Forpsi

Állások, állások Magyarországon, álláskeresés, jobs

Fesztivál.hu

Port80.hu

Mp3Heaven.hu




Legyen a Papirusz.hu a Kezdőlapja! Tegye be lapunkat a Kedvencek közé!
Minden lépés fontos - New Yorkban legalábbis (Életrajz-tár)
Beszélgetés Balázs Ádám zeneszerzővel
Szerző: Zöldi Gergely
2003. április 1. 15:31

- Amerikát sokan ma is az ígéret földjének hiszik. Valóban könnyebb volt ott boldogulnod?

- Könnyűnek azért nem nevezném. Apró lépésekben haladtam, de mind fontos volt. Tipikus New York-iként kezdtem: rövid ideig dolgoztam egy fantasztikus olasz étteremben is. Akkori pincer munkatársaim ma már színészek, tévések, fotósok. Közben, amikor időm engedte, dolgoztam zeneszerzőként. Amit elvállaltam, azt valamilyen szinten befektetésnek tekintettem, a továbblépés esélyének.

- Vagyis nem válogathattál?

- Ha nem mozgatták meg a fantáziámat, bizonyos zeneszerzői munkákat nem vállaltam el. Ezen a téren finnyás voltam: akkor inkább másutt kerestem meg a pénzt a fennmaradásra. Az idő múltával egyre több lehetőség kínálkozik, és több zenei felkérésből válogathatok. Kezdetben persze ez nem így volt. Szerencse, hogy azok a munkák, amiket akkoriban kaptam, 70 százalékban ma is vállalhatóak.

- A többivel mi a helyzet?

- A fennmaradó 30 százalékba fektetett időt sem sajnálom, az is jó volt valamire: például rengeteget tanultam a filmgyártás technikai fortélyairól és a szakma működéséről.

- Ma már nem érhet meglepetés?

- Sajnos a csalódás, az intrika és a tisztességtelen bánásmód mindig benne van a pakliban, pláne egy olyan iparágban, mint a film világa. Több olyan zeneszerzővel állok kapcsolatban, aki Hollywoodban dolgozik - hát, van mit mesélniük! Ahol a pénz és a hatalom diktál, ott előbb utóbb megjelenik az irigység, a becsvágy és az ízléstelen érdekharc. És persze számolni kell a hozzá nem értők hadával is: a dilettantizmus világjelenség.

- Van saját recepted a boldogulásra?

- Biztos recept nem létezik. Naiv, aki azt hiszi, hogy a tehetség és a kitartás elég ahhoz, hogy érvényesülj. Ezek alapkövetelmények, de mégis azt kell mondanom: sajnos nem elsődleges szempontok. A jó filmzeneszerző üzletember is – és ez sokat elárul a szakmáról. Fontos, hogy személyes kapcsolata legyen az ügynökökkel, rendezőkkel, producerekkel, a stúdióvezetőkkel, de még a “kisfőnökökkel” is. És pontosan ismernie kell a produkció menetét, a megvalósítás minden fázisát.

- És még mindig nem rajta múlik a siker... Honnan tudod, melyik produkcióban vegyél részt?

- Kell egyfajta hatodik érzék, ami rávezet, melyik a siker-gyanús, és melyik az eleve kudarcra ítélt produkció. Mint említettem, sokat számít, hogy hol állsz a ranglétrán, milyen lehetőségeid vannak, mennyire engedheted meg magadnak, hogy a saját mércéd, és ne a szükség diktálja választásaidat. De ez az a terület, ahol leginkább a szerencsén múlik minden.

- Emlékszel arra a pillanatra, amikor először érezted úgy: sikerülhet?

- Felejthetetlen élményem marad, amikor először megláttam a nevemet a vetítővásznon. Tudtam arról, hogy egy vígjátékban fel fogják használni az egyik számomat, de hogy melyik filmben és mikor, arról fogalmam sem volt. Akkor épp nagyon nehéz idők jártak rám, és a Bájkeverő című filmet
- Liz Hurley-vel, és egyik kedvenc színészemmel, Brendan Fraserrel a főszerepben - csupán azért akartam megnézni, hogy egy kicsit elfelejtsem a pillanatnyi nehézségeimet. Ez volt az a film! Amikor meghallottam az ismerős melódiát, először nem hittem a fülemnek, úgy gondoltam, félrehallottam. Csak a végén esett le a tantusz, amikor a stáblistán feltűnt a nevem szerzőként. Ez olyan igazán "amerikás" pillanat volt…

- Klasszikus zeneszerzőként indultál. Ma zenéid nagy részét digitális stúdiódban készíted. Nem volt meredek ez a váltás?

- Amikor kikerültem Amerikába - kis túlzással - azt sem tudtam, hogyan kell bekapcsolni a számítógépet. Három év alatt építettem fel saját stúdiómat, mely valóban tele van bonyolult technikai gépezetekkel. A komponálás mellé a “zenekészítés” minden technikai fortélyát is meg  kellett tanulnom.

- Másként nem is dolgozhat ma egy filmzeneszerző?

- A “midi zene” és a komputer korában minden filmzenét először elektronikusan szimulálnak, hiszen a producerek és rendezők által kért változtatások így sokkal könnyebben végrehajthatók. Így senkit sem érhet meglepetés, amikor a zeneszerző stúdióba vonul egy nyolcvan tagú szimfónikus zenekarral. Egy ilyen stúdiófelvétel ugyanis nyolcvan percnyi zene esetében több százezer dollárba is kerülhet. Itt keményen közbeszól az üzlet. A zeneszerzés mestersége egyébként ebben a szakmában előny ugyan, de nem alapkövetelmény.

