Forpsi

Állások, állások Magyarországon, álláskeresés, jobs

Fesztivál.hu

Port80.hu

Mp3Heaven.hu




Legyen a Papirusz.hu a Kezdőlapja! Tegye be lapunkat a Kedvencek közé!
Betekintés a XVIII. század spanyol udvari operaéletébe (Archívum)
Jordi Savall koktélja Vivaldi Farnace cím? operájából
Szerző: I-Web.hu
2002. július 22. 11:13
Annak, amit e három CD-n hallunk, külön története van. Vivaldi dramma per musicája 1726-ban keletkezett, Velencében volt az ?sbemutatója. A rendkívül sokoldalú gambajátékos, karmester, zenetudós és tanár Jordi Savall, a régi zenét korh? hangszereken el?adó, historikus irányzat egyik legjelent?sebbje. Ami operai repertoárját illeti, Monteverdi-el?adásokat már azel?tt is vezényelt, és dirigálta Martin Y Soler két operáját, (közöttük a Mozart Don Giovanni-jának második felvonásában idézett Una Cosa rara-t), mindazonáltal az opera ritkaságnak számít eddigi m?ködésében. A millenium alkalmából a becsvágyó spanyolok olyasvalamit szerettek volna bemutatni, ami közös kincse az emberiségnek, vagy legalábbis a nyugati kultúrának, és egyszersmind madridi vonatkozásai is vannak. A tizennyolcadik századi operai gyakorlatnak megfelel?en például helyi szerz?k betétszámokat írtak különböz? darabokhoz, illetve – ahogy itt is történik – két operát összevegyítettek. Ennek szellemében járt el Jordi Savall is. Vivaldi jól ismert neve mellett emléket akartak állítani a pármai születés? francia-olasz Vivaldi-kortársnak, François Courcelle-nek, vagy másképpen Francesco Corsellinek, aki a madridi udvari zenekar másodkarmestere, az operaház divatos szerz?je volt a tizennyolcadik század húszas-harmincas éveiben. A lemezen halljuk Corselli 1739-ben Madridban bemutatott Farnace operájának nyitányát, prológusát, majd a Vivaldi-m? közben néhány további részletét. A cél az volt, hogy minél inkább megközelítsék azt, ami a tizennyolcadik század derekán valóságosan is elhangozhatott a királyi operában. Tudjuk, hogy a bemutatón énekelt Caffariello, a híres kasztrált énekes-sztár is. (?t Rossini Szevillai borbélyának második felvonásában Bartolo emlegeti. Bartolo számára Caffariello a megbízható, régi jó ízlés és énekstílus megtestesít?je. Rossini a hálátlan utókor nevében persze avíttnak és mulatságosnak tartja.) Nekünk, a még kés?bbi utókornak érdekesség Vivaldi és Corselli Farnacéja. Három óra ismeretlen zene a legjavából, és betekintés a tizennyolcadik század spanyol udvari operaéletébe.
 
 
Jelenleg 4 olvasó böngészik a Papiruszon


Képes apróhirdetés ingyen | Nemzetközi hirdetés | Fesztivál, rendezvény