Forpsi

Állások, állások Magyarországon, álláskeresés, jobs

Fesztivál.hu

Port80.hu

Mp3Heaven.hu




Legyen a Papirusz.hu a Kezdőlapja! Tegye be lapunkat a Kedvencek közé!
Koba pajtás rejtelmei (Esemény-tár)
Sztálin halálának momentumai a Centrális Galériában
Szerző: Kormos Gyula
2003. április 28. 11:23

A Nyílt Társadalom Alapítvány kurátoraiban szerencsére volt annyi bölcsesség, hogy a jelenleg futó kiállításukat nem szándékoztak nemes egyszerűséggel Sztálinról elnevezni, mint tették azt a később lefújt (kicenzúrázott?) koncertjük esetében, ami nagy blamázs (nemcsak nekik persze). Talán jobb is így. A tárlat - miként címe is jelzi - egyetlen esemény következményeire, a diktátor halálának "hosszú pillanatára" fókuszál.

A valaha élt legnagyobb kommunista diktátor végnapja ugyanis egy olyan halálkultuszt indított el, ami azóta is példa nélküli a (kegyelet)történetben. A szervezők igyekeztek rekonstruálni a halál minden lépcsőfokát tizenegy lépésben - a haláltól a fináléig. A test fizikai összeomlásától kezdve egészen addig, amíg a bebalzsamozott testet eltávolították a Lenin Mauzóleumból. A válogatás jó, de látszólagos alapossága ellenére nem igazán körültekintő, ami kár, mert felületességet és az első olvasatban való megnyugvást sejtet.

Tény, nem mindennap kap szélütést egy akkora jelentőségű és hatalmú figura, mint a hajdani Joszif Visszarinovics Dzsugasvili. Ahogy az is tény, hogy nem mindennap szerveznek komplett tárlato(ka)t  haláltematikával, még akkor is, ha egy ilyen figura a rendezőelv (kíváncsian várjuk a további kiállításokat...). A szervezéshez a szellemi rendezők - Mink András és Rév István - kapcsolatrendszere szemlátomást megvan. Hoztak ide anyagokat az USA-n kívül Németországból, Grúziából és persze Moszkvából is, ami önmagában dicséretes.

Nem dicséretes azonban, hanem különösen dühítő, hogy a roppant anyagbőség ellenére a kissé merevre koreografált kiállítási összképet a lustaság és a hányavetiség szelleme is körüllengi. Csak mutatóba láthatunk, hallhatunk ugyanis Sztálin halálával kapcsolatos nyugati reakciókat. A The Washington Post, a The New York Times (és sorolhatnánk) bizonyosan nem egy harmadik oldalas cikkben számolt be a világtörténelem akkori menetét leginkább befolyásoló hírről.

Miként az is elképzelhetetlen, hogy a nyugati filmhíradók ne foglalkoztak volna jelentőségének megfelelő terjedelemben a Generalisszimusz jobblétre szenderülésével. Karikatúrát, gúnyrajzot, a fellélegző csúfolódás minden bizonnyal meglévő korhű lenyomatait sem látni sehol. Különösen érthetetlen ez annak fényében, hogy a kiállítási leporello szerint éppen nem a sztálinizmus vizuális megjelenítésének és a sztálini tömegpropaganda bemutatásának szentelték a felületeket, amikor éppen ennek a legszimbolikusabb és legerősebb lenyomatai veszik körül a látogatót.

A személyi kultusz újkori megteremtője a maga korában ortodox ikonként működött. A grúz népvezér, a béke legnagyobb harcosa a harmincas évektől kezdve csakis a végletekig idealizált, mai szemmel döbbenetesen egysémájú ábrázolásokon tűnhetett csak fel. Százával láthatjuk a Centrális Galéria falain ennek újságokban megjelent lenyomatait. A fiatalosra retusált Sztálin mellképe ugyanúgy ennek a rendszernek az attribútuma, mint a sarló-kalapács és a vörös csillag. Szerencse, hogy a jelenség magyarázata alapos silabizálás után, de megtalálható a falakon. "A királynak csak egyetlen teste van, de ez az egy test valójában hármat egyesít: egy természetes-történetit, egy jogi-politikait és egy szemiotikai-szakramentálisat, amelyek közül a szakramentális test, a ´portré´; maradéktalanul közvetít a történeti és a politikai test között." (Marin) A friss huszonéves korosztályon kívül azonban ez aligha lephet meg bárkit is, főleg nem az idelátogató célközönséget.

A diktátor egyik emberi pillanatának címlap-ábrázolását egyetlen (magyar!) újságon láthatjuk: ezen Sztálin pipára gyújt. A másik ilyen egy kiállítási függelék. A francia kommunista párt hetilapja, a Les Lettres francaises vette a bátorságot, hogy címlapjára tegye Picasso Sztálint ábrázoló portréját (lásd a felvezetésben), ami természetesen azonnal óriási botrányt kavart. A rajz egyébként zseniális, hiszen lefejtette erről az arcról mindazt a burkot, amit az évtizedek hivatalos imádata rárakott. Ha másért nem is, ezért az egy képért érdemes az egész kiállítást végigböngészni.

És még azért is, hogy megtudjuk, Lenin testének karbantartásán kívül mivel foglalkozik most a Lenin Mauzóleum mellett működő tudományos laboratórium. Egy biztos: meg fognak lepődni.

A Centrális Galéria honlapja

 
 
Jelenleg 8 olvasó böngészik a Papiruszon


Képes apróhirdetés ingyen | Nemzetközi hirdetés | Fesztivál, rendezvény

Legyen a WEBSZIGET.COM a Kezdõlapja!
PORT80.HU :: Magyarország Legtutibb Kezdolapja! :o)
MP3Heaven.hu :.:.::. Zene, MP3 & Partyzine q-_-p
Fesztivál.hu - A magyarországi fesztiválok gyujtoportálja
Tourinfo.hu - Magyarország Vezeto Turisztikai Portálja
SzuperPiac.hu - A képes hirdetések helye!
.: Papirusz.hu :. Kulturális Portál
Mindentudó.net :: Az optimális döntés lehetosége!
Hirdessen Nálunk! Tekintse meg médiaajánlatunkat!
Impresszum
Ha kérdése van, írjon nekünk!