- Viccelsz?

- Meglepődnél, milyen kevés hollywoodi filmzeneszerző tud fúgát vagy akár egy összetettebb stílusgyakorlatot - mondjuk szonátát - írni. Viszont, amit ezek a zeneszerzők tudnak, ahhoz sok klasszikus képzettségű művész nem ért. A filmzeneszerzőnek sajátosan intenzív programzenét kell írnia, vagyis a képhez kell társítania zenét - ez  önálló műfaj. Ezen kívül rendkívüli tempóban kell komponálnia: a szerződés aláírásától a kész felvétel leadásáig három-négy hete van. Egy Oscar-díjas filmzeneszerző ismerősöm Londonban vett fel egy filmzenét - napközben folytak a felvételek, majd ő este nyolctól éjjel négyig komponált, a hangszerelő ezután fogott hozzá a munkához, utána a kottamásoló nekiállt a sokszorosításnak, és másnap reggel tízkor már fel is vették az éjjel írt anyagot.

- Mennyire lehetsz így önálló művész?

- Vannak trükkök. Fontos, hogy olyan módon tudd megszólaltani a zenédet, hogy a muzsikához alig értő rendezők és producerek is elégedettek legyenek. Ez kemény dió, a prezentáció néha nagyobb jeletőséggel bír, mint az, amit a kottába leírtál. Tehát gyakorlatilag minden a filmzeneszerző lelkiismeretességén múlik: felveheti a harcot az igényességért, vagy inkább a csekket veszi fel, és mindent sutba vág, amit a mesterei tanítottak neki.

- Az amerikai filmgyártás központja Hollywood. Miért dolgozol mégis New Yorkban?

- A filmszakmában egyre fontosabbá válik a keleti part, egyre több rendező és színész költözik át ide. Los Angeles  sokkal kiszámíthatóbb, üzletiesebb hely, a New York-ihoz fogható kulturális változatosságnak ott nyoma sincs. Viszont New York az Egyesült Államok legdrágább városa. Ezért akinek nincs itt komoly célja és dolga, egyszerűen kénytelen elköltözni innen. Anyagilag nem tudja megengedi magának, hogy itt éljen... Itt csak az marad, aki nagyon elszánt.

- Kemény világnak látszik...

- Közben nagyon élhető hely is. New York számomra olyan, mint egy kitartott: minél több pénzt ölsz bele, annál kedvesebben bánik veled, és annál jobban szeret. Amikor megismerkedtek,  nagyon figyel arra, hogy elcsavarja  a fejedet. Kokettál az emberrel, elkápráztat és ettől végzetesen beleszeretsz. A rabja leszel és onnantól fogva soha más szeretőt nem akarsz.

- Milyen lehetőségeket nyújt számodra most ez a “kitartott”?

- Néhány hete fejeztem be egy komplett nagyjátékfilm-zenét. A Hot Lunch angol-amerikai vígjáték, műfajában roppant szellemes és merész alkotás. A rendező, Rory Kindersley a tavalyi Los Angeles-i filmfesztiválon hallotta egyik filmzenémet: pár nappal később megszólalt a telefonom.

- Igazi hollywoodi mese...

- Ez az eset nem is nagyon jellemző. Általában egy-egy munka megszerzése több száz telefonba, kiküldött demo-anyagba és “barátkozásba” kerül. A Hot Lunch szerencsére könyebben jött. 

- Nemrég osztották ki a filmzeneszerzők számára is fontos mércét jelentő Oscar-díjakat. Látsz valamilyen tendenciát a zene akadémiai elismerésében?

- Az Oscar-díj mindig is az üzletpolitikáról szólt. Idén a zenének jó éve volt: Elliott Goldenthal, az egyik legtehetségesebb és legsokoldalúbb filmzeneszerző - megérdemelten, és maga mögé utasítva a "nagy öregeket" - megkapta a Frida zenéjéért az Oscart. Sőt: az Amerikai Film Akadémia nyíltan vállalta azt a blamázst is, hogy bár Eminem felléptetését nem merték megkockáztatni, távollétében neki ítélték a szobrot - szerintem ismét csak teljesen jogosan. Azzal pedig, hogy a Chicago nyerte a legjobb filmnek járó díjat, elmondható, hogy a “politika” ezúttal a kifejezetten zenére épülő mozinak kedvezett. Tendenciának éppen nem rossz...

www.adambalazs.com

 
 
Jelenleg 9 olvasó böngészik a Papiruszon


Képes apróhirdetés ingyen | Nemzetközi hirdetés | Fesztivál, rendezvény

Legyen a WEBSZIGET.COM a Kezdõlapja!
PORT80.HU :: Magyarország Legtutibb Kezdolapja! :o)
MP3Heaven.hu :.:.::. Zene, MP3 & Partyzine q-_-p
Fesztivál.hu - A magyarországi fesztiválok gyujtoportálja
Tourinfo.hu - Magyarország Vezeto Turisztikai Portálja
SzuperPiac.hu - A képes hirdetések helye!
.: Papirusz.hu :. Kulturális Portál
Mindentudó.net :: Az optimális döntés lehetosége!
Hirdessen Nálunk! Tekintse meg médiaajánlatunkat!
Impresszum
Ha kérdése van, írjon nekünk!