Forpsi

Állások, állások Magyarországon, álláskeresés, jobs

Fesztivál.hu

Port80.hu

Mp3Heaven.hu




Legyen a Papirusz.hu a Kezdőlapja! Tegye be lapunkat a Kedvencek közé!
Kis szék, nagy szék, még nagyobb szék (Archívum)
Nemzeti és nemzetközi animációs filmszemle Kecskeméten
Szerző: Dizseri Eszter
2002. december 10. 13:40

         A fotók  a  következő  filmekből valók:

 

      Mete-ORB (rendezője  Klingl Béla)

      Állóképek (rendezője Horváth Mária)   

      A tehén nadrágja (rendezője Pál Balázs)

     Kis tehén/ (rendezője Igor Lazin)

     Az én kis városom  (rendezője Gyulai  Líviusz)

 

 

    

Hogy jön össze az animáció és a szék?  Egyszerűen.  Aki június 12-e előtt betoppant a kecskeméti Erdei Ferenc Művelődési Központba, amely június 12-től 16-ig adott otthont a 6. Kecskeméti Animációs Filmfesztiválnak és a 3. Nemzetközi Animációs Játékfilmfesztiválnak, rögtön feltűnt az aulában elhelyezett vitrin. Benne pedig mintegy 22 darab apró, körülbelül 20x20x20 cm-es, különböző színű székecske. Azaz a fesztivál 22 díja, amelyet Farkas Antal tervezett. 

A nagyszék normális méretű, színes, pácolt fájú, nádazott ülőkéjű bútordarab volt. Az előkészület heteiben ott állt a fesztiváligazgató, Mikulás Ferenc, azaz a Kecskemétfilm Kft. ügyvezetői szobájában. Ez lett az idei animációs találkozó emblémája, ez a szék látható a plakátokon, a szórólapokon is.

A harmadik szék pedig még nagyobb volt, a normál méret háromszorosa. Ott állt a Művelődési Központ előtt, és arra csábította a vállalkozó szelleműeket, hogy ha hoztak magukkal létrát, esetleg izmos segítőt, akkor föltelepedhessenek rá, és ott, a magasban fotó készülhessen róluk. Örök emlékezetül arról, hogy 2002 nyarán volt egy jókedvű, ötletekben tobzódó, az egész várost megmozgató animációs találkozó, amely nemcsak négynapos szórakozást jelentett sokak számára, hanem ismét világgá röpítette a mai magyar animációs kultúra jó hírét.

 

 

 

Talpra állt a magyar animáció?

 

Az első kecskeméti animációs fesztivál, azaz 1985 óta a mustrák számait figyelembe véve soha nem érkezett még annyi nevezés a megmérettetésre, mint az idén. Szigorú előzsűri működött, a beküldött munkák közül 85 rendező 120 filmjét találta versenyképesnek. De a bő termésre jellemző, hogy az információs és panorámaprogramokkal együtt közel félezer filmet vetítettek a fesztivál különböző helyszínein és rendezvényein.

    Ma Magyarországon harmincnál is több önálló animációs stúdió működik. Ezek között vannak közel száz főt állandó alkalmazásban tartó műhelyek, de akadnak egy-két fős vállalkozások is.  Szerencsére a rangos seregszemléken való megmérettetés szempontjából szinte mellékesek a hátországi gondok, még mindig az átütő erejű kreativitás jelenléte a döntő, és ebben a ma művészgenerációja ugyanolyan gazdag, mint a legendás 60-as, 70-es évek Pannóniás aranycsapata volt, élükön Kovászai Györggyel, Reisenbüchler Sándorral, Jankovics Marcellel, Nepp Józseffel, Foky Ottóval, Orosz Istvánnal, az Oscar-díjas Rofusz Ferenccel és társaikkal.

    Így vélekedik a néző, aki ragyogó filmeket lát, és örül annak, hogy a jól ismert, neves rendezők mellett számos fiatal készít eredeti, sokszor remek, ötletes filmeket. Klingl Béla Mete-ORB című alkotása például A kisherceg humoros, kedves parafrázisa. Kispál Éva és Lévai Dóra A három nyulak című elsőfilmje vakmerő, gyerekrajzok felhasználásával készített, rendkívül friss, üde film. Tóth Pál ugyan nem pályakezdő már, de korántsem tartozik „a nagy öregek” nemzedékéhez, tőle A szentjánosbogarak nemi élete című filmet láthattuk, amely kiemelkedett a mezőnyből lenyűgöző technikai tudásával, ötletparádéjával, humorával.

