Forpsi

Állások, állások Magyarországon, álláskeresés, jobs

Fesztivál.hu

Port80.hu

Mp3Heaven.hu




Legyen a Papirusz.hu a Kezdőlapja! Tegye be lapunkat a Kedvencek közé!
A perverzió, mint irodalomelméleti lehetőség (Archívum)
Beszélgetés Németh Zoltánnal, A perverzió méltósága című kötet szerzőjével
Szerző: I-Web.hu
2002. október 14. 14:55

- Miért az szerepel a címlapon, hogy válogatta és az utószót írta: Németh Zoltán, miért nem az, hogy a szerző Németh Zoltán?

- Ez a kötet valóban válogatás, nem hazudtam. Szerepelnek benne olyan sorok, szövegek, amelyeket átemeltem, idéztem mástól. És magamtól is... A 20. századi irodalomelméletben a szerző személyének problémája már szinte közhely számba megy. A szerző halott, ezt Foucault óta tudjuk. Ezzel akartam kicsit játszani. Nem lehet pontosan tudni, hogy ki a szerzője a kötetnek. Engem érdekel ez a probléma: A szövegek fölé rendelt szerzői név mennyiben irányítja az olvasást magát?

- Ha azt nem is árulod el, hogy melyik szöveget emelted át, de legalább abba avasd be az olvasókat, hogy kitől?

- Nem, azt sem árulom el. (Nevet.)

- A kötet címe A perverzió méltósága. A szövegek a várakozással ellentétben nem csak a szexualitáshoz kötődnek. Mit értesz akkor perverzió alatt?

- Ez a jelenség kultúra-függő. Más számított perverziónak az ókori görögöknél, és más számít perverziónak ma. Ezt a modern értelemben vett perverziót akartam irodalmilag megjeleníteni. Ez már nemcsak a szexualitással áll kapcsolatban, hanem például az önpusztítással is: A test lebontása és megsemmisítése, az egyéniség elpusztításának különböző módozatai, a saját testünk roncsolása, mint tapasztalat.

- Azért reméljük, ez csak mint költői téma érdekel téged.

- Van egy alapvető idegenség a test és a róla való gondolkodásunk között. Ebbe még belejátszanak a kulturális kódok, melyek megszabják, egyáltalán hogyan gondolkodhatunk a testünkről. Kell, hogy ennek ellenszegüljön valamilyen tudatosítási folyamat, de ez nemcsak az én saját tudatosítási folyamatom, hanem minden emberben lezajlik, aki rendelkezik testtel, és tapasztalatokkal a testéről.

- A test tudatosításának folyamatát nagyon szélsőséges formában mutatod be. Ezt provokációnak szánod, idézőjelbe téve ironizálsz, vagy ezt mind szó szerint érted, és a perverzió elméletét akarod így megalapozni?

- Ezt az olvasó dönti el. Az utószó is úgy kezdődik, hogy aki botrányossá akarja olvasni ezt a könyvet, az úgy fogja olvasni. A kötet azt jelenti, amit az olvasó kiolvas belőle. - Ez is egy irodalomelméleti kérdés, ugye. - Számomra ez inkább kísérlet, hogy hogyan lehetne a testről való beszédet nyilvánossá tenni. Az utószó nem magyarázatként akar szolgálni, hanem egy téma, a test témájának más beszédmód általi megközelítését szeretné felkínálni.

- Ezeket a szövegeket lehetőségként értelmezed?

- Igen, az olvasó lehetőségének, hogy egy olyan világot konstruáljon, melyre talán ő magától nem lenne képes.

 - Milyennek képzeled el az olvasói reakciókat? Van néhány tipped az utószóban, kicsit merész. de nagyon jó húzás: a szöveg esztétikai értékét az olvasói merevedés keménysége és a nedvesedési együtthatók adják.

- Hát, ez csak szöveg, egyáltalán nem így gondoltam. Ez csak egy poén volt.

- De jó poén.

- Ennek örülök. Végül is ezek adekvát reakciók is lehetnek, ha úgy nézzük… A felháborodás is adekvát, bár nem esztétikai reakció. De legalábbis hatás. És a hatás kiváltása nagyon fontos!

- Ha már hatásoknál tartunk, rád kik hatottak? Ezt most már muszáj elárulni!

- Hát, alapvető élményem volt Sade márki. Olvastam még ilyen szövegeket: Petronius Satyriconjától kezdve George Bataille novelláin át egészen Antoine Artaud-ig. Lautrémant is nagyon erős hatással volt rám. Ez nem olyan, hogy én most elhatározom, hogy kialakítok egy elméletet. Hanem az ember tudatosabban kezdi a szövegeket válogatni, és gondolkodni róluk.

