Forpsi

Állások, állások Magyarországon, álláskeresés, jobs

Fesztivál.hu

Port80.hu

Mp3Heaven.hu




Legyen a Papirusz.hu a Kezdőlapja! Tegye be lapunkat a Kedvencek közé!
BB és VV (Archívum)
A lé(t) valós története
Szerző: I-Web.hu
2002. szeptember 17. 14:10

Mielőtt azonban bárki is tollat ragad egy alapvető dologgal nem árt tisztában lenni. A csatornák több hónapos készülődése, a 12-15 hetet átfogó műsorfolyam, a virtuális kukkolda mind egy közös célt szolgál: hogy minél több pénzt termeljen. Banális, ám érthető összefüggés ez, melyet egyetlen írás sem hagyhat figyelmen kívül.

 A háttér
A heves kampánnyal beharangozott ún. valóság show-kra minden eddigi műsornál többet költöttek. A beruházás nagyságát érzékeltetik a felépített stúdióházak, a több száz fős kiszolgáló személyzet, a százmilliós technikai háttér, az editáló-szoftver, a borsos licencdíj, a profi honlapok költségei. Mindezen összetevőket pedig egyszerűen beöntik abba az óriási darálóba, melynek likacsain át megérkezik a televíziózás terméke és egyben hivatkozási alapja: a nézőszám. Most is, mint minden ilyen esetben a reklámpercek célcsoportja a fogyasztó. A kereskedelmi televíziózás sajnos ugyanolyan üzleti vállalkozás, mint egy bevásárlóközpont felépítése; a lényeg itt is a profit.
Nem volt még olyan műsor a plurális magyar televíziózás eddigi történetében, amely akkora visszhangot váltott volna ki, mint az elindított két reality show. Az érdeklődés hármas tagozódású: nézői, kritikusi és kiszolgálói. A közvélemény gyors reagálása e műsorokra egyrészt spontán, másrészt gerjesztett. Spontán a véleményformáló elit csípős kritikája és borítékolható fanyalgása, a független, internetes közösség heves undora. Gerjesztett a bartellekben megnyilvánuló média-szimpátia, az „együttműködő partnerek” széles tömegeket elérő hálózata, az agresszív hangolású, sok csatornás kampány.
Mindkét kereskedelmi csatorna főműsoridőben sugározza a saját docu soap-jait, nézettségük kiemelkedő. Szükséges azonban hangsúlyozni, hogy a kereskedelmi televíziók elindulása óta gyakorlatilag nincs alternatíva a kínálatban, nincs harc a műsorok között. Kritikák tucatjai hívták már fel a figyelmet a kísértetiesen hasonló programokra, azonos elrendezésű műsorsávokra.  Az eleve magas nézettség, tehát nem a műsornak, az izgalomnak, uram bocsá’ az értéknek köszönhető, hanem a választék és a verseny hiányának.

