Forpsi

Állások, állások Magyarországon, álláskeresés, jobs

Fesztivál.hu

Port80.hu

Mp3Heaven.hu




Legyen a Papirusz.hu a Kezdőlapja! Tegye be lapunkat a Kedvencek közé!
Nagy ambíciók, nagy hősökkel (Archívum)
Interjú Peter Greenaway-jel
Szerző: Mucsányi Marianna
2002. szeptember 25. 10:25

- Kitüntetett helyzetbe hozta Budapestet és a MEO Kortárs Művészeti Gyűjteményt a kiállításával. Minek köszönhető ez a figyelem?

- Először 1991-ben jöttem Budapestre és nagyon romantikusnak találtam a várost, mert elég kevés utcai világítás volt. Romantikus fényben tűnt fel a sötét város, úgy gondoltam, vissza kell majd jönnöm ide filmet forgatni. De aztán semmi nem történt. Öt évvel később egy retrospektív vetítés miatt jöttem újra a British Council meghívására, és akkor jött az ötlet, hogy egy teljes várost felölelő kiállítást kellene csinálni, ami tíz külön részre oszlana, és tíz különböző témát ragadna meg.

Budapest nagyon heroikus városnak tűnik nekem, elképzelhető, hogy ez az Osztrák-Magyar Monarchia öröksége miatt van így. Azt gondolom, hogy Budapesten talán még több bronzszobor található, mint Londonban, de egy dolog biztos, hogy ez a két város adja az európai bronzszobrok többségét.

Az elképzelésem az volt, hogy egy nagy kiállítást készítünk e szobrok segítségével oly módon, hogy hatásos módon megvilágítjuk őket úgy, hogy egyiknek csak a kezét, amint az ujjával éppen valamerre mutat, vagy egy másiknak a fejét, ahogy éppen Kelet felé néz. Ezeket később üvegdobozokba tennénk, megszámoznánk és kategorizálnánk őket.

Gyakorlatilag ezzel a különböző típusokat, karaktereket próbáltuk volna bemutatni. Ilyen tipizálás létezik, mindig van a király, a királynő, a detektív, a bűnöző és így tovább... Ezeket szerettük volna megragadni. Túl drága lett volna ezt a kiállítást megvalósítani, de az ötlet nem veszett el teljesen. Ehelyett a Tulse Luper bőröndjei című filmet indítottuk el a holland producerem, és többek között a magyar produkciós iroda segítségével. Három heti forgatáson vagyunk már túl, most jöttem Spanyolországból, és itt folytatnánk majd az ősszel Budapesten. De kiállítás is lett, még ha nem is az eredeti ötletből - egy retrospektív kiállítást hoztam. Az 1963 és 1999 közötti munkásságomat öleli fel, mintegy 160 képpel. A Manchesterből indult vándorkiállítás járt már Gentben, Pármában, onnan jött ide, de megy még Mexico Citybe, és talán még Montevideóba is el fog jutni.

- Magyarországi helyszíneken is forgatja ősztől a „Tulse Luper bőröndjei”-t. A háromrészes, több mint hatórás filmből tv-sorozat, DVD-feldolgozás, és CD-ROM is készül. Miért választotta ezt a multimediális formát?

- Én már régóta próbálok egy új nyelvezetet találni és megvalósítani a filmkészítés terén, mert úgy gondolom, hogy a műfaj egyszerűen szerepet tévesztett, hogy nem találta meg a saját helyét. Rosszabb perceimben azt szoktam mondani, hogy eddig nem is létezett filmkészítés, hanem százhét évnyi illusztrált szövegnek lehettünk a tanúi. A Gyűrűk Ura, illetve a Harry Potter nagyon jó és nagyon cinikus megnyilvánulásai ennek a kijelentésnek. Amit látunk, az gyakorlatilag egy illusztrált könyvesbolt.

Ha létezett is olyan dolog, mint film vagy mozi, akkor ez 1983 szeptember harmincegyedikén meghalt, amikor a távirányító bekerült a lakásokba, a nappalikba. A film az egy passzív médium, pedig interaktívnak kellene lennie. Én festőnek tanultam, és úgy gondolom, a festészet sokkal magasabb rendű megnyilvánulási forma, mint a film. Most láthatjuk azt a dilemmát, hogy a művészeti galériák mozikká változnak vagy a mozik galériákká.

Azt gondolom, hogy az a film szerepe, hogy provokáljon, érdeklődést keltsen fel, lenyűgözzön. Ez az amit meg kell valósítani, ez az, ami eddig hiányzott a filmből. Nos, ha 1983-ban az elektronikus média már meg lett volna, akkor esetleg lehetett volna egy sima átmenet. Most arra van szükség, hogy legyen egy olyan mestermunka, ami ötvözi, egymásba gyúrja mindezeket az igényeket, amelyekről beszéltem, és filmszerűen tudja megjeleníteni.

Nagyon remélem, hogy én ezt az alapművet tudom önöknek prezentálni.

A film maga 1895-ben jelent meg, az első jelentős alkotás Eizenstein Sztrájk című filmje volt 1924-ben. Ami azt jelenti, hogy gyakorlatilag harminc évet kellett várni a film megjelenése után az első mesterműre. Ha azt mondjuk, hogy az elektronikus média megjelenése 1983-ra tehető, akkor még mindig van egy kis időm arra, hogy az első ilyen jellegű remekművel előálljak. Woody Allen egyszer azt mondta: ha hőseid vannak és ambícióid, akkor azok legyenek nagyok.

A kiállításról bővebben: www.meo.org.hu

 
 
Jelenleg 10 olvasó böngészik a Papiruszon


Képes apróhirdetés ingyen | Nemzetközi hirdetés | Fesztivál, rendezvény

Legyen a WEBSZIGET.COM a Kezdõlapja!
PORT80.HU :: Magyarország Legtutibb Kezdolapja! :o)
MP3Heaven.hu :.:.::. Zene, MP3 & Partyzine q-_-p
Fesztivál.hu - A magyarországi fesztiválok gyujtoportálja
Tourinfo.hu - Magyarország Vezeto Turisztikai Portálja
SzuperPiac.hu - A képes hirdetések helye!
.: Papirusz.hu :. Kulturális Portál
Mindentudó.net :: Az optimális döntés lehetosége!
Hirdessen Nálunk! Tekintse meg médiaajánlatunkat!
Impresszum
Ha kérdése van, írjon nekünk!