Forpsi

Állások, állások Magyarországon, álláskeresés, jobs

Fesztivál.hu

Port80.hu

Mp3Heaven.hu




Legyen a Papirusz.hu a Kezdőlapja! Tegye be lapunkat a Kedvencek közé!
"Nem vagyok gőzhenger!" (Archívum)
Új zenei igazgató a Bécsi Operaházban
Szerző: Eszéki Erzsébet
2002. október 2. 14:06

 

Amikor Ioan Holender, a Bécsi Operaház igazgatója két éve bejelentette, hogy a 2002-2003-as szezontól főzeneigazgatóként a házba hozza Ozawát, a hír óriási meglepetést keltett. A zene világában ismert volt Seiji Ozawa neve, kitűnő képességeit mindig méltatták, de arról kevés szó esett, hogy operabarát lenne. Ő maga ezt a Bécsi Opera Prolog című havi lapjában azzal magyarázta, hogy bostoni tevékenysége egyáltalán nem adott lehetőséget arra, hogy operákat vezényeljen.

Ideális körülmények

Így aztán inkább csak "félrelépésnek" mondható, amikor kirándult az opera műfajába, amihez pedig pályája kezdete óta szoros kapcsolat fűzte. Sőt: Ausztriához is. 1969-ban éppen a Cosi fan tutte Mozart-operával debütált Salzburgban. Később a londoni Covent Gardenben az Anyegint vezényelte, de vendégszerepelt a milanói Scalában és a párizsi Operában is - ez utóbbiban Olivier Messiaen Assisi Szent Ferenc című operája ősbemutatójával.
Bécsben először 1988-ban az Anyeginnel mutatkozott be, majd a Falstaff, az Ernani, tavaly pedig Janacek Jenufa című műve következett. Ozawa már ekkor sem fukarkodott a dicsérő szavakkal, jelezve, milyen nagyra tartja a bécsi körülményeket, a kórust, a zenekart - így aztán nem csoda, hogy örömmel fogadta Holender ajánlatát.

A tudás elmélyítése

Ami a zenei igazgatói feladatokat illeti, az első években kevésbé érződik majd az ő személyiségének, ízlésének hatása, hiszen sok mindenről már előbb kellett dönteni. Amint a régebben elhatározott bemutatók lemennek, és megkezdődik a jövő tervezése. Ozawa szeretné aktívan alakítani az arculatot. Semmiképpen sem hiszi azt, hogy minden rossz, ami előtte volt, nem gőzhenger - nyilatkozta. Sőt. Próbál megbarátkozni olyan megváltoztathatatlannak rémlő adottságokkal, amelyek miatt több elődje morgolódott. Például a zenekaron belüli rotációval, amelynek következtében egy-egy opera felújításakor mások muzsikálnak, mint az eredeti betanuláskor. Igyekszik elérni, hogy minden zenekari tag előbb-utóbb valamennyi repertoárdarab előadásán játszhasson. Ez elmélyíti a tudást és elősegíti a jobb együttműködést - teszi hozzá.

Biztató fogadtatás

Elodázhatatlannak tartja azonban, hogy megújítsa a zenekari próbák rendszerét: az új produkcióknál kevesebb, a repertoárdaraboknál több próbát tart szükségesnek.  Ozawa persze szeretne maga is minél többet vezényelni, s erre lesz is módja. Mindenesetre a bécsi operabarátok biztatónak tartják, hogy az új zenei igazgató már jóval "hivatalba lépése" előtt szinte együtt lélegzett az Operaházzal, jelen volt mindennapjaiban, amikor az még nem is volt kötelessége. Dicsérte is ezért minden létező alkalommal Holender igazgató - az ő együttműködésük zavartalansága a fejlődés záloga. Most úgy látszik, egyet akarnak: a hagyomány és a művészi fejlődés közötti egyensúlyt.

 

Bemutatjuk az új zenei igazgatót:

Ozawa látható alkalmazkodóképessége talán életrajza alapján jobban megérthető. 1935-ben japán szülők gyermekeként a japánok által megszállt Mandzsúriában született. Apja buddhista, édesanyja keresztény volt, a gyermekeket keresztény hitben nevelték. Amikor a család áttelepült Pekingbe, Ozawa megismerkedett a kínai és a japán muzsika távol-keleti hangzásával, ám ez soha nem bűvölte el annyira, mint a nyugati zene.

A második világháború kitörésekor a család kénytelen volt áttelepülni Japánba, s itt kezdett - hét évesen - zongorázni tanulni. Tizenkét évesen szólista karrierre készült, ám ezt másik szenvedélye, a rugby megszakította: eltört az egyik mutatóujja. A tokiói zeneiskolában Lipcsében végzett tanárától kapta azt a zenei alapot, amivel az iskola elvégzése után japán zenekarok élén megállta a helyét.

1959-ben egy franciaországi karmesterversenyen szerzett első helyezése hozta meg a továbbtanulás lehetőségét: Bostonba került, Charles Munch, a Bostoni Szimfonikusok akkori karnagya pártfogásában, majd a Kussewitzky versenyen Leonard Bernstein figyelt fel rá. Ösztöndíjat kapott, és Berlinben, Karajan mellett képezhette magát tovább. Ekkor kezdődtek meg az európai és amerikai vándorévek, amelyek már számos megbízást is hoztak. Tokió, Toronto, San Franscisco, végül Boston lett tevékenységének fő helyszíne - ez utóbbi 29 éven át.

Első bécsi premierje decemberben egy huszadik századi opera lesz - Ernst Krenek műve -, de vezényli a Cosi fan tutte, a Don Giovanni, a Jenufa, a Salome és a Tosca előadásait is. Gondol a gyerekekre is: az Operabál utáni napon - amikor a színház még nincs teljesen készen a rendes operaelőadásokra - gyerekmatinét tart. A Varázsfuvola alapján vezeti be a gyerekközönséget a zenekari munka, a hangszerek, az opera rejtelmeibe. Iskolák hozzák majd a 10 év körüli gyerekeket (több előadáson összesen 3 ezret). A cél az, hogy minél többükkel megszerettessék a műfajt, s új, értő közönséget neveljenek.

 
 
Jelenleg 6 olvasó böngészik a Papiruszon


Képes apróhirdetés ingyen | Nemzetközi hirdetés | Fesztivál, rendezvény

Legyen a WEBSZIGET.COM a Kezdõlapja!
PORT80.HU :: Magyarország Legtutibb Kezdolapja! :o)
MP3Heaven.hu :.:.::. Zene, MP3 & Partyzine q-_-p
Fesztivál.hu - A magyarországi fesztiválok gyujtoportálja
Tourinfo.hu - Magyarország Vezeto Turisztikai Portálja
SzuperPiac.hu - A képes hirdetések helye!
.: Papirusz.hu :. Kulturális Portál
Mindentudó.net :: Az optimális döntés lehetosége!
Hirdessen Nálunk! Tekintse meg médiaajánlatunkat!
Impresszum
Ha kérdése van, írjon nekünk!