Forpsi

Állások, állások Magyarországon, álláskeresés, jobs

Fesztivál.hu

Port80.hu

Mp3Heaven.hu




Legyen a Papirusz.hu a Kezdőlapja! Tegye be lapunkat a Kedvencek közé!
Mozart a középpontban? (Archívum)
Fütty és taps a Salzburgi Ünnepi Játékokon
Szerző: Mucsányi Marianna
2002. szeptember 17. 14:27

A salzburgi képeket
Dobó László készítette.
A megnyitó előtti napon, július 26-án már ünnepi volt a hangulat a Salzach folyó partján fekvő festői városkában. Salzburg régi városrészében mindenfelé történt valami érdekes. Az egyik téren a próbafolyamatokból mutattak be részleteket, máshol zene szólt. Egy kisebb színpadon megcsodálhattuk, miként születik meg két ifjú hölgy hajkoronájából két különleges színpadi frizura. A dóm melletti téren négy férfi hatalmas, kürtszerű hangszert hozott könnyedén a vállán, majd gondosan kitámasztva helyezett el a földön. Egyre nagyobb tömeg várta izgatottan, milyen hang csendül fel ezekből a hangszerekből, amelyekről azt hinné az ember, leginkább arra alkalmasak, hogy a hegyeken, egymástól távol élők üzenjenek velük egymásnak. De nem: muzsika csendült fel. A hangulat mindenfelé remek volt, a szemerkélő eső se tudta eltántorítani a rengeteg érdeklődőt.
A 27-i nyitó előadást óriási várakozás előzte meg - igaz, az izgatott készülődés és felfokozott hangulat általában jellemző Salzburgban. A nyitó Don Giovannit Nicolas Harnoncourt vezényelte, korunk egyik legjelentősebb karmestere, akinek volt ez a nagy visszatérése Salzburgba. Harnoncourt állítólag amiatt vonult ki látványosan Salzburgból, mert nem értett egyet az előző intendáns, Gérard Mortier gyakran provokáló, modernkedő kísérleteivel. Pedig a neves karmester a tíz évig tartó Mortier-éra első esztendeiben a fesztivál egyik kulcsfontosságú zenész egyénisége volt. Ám egy vitatott Figaro házassága után - amelyet Luc Bondy állított színre - a világhírű karmester távozott Salzburgból. Úgy érezte ugyanis, hogy Mortier a látványt a zeneiség elé helyezi.
Az új vezető, Peter Ruzicka egyik első dolga volt, hogy visszahívja Salzburgba korunk egyik jelentős karmesterét, akinek régi vágya, hogy Salzburgban vezényelje a nagy Mozart-operákat. A visszatérés első darabja a Don Giovanni, amely rendezője, az osztrák Martin Kusej igazán provokatív produkciót hozott létre. Az előadás elején például hatalmasra nagyított fotókon öt fiatal nő formás feneke látható a levegőben, s néhány szereplő később is többször félmeztelenül jelenik meg. Harnoncourt most mégsem tiltakozott, talán mert ennek ellenére nem érezte, hogy a látvány háttérbe szorítaná a zenét.
Pedig a nyitó előadás előkelő közönsége nem volt olyan kíméletes, mint a magyar szokott lenni. A nézők többször fütyültek, s kritikusok sem írtak elragadtatottan a produkcióról, noha a Bécsi Filharmonikusok kiváló együttesét vezényelte Harnoncourt, s a főszereplő az amerikai sztárbariton, Thomas Hampson volt. Ő már a 80-as években hatalmas sikert aratott éppen Salzburgban, egy koncertszerű Don Giovanni-előadásban, így nagy örömmel vállalta a mostani főszerepet is. A Don Giovanni mellett - amely augusztus 21-ig megy Salzburgban - Hampson augusztus 14-én dalestet adott, amelyen Mahler humorát és emberismeretét is felcsillantotta.
A Don Giovanni után jöttek bőven igazi világsztárok és a nézőket megosztó kísérletek is. A prózai előadások sorát a Salzburgban "kötelező" Akárki nyitotta július 28-án. A Dóm tér klasszikusa új fényben jelent meg az idén, hiszen a két főszereplő: Peter Simonischek, a bécsi Burgtheater vezető színésze és Veronica Ferres, a mai német film sztárja volt. Az első Salzburgi Ünnepi Játékokat Hugo von Hoffmannstahl Akárki című allegorikus misztériumjátékával nyitották meg 1920. augusztus 22-én, nem csoda tehát, hogy ez a darab különös jelentőségű Salzburgban. Akkor a legendás rendező, Max Reinhard vitte színre, most, 82 évvel később Christian Stückl, a Müncheni Kammerspiele neves rendezője. Peter Simonischek - aki 20 éven át volt a berlini Schaubühne sztárja, ma Bécs közkedvelt színésze - játszotta a gazdag férfit, akit a halál pillanatában minden barátja cserben hagy. Veronica Ferres pedig hamar Salzburg egyik "fő attrakciója" lett. A magas szépség nemcsak vonzó és érzéki nő, hanem kitűnő színész is, akinek hibátlan a mimikája, a hang- és beszédtechnikája.
