Forpsi

Állások, állások Magyarországon, álláskeresés, jobs

Fesztivál.hu

Port80.hu

Mp3Heaven.hu




Legyen a Papirusz.hu a Kezdőlapja! Tegye be lapunkat a Kedvencek közé!
Kattintott képkorszak (Új kor)
Az Internet mint a művészet új közvetítő csatornája 1.
Szerző: Szanyi Erika
2003. április 18. 16:15

Papirusz: Minden művész céljai között szerepel az ismertség, hogy az alkotásai eljussanak a közönséghez. Úgy tűnik ma ez Magyarországon csak álom az internetes művészeknek...

Pásztor Erika Katalina: Kétségtelen, hogy a képzőművészeken belül is kisebb publicitást kapnak. Ebben jelentős szerepet játszik a művészetfogyasztókban kialakult kép, mely szerint a műalkotás csak tárgy lehet.

www.electronicorphanage.com

- Tehát szemléletváltáson múlik a webművészek itthoni jövője?

- Ez ennél bonyolultabb, sok szempontból gazdasági kérdés is. A szubkulturális helyzet nemcsak az irányzat újszerűségéből fakad, hanem támogatáshiányból, a know-how hiányából és nem utolsósorban a médium tudatos pozicionálásából.

- A pályázati rendszer hiányosságai szinte a kultúra egész területére érvényesek, de mit ért a know-how hiányán?

- A szellemi alkozások létrehozása, mint bármely más tevékenység, a gazdasági törvényszerűségektől függ, illetve azok hatókörébe is tartozik. Így a két szféra, a művészet és a gazdaság közötti tudatosabb, felkészültebb kommunikációra volna szükség, ami anyagi lehetőségeket teremtene az alkotóknak. Nem alakítottuk ki még azokat a menedzselési technikákat sem - és sokan nem is szeretik ezeket az eszközöket -, amelyekkel sikeresen össze lehet hangolni az internetművészetet a gazdasági rendszer törvényszerűségeivel.

- Tehát a pénz, a marketing és a siker kéznyújtásnyira van?

- Cinikusan hangzik, de igen. A siker vonzza az embereket és növeli az érdeklődést. Az érdeklődés pedig ismertséget szül, ami értékessé teszi az alkotást, ami még nagyobb érdeklődést eredményez. Ezek egymást gerjesztő folyamatok.

www.logicaland.net

- Egy ennyire a vizualitáson és technikán alapuló művészeti ágnál logikus a kérdés: lehet-e helye, szerepe a médiában?

- Ez, mint említettem, a médiaművészetek pozicionálásának kérdése, s ezen túl a megfelelő csatorna kiválasztása. A pozicionálás azt feltételezi, hogy ismerjük a közönséget, tudjuk, hogy milyen új élményekre vágynak azok, akik kíváncsiak ezekre az alkotásokra, és örömüket lelik bennük. A közönség figyelmének felkeltésében nagy szerepet kap a művek értelmezése és bemutatása, amit olyan kommunikációs eszközökkel és stílusban kell végezni, amely nem-szakemberek számára is érthető. Ebben szerintem a mai napig nagy hiányosságaink vannak.

- Milyen módon ismerheti meg a közönség a netművészetet?

- Mivel nem tárgyakat hozunk létre, hanem átmeneti - ún. efemer - és anyagtalan műveket, nem egyszerű megtalálni a közvetítő csatornákat sem. Bár a netművészek alkotásai az interneten megtalálhatók, de ha nem tudjuk a webcímet, akkor legfeljebb véletlenszerűen találunk meg valamit. Ha nem segít senki a tájékozódásban, ha nincsenek értő közvetítők, akik felhívják a figyelmet néhány fontos részletre vagy érdekes megoldásra, vagyis ha nem tudjuk, hogy mit kell látni, akkor nem is lehet számítani a művek befogadására és tágabb értelemben vett értékelésére sem.

- Egyszerű halandó azt gondolná, hogy a médiaművészet helye a média...