- A versek olvasása közben nem egyszer éreztem úgy, hogy egy Serrano-kép alakul irodalmi szöveggé. Egy cím, Ondó vérrel, ráadásul közös is. Ez tudatos?

- Ez a művész éppen nem volt rám hatással, de a szövegeket valóban lehet képileg dekódolni. Ha ez működik, abban a pillanatban ezek a „perverziók”, ezek az őrületek már nem is perverziók, hanem képek, melyek hatással vannak ránk. A téma vizuális megjelenítése kevésbé borzolja a kedélyeket, mint az irodalmi, mert megszokottabb.

- A kortárs magyar irodalomhoz tudod-e magadat kapcsolni?

- A 90-es években megfigyelhető egy új irány kezdete. Merészebb témaválasztás, frissebb hang. Viszont úgy éreztem, hogy senki nem viszi végig a dolgot: az erotika vagy a szado-mazo csak a geg szintjén működik náluk. Arra törekedtem, hogy a szexus ne csak show legyen, hanem lényegi mondanivaló, és akkor lehet mélyebbre is menni. Azért annyira nem gyökértelen a kísérlet, most van a JAK-nak egy Obszcenitás és irodalom című konferenciája, ahol felolvasás is lesz. Rajtam kívül még Pályi András, Harcos Bálint, Kiss Noémi műveit ismerjük meg. Kíváncsi vagyok, hogy hogyan jelenik meg az obszcenitás a szövegeikben. Harcos Bálintnak meg Pályinak ismerem a szövegeit, tehát vannak elképzeléseim.

- Hogyan születnek ezek a szövegek?

- Ez ott, abban a pillanatban az én játékom, az én szellemi aktusom. A géppel való kapcsolat is finom erotikát rejt magában: ahogy a billentyűkkel érintkezel, és abból szavak, mondatok lesznek. Megszületik a textus, egy lüktető anyag, és onnantól kezdve magára van hagyva. Önálló életét tőlem függetlenül éli.

- Vannak olyan sorok is, melyekben a perverzió nincs jelen. Például a „kattinsd föl bennem a szerelmet” kezdetű szakasz. Ezek hogy születtek? S hogy kerülnek a többi közé?

- Itt arról van szó, hogy a testről való beszédet többféle regiszterben akartam megszólaltatni. Tényleg vannak elrejtve akár ironikusan is felfogható sorok, amelyek egyfajta romantikus attitűdöt villantanak fel. Emellett vannak olyanok is, melyek teljesen mechanisztikusan közelítenek a húshoz.

- A testcsonkítás hogyan került a látómeződbe?

- Olvastam amerikai cyberpunk elméleteket, afféle utópiák ezek. Úgy érzem, hogy a 21. század a testnek és a test átépítésének lesz a százada. Gondoljunk bele: klónok, mutánsok, hibernálás… Ezek a testtel űzött genetikai játékok. Úgy gondoltam, ennek az új életérzésnek, ennek a korlátlan lehetőségeket rejtő, ám félelmetes élménynek valamilyen irodalmi megfogalmazása lehetséges. Ez az utopisztikus vonal hatással volt rám.

- Hogy született a cím: A perverzió méltósága?

- Már régóta készült ez a kötet, és kerestem hozzá a címet. Egyszer hallottam, hogy a Petőfi rádiónak van egy Meleg méltóság című műsora. Tetszett a címe. Gondolkoztam, minek lehet még méltósága? És amire a legkevésbé gondolnánk, az a perverzió.

 

Kapcsolódó linkek:

A perverzió méltósága című könvy ismertetése

Fiatal felvidéki magyar írók felolvasóestje a Bárkában

 
 
Jelenleg 3 olvasó böngészik a Papiruszon


Képes apróhirdetés ingyen | Nemzetközi hirdetés | Fesztivál, rendezvény

Legyen a WEBSZIGET.COM a Kezdõlapja!
PORT80.HU :: Magyarország Legtutibb Kezdolapja! :o)
MP3Heaven.hu :.:.::. Zene, MP3 & Partyzine q-_-p
Fesztivál.hu - A magyarországi fesztiválok gyujtoportálja
Tourinfo.hu - Magyarország Vezeto Turisztikai Portálja
SzuperPiac.hu - A képes hirdetések helye!
.: Papirusz.hu :. Kulturális Portál
Mindentudó.net :: Az optimális döntés lehetosége!
Hirdessen Nálunk! Tekintse meg médiaajánlatunkat!
Impresszum
Ha kérdése van, írjon nekünk!