Ugyanazon a napon, 28-án indult Salzburgban a koncertsorozat is, az első estén Riccardo Muti vezényelte a Bécsi Filharmonikusok zenészeit és a Bécsi Állami Opera kórusát. De élvonalbeli sztárok érkeztek még sorra Bécsbe, volt például Wagner-gála Plácido Domingóval, s a világ egyik legátütőbb tehetségű hegedűművésze, Maxim Vengerov szólókoncertet adott - már csak ezért is a sárga irigység emésztheti a budapesti zenebarátokat, akik emlékezhetnek, milyen lenyűgöző virtuozitással játszott Vengerov két évvel ezelőtt a Budapesti Tavaszi Fesztiválon, a Zeneakadémián.
Az operák sorában A varázsfulova és a grandiózus kiállítású Turandot is látható volt. Zemlinsky König Kandaules című operája szintén megosztotta a nézőket és a kritikusokat, hiszen már eleve sokan vitatták az ókori legenda színpadképét megálmodó Alfred Hrdlicka grandiózus díszletét: a hatalmas, a sziklafalból előreugró koponya nem bizonyult éppen kellemes látványnak. 
A prózai darabok sorában a neves rendező, Claus Peymann Peter Turrini darabját (Da Ponte in Santa Fe) vitte színre a Landestheaterben. De van a fesztiválon belül fiatal írók programja is, ezen belül három rendező munkája volt látható. Igor Bauersima prágai ugyan, de otthon van a német színházakban, ő Neil LaBute egyik darabját rendezte a Városi Moziban (bizony, Salzburgban még van ilyen, viszont nem sikerült egyetlen plazába és multiplexbe se botlanunk). Oskaras Korsunovas litván sztárrendező, akinél fontos a testbeszéd, a koreográfia, az Oidipus királyt vitte színre, a francia Frédéric Fisbach pedig Jean Genet A falak című darabját. Fisbach színész, író, rendező, aki a Franciaországban még mindig tabunak számító algériai háborúval foglalkozik. Genet A falak című darabja mesejáték 17 képben, s Fisbach a színpadot benépesítő 96 szereplő helyett a japán bábjátékok hagyományához nyúlt vissza, s így állította színre az élők és a holtak ünnepét.
Mindeközben az új intendáns, a zeneszerző Peter Ruzicka az idei fesztiválra összpontosít, de természetesen előre is néz. A sokszor díjazott zeneszerző számos zenekari darabot alkotott, operáját, a német-zsidó költőről szóló Celant 2001-ben mutatták be Drezdában. De Ruzicka nemcsak zeneszerző, hanem állítólag vezetésre termett egyéniség is, irányította már például a hamburgi Operát és a müncheni kortárs zenei biennálét. Most Harnoncourt-ral megállapodtak abban, hogy elkezdenek egy Mozart-ciklust, s 2006-ban, Mozart születésének 250. évfordulójára bemutatják Salzburgban a zseniális zeneszerző mind a 22 színpadi művét. Az ígéretek szerint Harnoncourt a következő években is irányadó karmester lesz a Salzburgi Ünnepi Játékokon.

www.salzburgerfestspiele.at

 

 
 
Jelenleg 4 olvasó böngészik a Papiruszon


Képes apróhirdetés ingyen | Nemzetközi hirdetés | Fesztivál, rendezvény

Legyen a WEBSZIGET.COM a Kezdõlapja!
PORT80.HU :: Magyarország Legtutibb Kezdolapja! :o)
MP3Heaven.hu :.:.::. Zene, MP3 & Partyzine q-_-p
Fesztivál.hu - A magyarországi fesztiválok gyujtoportálja
Tourinfo.hu - Magyarország Vezeto Turisztikai Portálja
SzuperPiac.hu - A képes hirdetések helye!
.: Papirusz.hu :. Kulturális Portál
Mindentudó.net :: Az optimális döntés lehetosége!
Hirdessen Nálunk! Tekintse meg médiaajánlatunkat!
Impresszum
Ha kérdése van, írjon nekünk!