 A rábeszélés
 Az első napról-napra sugárzott, magyar reality-showt a Viasat3 indította Bár címmel. A műsort ugyan csak egy korlátozott hozzáférésű kábelcsatornán lehetett elérni, mégis váratlan tévés és üzleti sikerré vált. A csatorna ezzel az egy műsorral megduplázta a közönségarányát, ami azóta is irigyelt és páratlan bravúr. A Bárnak sztárjai, arcai és lelkes közönsége volt. Már akkoriban is pedzegették, vajon miért nem a nagy kereskedelmi adók vágtak bele elsőként ebbe, az akkor még frissebbnek ható műfajba? Pénz, vagy akarathiány? A műfaj tesztelése? Máig nem tudni pontosan, ám amekkora volt akkor a hallgatás, legalább akkora most a porverés.
A „nagy testvérek” igen komoly reklámkampánnyal indultak közönséghódító útjukra. A csatornák ajánlói augusztus elejétől ontják a speciális promóciókat, melyek elsődleges célja, hogy valami rendkívülire hívják fel a figyelmet. Egy olyan – állításuk szerint televízió-történeti - eseményre, amit csak itt és csak most, csak ők és csak Önöknek... Régről ismerős recept hatásos kivitelezésben. Az RTL Klubé, mint általában frissebb, ötletesebb, a TV2-é sematikusabb, közhelyesebb. Ez utóbbi azonban beveti a rábeszélés művészetének Pratkanis és Aronson óta ismert, kevésbé direkt formáit is. Szinte minden műsorban, minden lehetséges helyzetben bújtatott félmondatokban elrejtett BB-promo folyik. Sváby a Naplóban, Ákos a Span-ban, a többiek a Tényekben, az Aktívban – mindegy, csak valahogyan, akárhogyan kapcsolni és kapcsolódni lehessen a „Nagy Testvérhez”. A csatorna jövője szempontjából azonban ez többszörös hazárdjáték. Nem szerencsés, ha egy – remélhetőleg nemcsak arculatában - megújulni vágyó televízió olyan licencműsorhoz köti magát és teszi meg azt főműsoridős vezérhajónak, amelynek itteni hatásáról nincsenek, nem lehetnek pontos ismereteik. A befektetett összegek oldaláról reális, a közönség és a konkurencia ismeretének oldaláról tekintve irreális elképzelés. A első heti csökkenő, majd ingadozó nézőszám pedig több mint figyelmeztetés.
Az alapos óriásplakát, citylight előkészítés és matricaosztogatás után indultak be a nagyüzemi show-k. A műsorfolyamok egy hete alatt volt szeretkezés és politikai botrány egyaránt, s írások tucatjai jelentek meg. A „mindegy mit, csak beszéljenek róla” filozófia most is bejött, s ennek jegyében alakították ki az ún. együttműködő médiapartnerek hálóját. Aki pedig együttműködik, annak kritikai énje erősen tompul, főleg, ha sok pénzről van szó. (Csak egy kérdés: vajon mennyit kóstál 12-15 héten keresztül a Színes Mai Lap vagy a Blikk címlap-bannere?) A hirdetési összegek kifizetése után újságírókra láthatóan már nem maradt pénz, legalábbis ezt sejteti az írott anyagok alacsony színvonala. A nyílt és bújtatott reklámcikkekre vélhetőleg nem újságírókat, hanem marketingeseket szerződtettek, bár e kettő egyelőre még két külön szakma.
A ki-beszavazások mellbevágóan magas hívás- és SMS-díján túl érdemes még figyelmet szentelni a kirívóan erőszakos on-line kampányra. A Való Világ egyik résztulajdonosának portálján (mellesleg a legolvasottabb magyar site-on) hirdeti magát: külön mezőben, külön menüsorral. A Big Brother nagy testvérhez méltón brutális: bárki, aki a TV2, netán a Korridor oldalaira kíván eljutni, annak előtte kicsit ismerkednie kell a BB világával. Cinikus, ám bizonyára hatékony módszer.

Extraprofit – avagy mire gerjed a bugyiboltos
A csatornák röhögnek a markukba, mert nekik dolgozik minden és mindenki, a fanyalgók és a konkurencia egyaránt. Komoly pénzeket öltek ugyan bele a produkciókba, de a műsorok koncepciója és öngerjesztése folytán innen visszalépni már nem lehet, de nem is akarnak, bármi lesz a vége. A kiválasztott szereplők többségének biztos nem happy end. Biztosra mennek: a nézőket már beetették, a versenyzőkre rázárták az ajtót (a java még csak ezután jön!), s innentől, aki nem vesz részt, az gyáva; aki kivonul, nem elég trendi; aki megfutamodik, nem elég vagány. Csak kétféle ember van: aki drukkol és aki anyázik, a lelkesedők és a kritizálók tábora. A lényeg szempontjából mindegy: az ő műsorukat nézik.
Az elérhető össz-nézőszám azonban állandó, számukat növelni csak a másik csatorna rovására, vagy a tőlük elfordulók megszólításával lehet - ők viszont most nagyon kevesen vannak. Az első lehetőség szűk keretet biztosít, a másikhoz pedig nagyobb kreativitás kellene.  Leszögezhetjük: a kereskedelmi csatornák ismét megmutatták: ennyit tudnak és nem többet. Nincs igazi kihívás, nincsenek értéket képviselő műsorok, nincs verseny a nézőkért, van ellenben a színes sztaniolpapírba csomagolt „semmi különös” (lásd: megleshetjük, hogy a lányok ülve, a fiúk pedig állva pisilnek). Profi marketing, profi promóció, minimális tartalom.  Ugyanaz a séma, ugyanolyan a hangvétel, ugyanaz az erőlködés, majd unalom és csömör. Ez van.

És ha a nagy léhez ez is elég?!

 
 
Jelenleg 3 olvasó böngészik a Papiruszon


Képes apróhirdetés ingyen | Nemzetközi hirdetés | Fesztivál, rendezvény

Legyen a WEBSZIGET.COM a Kezdõlapja!
PORT80.HU :: Magyarország Legtutibb Kezdolapja! :o)
MP3Heaven.hu :.:.::. Zene, MP3 & Partyzine q-_-p
Fesztivál.hu - A magyarországi fesztiválok gyujtoportálja
Tourinfo.hu - Magyarország Vezeto Turisztikai Portálja
SzuperPiac.hu - A képes hirdetések helye!
.: Papirusz.hu :. Kulturális Portál
Mindentudó.net :: Az optimális döntés lehetosége!
Hirdessen Nálunk! Tekintse meg médiaajánlatunkat!
Impresszum
Ha kérdése van, írjon nekünk!