 

 

A stúdióvezetők a fennmaradásért küzdenek

 

          Természetesen szorongató forráshiányokról van szó. Az alapvető anyagi ellátottságot elvben a Magyar Mozgókép Közalapítvány biztosítaná, ha az a 60 millió forint, amely évente a teljes filmtermésre fordított 1,1 milliárd forintból az animációnak jut, nem lenne szégyenletesen csekély összeg.  Már említettük, hogy a tehetséges aspiráns fiatalokat foglalkoztatni kívánó műhelyek gomba módra szaporodnak. Ha egyszerű osztással kiszámítjuk, hogy az állami juttatásból átlagban (jelenleg  harminc fölött van a  stúdiók száma) 2-3 millióval „gazdálkodhatnak”, és tapasztalatból tudjuk, hogy a legegyszerűbb, a „menő-manó technikájú” animációs film létrehozása is milyen költségigényes, akkor bizonyítottnak láthatjuk,  hogy  e  vezetők milyen sziszifuszi munkával juthatnak különböző alapítványoktól, intézményektől, szponzoroktól némi pénzhez, hogy művészfilmek, fesztiválokon bemutatkozásra méltó alkotások készülhessenek. Így válik természetessé a külföldi bérmunka vállalása is, amely nem álma egyik stúdiónak sem, de szinte mindegyik kisebb-nagyobb mértékben rákényszerül.

Viszont a fesztiválon látott filmek egyértelműen arról tanúskodnak, hogy a magyar animációs filmek ismét kezdenek a régi fényükben ragyogni. Várhatóan ez a művészeti ág új, nagy korszakához közeledik, de a menedzselő stúdiók helyzete, az égető forráshiány sürgősen megoldásra vár.

 

 

 

 

         A 6. Kecskeméti Animációs Filmfesztivál és 3. Nemzetközi Animációs Játékfilmfesztivál főbb díjai:

 

   

- A zsűri különdíja: Kollár Lászlónak a Stop Gap Dog című, valamint M.Tóth Évának a Jelenések című  filmért

     

- Több filmben nyújtott kiemelkedő zeneszerzői munkájáért Sáry László részesült elismerésben.

    

- A legjobb elsőfilmért járó díjat Kispál Éva és Lévai Dóra kapta A három nyulak rendezéséért.

    

- A televíziós sorozat kategóriadíját Macskássy Kati nyerte Parasztdekameron című sorozatáért.

    

- A rövidfilm kategória díját Tóth Pál kapta A szentjánosbogarak nemi  élete című filmjéért.

    

- A fesztivál Nagydíját A kalózok szeretője című munkájáért Péterffy Zsófia  nyerte el.

    

- A legjobb televíziós játékfilmért járó elismerést a Berobbant paták kapta, amelyet Richard Goleszowski rendezett.

   

- A legjobb egészestés animációs film díjával az Optimus Mundus című film két rendezőjét jutalmazták, Alexander Kuguchint  és  Dimitrij  Gorbunovot.

   

-  Kecskemét város díját Varga Csaba  kapta Don Quixote című alkotásáért.

 

- A Magyar film- és tévékritikusok díját Az én kis városom és a Szindbád, Bon Voyage! rendezője, Gyulai Líviusz nyerte el.

 

- Legjobb 3 D-s film díjával Klingl Bélát, a Mete-Orb rendezőjét jutalmazták

 

- Az ORTT (Országos Rádió és Televízió Testület) nagydíját, amelyet 77 tagú gyermekzsűri ítélt oda, az Ének a Csodaszarvasról című egészestés film, Jankovics Marcell alkotása kapta.

 

- A legsikeresebb Bács-Kiskun megyei alkotó díjával Horváth Máriát jutalmazták

 

- Életműdíjban részesült Reisenbüchler Sándor filmrendező, a kitüntetést az Animációs Filmművészetért Alapítvány ítélte meg számára.

 

 A 6. Kecskeméti Animációs Filmfesztivál és a 3. Nemzetközi Animációs Játékfilmfesztivál jogelődei:

1985. június 13-16.             1. Kecskeméti Animációs Filmszemle

 

1988. június 8-11.                2. Kecskeméti Animációs Filmszemle

 

1993. június 9-13.                3. Kecskeméti Animációs Filmfesztivál

          

     1996. június 5-8.                 4. Kecskeméti Animációs Filmfesztivál    

 

és                                      1. Nemzetközi Animációs Játékfilmfesztivál

    

     1999. június 9-13.               5. Kecskeméti Animációs Filmfesztivál

és

                                        2.  Nemzetközi Animációs Játékfilmfesztivál

 

 

Kapcsolódó linkek:

http//www.kecskemetfilm.hu

http//www.magyar.film.hu

 

 

   

 
 
Jelenleg 7 olvasó böngészik a Papiruszon


Képes apróhirdetés ingyen | Nemzetközi hirdetés | Fesztivál, rendezvény

Legyen a WEBSZIGET.COM a Kezdõlapja!
PORT80.HU :: Magyarország Legtutibb Kezdolapja! :o)
MP3Heaven.hu :.:.::. Zene, MP3 & Partyzine q-_-p
Fesztivál.hu - A magyarországi fesztiválok gyujtoportálja
Tourinfo.hu - Magyarország Vezeto Turisztikai Portálja
SzuperPiac.hu - A képes hirdetések helye!
.: Papirusz.hu :. Kulturális Portál
Mindentudó.net :: Az optimális döntés lehetosége!
Hirdessen Nálunk! Tekintse meg médiaajánlatunkat!
Impresszum
Ha kérdése van, írjon nekünk!