- Az a nagy kérdés, hogy a nagy médiumok mellett alternatívákat keresők milyen lehetőségeket találhatnak ma Magyarországon. Ehhez kell ravasz stratégiát kidolgozni. Az eszközök adottak, a marketingkommunikáció számos olyan lehetőséget ismer, amelyek alkalmazásával szép sikereket lehet elérni. De ehhez egy kicsit úgy kell gondolkozni, mint ahogyan egy szűkös erőforrásokkal rendelkező cég vagy termék bevezetésekor gondolkoznak más területeken. A médiaművészetben rengeteg lehetőség rejlik, amit mind a kutatás-fejlesztés, mind az igényes szórakoztatóipar ki tudna használni. Kérdés van-e kereslet az igényes szórakozásra, szórakoztatásra, amelyet szintén fel kellene mérni.

www.minitasking.com

- Ahogy láttam, a legtöbb internetes műalkotás a játékosságra épít.

- A tömegmédia, különösen a televízió csak a passzív befogadói hozzáállást teszi lehetővé. Ebben van az ereje. Az egyszerűségben, hogy mások összeállítanak nekünk egy bizonyos időtartamú, bizonyos témájú anyagot, amelynek befogadása nem kíván cselekvést. Ezzel szemben az internet térben és időben végtelen közeg, a befogadótól előzetes tudást, számítógépes és internetes ismereteket vár el. A felhasználó és a mű közötti interaktivitás nélkül nem jön létre az a gyűjteményes mű, amit például a televízió készen szállít. Az internet folyamatos szellemi aktivitásra, elsősorban döntések meghozatalára késztet. Ez már önmagában is egyfajta játék, hiszen a befogadót saját választásai lendítik ki az indifferens állapotból.

- Ha ezt a gyűjteményt a befogadó szerkeszti, akkor nem lesz bizalmatlan? A televízió megbízható forrásnak tűnik, hiszen a műsorokat valakik rendezik, szerkesztik, míg a weben sokszor csak virtuális személyiségekkel találkozunk.

- Kétségtelen, hogy az internetes referencia-személyek és források, amelyekben megbízhatunk, kevésbé ismertek. De ma már az interneten is létrejöttek azok a médiacsomópontok - ha tetszik, márkanevek -, amelyeket ugyanúgy hitelesnek fogadunk el, mint bármely ismert nagy médiumot. Ez a médiaművészetben is hasonlóan működik, hiszen vannak olyan gyűjtemények - legtöbbször intézmények -, amelyek legitim forrásokként működnek. Ezekből is összeállítottam egy korántsem teljes listát. Az itt megjelenő műveket a szakmai diskurzus valamilyen szempontból érdekesnek találta, bár a netművészeti munkák komolyabb elemzésére, értelmezésére és kritikájára még kevés példát látunk.

Pásztor Erika bocsátotta rendelkezésünkre az alábbi linklistát, amely készülő tanulmányának (Internet és művészet: új médium, régi kérdések) függeléke

a story of net art (open source)

Cult of the New Eve

Information Visualization Experiments On-line

Introduction to net.art (1994-1999)

WWW.WEB3DART.ORG

 
 
Jelenleg 7 olvasó böngészik a Papiruszon


Képes apróhirdetés ingyen | Nemzetközi hirdetés | Fesztivál, rendezvény

Legyen a WEBSZIGET.COM a Kezdõlapja!
PORT80.HU :: Magyarország Legtutibb Kezdolapja! :o)
MP3Heaven.hu :.:.::. Zene, MP3 & Partyzine q-_-p
Fesztivál.hu - A magyarországi fesztiválok gyujtoportálja
Tourinfo.hu - Magyarország Vezeto Turisztikai Portálja
SzuperPiac.hu - A képes hirdetések helye!
.: Papirusz.hu :. Kulturális Portál
Mindentudó.net :: Az optimális döntés lehetosége!
Hirdessen Nálunk! Tekintse meg médiaajánlatunkat!
Impresszum
Ha kérdése van, írjon nekünk!