Forpsi

Állások, állások Magyarországon, álláskeresés, jobs

Fesztivál.hu

Port80.hu

Mp3Heaven.hu




Legyen a Papirusz.hu a Kezdőlapja! Tegye be lapunkat a Kedvencek közé!
Nincs kedvem évtizedekig várni (Életrajz-tár)
Beszélgetés Baráthy Györggyel
Szerző: Albert Mária
2003. március 25. 10:12

- Társulatnak tekinthető az Artéria?

-
Ezt még korai lenne kijelenteni. Nincs állandó játszóhelyünk, a társaság tagjai sokfelé dolgoznak - és tulajdonképpen költségvetés nélkül készítjük az előadásokat. Mi magunk sem vagyunk határozottak ebben a kérdésben.

- Hogyan állt össze mégis ez a formáció?

-
Körülbelül egy évvel ezelőtt keresett meg a jelenlegi csapat három tagja, hogy éppen most végeztek színi tanulmányaikkal, és mi lenne, ha csinálnánk valamit együtt. Eleinte nem is vettem túlzottan komolyan a dolgot... Éppen színművészetis hallgatókkal próbáltam Ibsen Nóráját, de végül nem tartottunk bemutatót. Túl sokáig húzódtak a próbák, nehezen haladtunk, belefáradtunk. Ekkor találkoztam ezzel a három fiatallal, és a Nóra helyett mutattuk be Kelet-Nyugat című előadásunkat a Kolibri színházban. Az est három egyfelvonásosból állt: egy Mishima no-drámából, és Diana Son koreai származású amerikai írónő két darabjából.  Ezt az előadást játszottuk Pécsen és Kapolcson is.

- Ekkorra már a jelenlegi társasággal dolgoztál?

Nem, abban az előadásban hárman játszottak közülük: Hajós Eszter, Tabi Orsolya és Hetényi Zoltán. Teljes függetlenségben, a színházaknál szokásos egyeztetési gondok nélkül dolgoztunk akár napi hat órát is. Önfeledt és boldog időszakot töltöttünk együtt - még ha be is kell látni, hogy bájos, de vakmerő próbálkozás volt ez egy olyan hihetetlenül nehéz műfajjal, mint amilyen a no-dráma. Közben, már nyáron, szintén velük, dramaturg-vizsgaként készítettem az egyetemen egy félórás angol nyelvű produkciót, Amateur címmel - ez már az Algebra elődjének tekinthető. A cím részben erre a periferiális létezésre utalt, amit megélünk.

- Honnan jött az Algebra ötlete?

- Az volt az elképzelésem, hogy filmszerűen váltakozó, rövid jelenetekből álló előadást készítsünk, amely direkt kapcsolatot teremt a nézővel, vagyis a szereplők kibeszélnek, rákérdeznek a legintimebb dolgokra is. Az is világossá vált, hogy több szereplőre van szükségem. Ekkor társult hozzánk Fodor Annamária, Simon Kornél, Vincze Márton és Sáfár Kovács Zsolt. Olyan színészeket kerestem, akiknek érdekel a személyisége, de hasonló élethelyzetben vannak, mint mi - vagyis nem lehetetlen egyeztetni őket a produkcióra. Az Algebra története több, egyforma fontosságú szálon fut, ezeket a szálakat nagymértékben a szereplők személyére írtam. Sok minden van a darabban a saját életünkből. Egy-két színész számára viszont valóban szerep, amit játszik. A többiek vagy valóban ilyenek, vagy lehettek volna, ha nem alakul máshogy az életük.

- Vagyis tulajdonképpen közösen írt darabról van szó?

-
Nem, szükség volt rá, hogy kész szöveggel kezdjünk dolgozni. Akkoriban még nem ismertük egymást igazán, tehát gyakran a képzeletemre hagyatkoztam - és kiderült, hogy véletlenül ráéreztem nagyon sok ember belső világára. Kísérleteztünk. A no-darabokban a színészek geometriai elemként működtek, igyekeztünk elhagyni minden gesztust, pszichologizáló mimikát. Ez nagyon jót tett a szereplőknek, egyre jobbak és jobbak lettek tőle.

- Jobban érdekel az alternatív színházi forma, mint a kőszínházi?

-
Egy profi társulatban nyilvánvalóan kevésbé lehet kísérletezni. De világos, hogy a szükség is ezt a formát hozza számomra. Nem lázadásból dolgozom mostoha körülmények között, egyelőre nincs más lehetőségem. De a társaság minden tagjában erős a szándék, hogy színház közelében dolgozzon.

- Tehát lehetséges, hogy hosszú távon új társulat szüleik?

-
Jó lenne együtt maradni. Még egy-két évig talán azt is bírjuk, hogy éjszakánként dolgozzunk a darabokon... El tudom képzelni, hogy ebből a csoportból, illetve bizonyos tagjaiból idővel tíz-tizenkét fős társulat alakulhat ki. De ehhez persze az is kell, hogy egy idő múlva legalább minimális szinten megéljenek belőle az emberek. Mindenesetre már dolgozunk a következő előadáson.

- Mi lesz az?

- A címe Szemfényvesztés, a humor sokkal fontosabb lesz benne, mint az Algebrában, még ha egyenes és következetes folytatása az előző munkánknak is. Több improvizációval is dolgozunk, hiszen sokkal jobban ismerjük már egymást, mint egy évvel ezelőtt. Kezdetként arról beszélgettünk, hogy ők mit játszanának szívük szerint, és hogy én mit gondolok hasznosnak a fejlődésük szempontjából, és persze, mindenkinek fontos volt, hogy olyat csináljunk, amit korábban még nem. Megint éjszakánként dolgozunk, hiszen a feltételeink nem sokkal jobbak, mint korábban.

- Számodra mi ennek a megoldása?

- Rájöttem, hogy a saját dolgaim jobban érdekelnek. A dramaturg szakmában a munkád feloldódik valaki más, történetesen a rendező koncepciójában. Be kell, hogy lássam, erre alkatilag kevésbé vagyok alkalmas. Nehezen viselem, ha megmondják, mit kell csinálnom, és kivel. Számomra nagyobb kudarc lenne egy kőszínház dramaturgjaként dolgozni, mint valami egészen másból élni, és közben akár pénz nélkül is folytatni a munkát a saját elképzeléseim szerint. Vannak jó visszajelzéseink, több lap foglalkozott már az előadással... Ahhoz képest, hogy egy évvel ezelőtt három ismeretlen emberrel szemben álltam egy tornateremben, ez egész jelentős eredmény. Nekem fontosabb, mint évtizedekig várni a nagy lehetőségre a "profi világban".

 
 
Jelenleg 9 olvasó böngészik a Papiruszon


Képes apróhirdetés ingyen | Nemzetközi hirdetés | Fesztivál, rendezvény

Legyen a WEBSZIGET.COM a Kezdõlapja!
PORT80.HU :: Magyarország Legtutibb Kezdolapja! :o)
MP3Heaven.hu :.:.::. Zene, MP3 & Partyzine q-_-p
Fesztivál.hu - A magyarországi fesztiválok gyujtoportálja
Tourinfo.hu - Magyarország Vezeto Turisztikai Portálja
SzuperPiac.hu - A képes hirdetések helye!
.: Papirusz.hu :. Kulturális Portál
Mindentudó.net :: Az optimális döntés lehetosége!
Hirdessen Nálunk! Tekintse meg médiaajánlatunkat!
Impresszum
Ha kérdése van, írjon nekünk!