Forpsi

Állások, állások Magyarországon, álláskeresés, jobs

Fesztivál.hu

Port80.hu

Mp3Heaven.hu




Legyen a Papirusz.hu a Kezdőlapja! Tegye be lapunkat a Kedvencek közé!
Érdekességek Székely László gyűjteményéből (Archívum)
1903 – az egyre gyorsuló 20. század egyik békés éve
Szerző: Eszéki Erzsébet
2003. március 11. 15:59


A haladásba vetett hatalmas hit fűt sok embert.  Telefon, automobil, Zeppelin – a mérnökök találmányai szárnyakat adnak a fantáziának. De közben egész Európában jelen van a nyomor is, nem csoda, hogy a század elején milliók keresik Amerikában a szerencséjüket. Amint az én dédapám és dédanyám is tette, így született nagymamám New Yorkban. Tömegek „tántorognak ki” a nyomor elől Amerikába.

A tengerentúlhoz kötődik az 1903-as év kiemelkedő, az emberiség jövője szempontjából legfontosabb eseménye. 1903. december 17-én North Carolina államban két ember állt egy óriási, fából, drótból és kifeszített vászonból készített szerkezet előtt. Egyikőjük, Orville Wright beszállt. Fivére, Wilbur megpörgette a propellert, s ezzel beindította a motort. Aztán a szerkezet fölemelkedett. 12 másodpercig lebegett a „Flyer 1” a föld felett.

Ez volt az első motoros repülés. Ráadásul először szállt le egy gép anélkül, hogy roncs lett volna belőle. A Wright fivérek hat éven át kutatták a repülés természetét, kitartóan kísérleteztek,  s ezzel kezdődött éppen 100 évvel ezelőtt a motoros repülés kora. Igaz, csak 11 évvel később sokkolták repülőgépek a világot, amikor halálos fegyverként dobták be őket – az I. világháborúban.

A 100 évvel ezelőtti, Székely László gyűjteményéből származó 1903-as oklevelek, számlák, bizonyítványok tanúsága szerint bármennyire robbanásszerűen fejlődött is sok minden a világban, azért volt idő például ipartestületi összejövetelekre. Az egyik oklevél szerint a „budapesti I-III. ker. szállodások, vendéglősök, bor- és sörmérők ipartársulata” fölvette tagjai közé Printz Istvánt, aki erről díszes okiratot kapott, rajta az ipartársulat saját bélyegével. A számlák között például az Első magyar óragyár – amelynek a telefonszáma 16-85! – hagyta ránk azt az ismeretet, hogy egy reneszánsz óra 78 koronába került.

Szenes Ede számláján, a díszes, finom fejlécén a Szálloda a Magyar Királyhoz látható, a „Dorottya utczában” – ahol ma a Gerbeaud-ház áll. A számlát kapó „Méltóságos gróf” több napon itt hált meg, a számla a márciusi összesítést mutatja, a fűtés külön szerepel rajta, majd a végén hozzáírták: „boravaló 27.00”. Azaz 27 korona. Mindezek után, a végén nem valami „Fizetve” pecsétet ütöttek rá, hanem szép betűkkel írták alá: „köszönettel felvettem”…Mármint a 27 koronát.

Nemcsak rendkívül szép fejléces a Class és Tárca számlája, hanem tanulságos is. Az „Angol és franczia uri divat kalapüzlet és fehérnemű készítők” számlája „Tekintetes Dr. Gellér Endre úrnak” szólt, „igen tisztelt Kálmán fia ura megbízásából bátorkodtunk a részére 40.70 korona értékben vásárolt árukról szóló számlát azon tiszteletteljes kéréssel átszármaztatni, hogy az érette járó összeget nekünk leküldeni kegyeskedjék. Szolgáltatásunkat örömest felajánlva, vagyunk kitűnő tisztelettel…” Mindez szép kézírással, finoman rajzolt betűkkel.

Az egyik kedvencem az Ősi Erény Kiadóvállalat számlája, az Erzsébet körút 17-ből, a számlán 10 filléres bélyeg. Mindenesetre a kedves vevő csak az Ősi Erényt kérte, amelyért 100 koronát fizetett, az ennek elhelyezésére szolgáló „kényelmes és csinos” állványra nem volt szüksége, pedig az diófából is csak 66, égerfából 60 koronába került, míg az Ősi Erény 100 koronába kóstált.
Egy kovácsmester ugyanakkor fillérekért dolgozott. Két szép kocsi között egy ló képe látható

Szekeres Sándor mohácsi „okl. patkoló és kocsikovács-mester” számláján, amelyből megtudhatjuk, hogy például „1 fejsze élesítés” 40 fillérbe, „1 balta élesítés” 20 fillérbe,  „2 vasgereble javítása” 1 koronába került, a sok tételért is csak 3 korona 30 fillért kellett fizetni. Szekeres Sándor sem csak azt írja a summa alá, hogy „tisztelettel”, hanem a következőt is: „köszönettel átvettem”. Lám, a számlának, a számlaírásnak is megadták a módját.

Bár a század elejére a technikai újdonságok lázban tartják a világot, az automobiltól a motoros repülőig minden kísérletre egy valami jellemző: a sebesség. Attól kezdve pedig egyre gyorsult minden. De közben még a számla küllemének, a számlaírásnak is megadták itthon a módját. Sebesség, száguldás, robbanásszerű fejlődés – és sokaknak a nyomor. De azért a régi iratokat böngészve úgy érzem: élhető hely lehetett ez itt akkoriban. Nagyon régen. Amikor még a nagymamám is csak tíz éves volt.

 
 
Jelenleg 5 olvasó böngészik a Papiruszon


Képes apróhirdetés ingyen | Nemzetközi hirdetés | Fesztivál, rendezvény

Legyen a WEBSZIGET.COM a Kezdõlapja!
PORT80.HU :: Magyarország Legtutibb Kezdolapja! :o)
MP3Heaven.hu :.:.::. Zene, MP3 & Partyzine q-_-p
Fesztivál.hu - A magyarországi fesztiválok gyujtoportálja
Tourinfo.hu - Magyarország Vezeto Turisztikai Portálja
SzuperPiac.hu - A képes hirdetések helye!
.: Papirusz.hu :. Kulturális Portál
Mindentudó.net :: Az optimális döntés lehetosége!
Hirdessen Nálunk! Tekintse meg médiaajánlatunkat!
Impresszum
Ha kérdése van, írjon nekünk!