöket, mint a többieké. Beáta figurája valóban kivétel, de csak "egydimenziósan" van jelen a filmben - neki nagyon nehéz lett volna megteremteni a háttérvilágát, amelyet süketnéma húga jelenít meg.

- Az apa, akit Jordán Tamás alakít, megjelenésével pedig kirajzolódik, hogy Andris története régen, más formában ugyan, de már megtörtént a családban.

- Van egy történet, egy emberről, aki kettős életet él, amivel nem tud szembe nézni. És nem tud megállni. De nem erről szól a film - ez csak a forma. A film az elmagányosodásról szól. A hozzánk legközelebb álló emberekkel, még a szerelmeinkkel, szüleinkkel sem tudunk lényeges kérdésekről beszélni. Ennek a történetnek az a legnagyobb tanulsága és tragédiája, hogy a főhős ráeszmél, ugyanazt az életet éli, mint a szülei. Minderre akkor döbben rá, amikor már - ha úgy tetszik - a lét túlpartjára került. S ő ugyanezt örökíti a gyerekének, akit Mesés Gáspár játszik. Formális szeretetre épül az ő kapcsolatuk is, a lényegi dolgokat ők sem tudják megbeszélni, találós kérdésekkel "rázzák le egymást". Az igazi beszélgetés teljes hiánya jellemzi ezt a családot. De az egész 20. századnak ez a legalapvetőbb problémája. Camus már a 20-as években fölvetetette ezt a gondot, és úgy látszott, hogy ezen Európa és Amerika is túljut. De nem. Kezembe került Kurt Vonnegut Virágvasárnapja, döbbenten és örömmel fedeztem fel, hogy ő is a 20. század legártalmasabb és legiszonyatosabb kórjának tartja ezt a társadalmilag beprogramozott, egyre kínzóbb magányt és unalmat, amely körülvesz bennünket. Holott látszólag felspannolt életet élünk.

 
 
Jelenleg 4 olvasó böngészik a Papiruszon


Képes apróhirdetés ingyen | Nemzetközi hirdetés | Fesztivál, rendezvény

Legyen a WEBSZIGET.COM a Kezdõlapja!
PORT80.HU :: Magyarország Legtutibb Kezdolapja! :o)
MP3Heaven.hu :.:.::. Zene, MP3 & Partyzine q-_-p
Fesztivál.hu - A magyarországi fesztiválok gyujtoportálja
Tourinfo.hu - Magyarország Vezeto Turisztikai Portálja
SzuperPiac.hu - A képes hirdetések helye!
.: Papirusz.hu :. Kulturális Portál
Mindentudó.net :: Az optimális döntés lehetosége!
Hirdessen Nálunk! Tekintse meg médiaajánlatunkat!
Impresszum
Ha kérdése van, írjon nekünk!