Forpsi

Állások, állások Magyarországon, álláskeresés, jobs

Fesztivál.hu

Port80.hu

Mp3Heaven.hu




Legyen a Papirusz.hu a Kezdőlapja! Tegye be lapunkat a Kedvencek közé!
Szükség van a szentségtörésekre (Archívum)
Tallér Zsófia filmzenékről és a Macbethről
Szerző: Albert Mária
2003. március 21. 13:40


Egy a pályája derekán járó alkotónak is becsületére válna az az oeuvre, amit a Macbeth XXI. című új magyar táncjáték  zeneszerzője fölmutathat. Komponált filmzenét, hangszerelt operát, írt dalciklust. A 2000. évi  Magyar Filmszemlén a legjobb első filmnek járó díjat nyerte el Mundruczó Kornél  Nincsen nekem vágyam semmi című  alkotása, amelynek a zeneszerzője volt. Sas Tamás Rosszfiúk című filmjében szintén dolgozott és Varga Ágota több dokumentumfilmjéhez készített kísérőzenét. 1993 és 1994 között a Budapesti Nemzeti Színház zenei vezetője volt. Rutinos színházi embernek tarthatjuk, mégsem könnyen mondott igent Sárközi Gyula koreográfus fölkérésére.

-Először elutasítottam, főként azért, mert Sárközi azt szerette volna, ha Verdi Macbethjéből csinálok modern átiratot. Klasszikus zene diszkó ritmusban - ez a halálom, ilyesmiről beszélni sem akartam. Az opera és hangszerelése szervesen összetartozik, kivált az itáliai mesternél, ezt megváltoztatni szerencsétlen elképzelés. Némi megfontolás után azt mondtam, hogy írnék új zenét. Ezt aztán vállaltam, utalok persze az opera létezésének a tényére, hiszen operai hangokat használok és néhány akusztikus hangszert is, egy motívum-idézet is fölhangzik, de eredeti, friss kompozíciót hallhat a balett közönsége. Bevallom, hogy hazardíroztam: film és színházi bemutatók között egyáltalán nem látszott lehetségesnek, hogy még ez a produkció is beleférjen az időmbe.

Az idei Magyar Játékfilmszemlén vetítették a Mundruczó Kornéllal készített filmoperáját, A 78-as Szent Johannáját, a Madách Színház Stúdiója pedig  az Írói élmény című Dürrenmatt darabot mutatta be, ehhez komponált zenét, ami szintén érdekes, mert a Budapest Szaxofon Kvartett játssza.

-Megszállottan keresem, hogyan lehet a zene és a társművészetek képviselői között kapcsolatokat teremteni. 1992-ben (akkor szerezte az első diplomáját a Zenekadémián) negyedmagammal megalakítottam a NOVUS Kávéház Zenei Műhelyt, amelynek keretében XX. századi zenei esteket rendezünk, társművészetekkel fűszerezve. A  fiam születése miatt 1995-től már nem maradt időm szervezni a NOVUS programját, a műhely elhalt, de az elképzeléseim nem változtak. Mindig is érdekelt a táncművészet, de a táncosok eddig  valahogy kimaradtak a "kapcsolatrendszeremből", ezért is fogadtam el Sárközi Gyula fölkérését.

1995-ben szerzte zeneszerzői diplomáját Bozay Attila és Petrovics Emil növendékeként. Bozaynak a millenneumi operapályázatra írt műve Az öt utolsó szín a szerző halála miatt úgy vált bemutathatóvá, hogy a növendékei fejezték be a kompzíció hangszerelését. Ön a második felvonást dolgozta ki. Vajda János felkérésére kamarazenekarra írta át a Mario és a varázsló című Vajda-operát. Tehát, akár vállalhatta volna a Verdi darab áthangszerelését is.


- Nem, semmiképp sem logikus következtetés. Ebben az új kapcsolatban új minőség létrehozása a célom. A táncjáték kétszer negyven percére profi zenei alap készül, amit együtt gyúrtunk át Faltay Csabával. Jó minőségű kommersz produkció készül, szórakoztató zene, az érzelmekre erősen ható. Hiányolom a kortárs zenéből a dramaturgiai gondolkodást és nagyon inspirált, hogy itt lehetőségem nyílt a zenével közreműködni a történet dramaturgiai fölépítésében. A kortárs művek túlnyomó részéből az érzelmi indíttatás is hiányzik, szerintem még egyetlen zeneszerző sem sem szennyezte be az a saját intellektusát, ha figyelembe vette a muzsika érzelmi töltetét.

A 78-as Szent Johannája címmel Mundruczó Kornéllal egy operafilmet készítettek, amelyet a 2003-as Magyar Filmszemlén mutattak be. Cserna Ildikó, Tóth János, Rácz István, Albert Tamás, Klézli János mellett Boros Csilla is játszott a filmben. Most számára komponál dalciklust.

-Bizonyára az operafilmnek is lesz folytatása, mert változatlanul érdekel, hogy az opera műfaji alaphelyzete, a szürrealitása és a film realitása hogyan kapcsolható össze. Úgy érzem, a Johannával sikerült új minőséget teremteni. Örömmel értesültem arról, hogy a dalirodalom klasszikus darabja Schubert Winterreiséje elhangzik a Budapesti Tavaszi Fesztiválon, és hogy ugyanezen az estén, ugyanennek a versciklusnak egy huszadik századi feldolgozása, Hans Zender munkája is megszólal. Szerintem szükség van szentségtörésekre, nem kell a mítoszokat, az elődök nimbuszát túlságosan tisztelni, ha eleven, friss műalkotásokat akarunk látni-hallani. Boros Csilla részére most néhány jó verset rendeztem egy fűzérbe Égi gondok földi örömök címmel, van közöttük Tóth Árpád, Pilinszky János, Nagy László lírájából - ezekhez komponálok zenét. A Matáv Szimfonikus Zenekar felkérésére írtam egy kamarazenekari szvitet  gyerekek számára, amit most mutattak be a zenekar tagjai, a fiam is fellépett a koncerten.

A doktori tanulmányait a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egytemen kezdte, de a Színház- és Filmművészeti Egyetemen folytatja. A disszertációjának témájául a magyar filmzenék elemzését választotta.

A film iránti érdeklődésemet szinte ösztönösnek mondhatom, és ha az ember nyitott, a kihívások megtalálják, filmes felkérések, vagy most a balett. A tanulmány sok részből tevődik össze, áttekintve a magyar filmzeneszerzők történetét úgy látom, hogy azért voltak olyan sikeresek itthon és külföldön, mert a munkájukban markánsan jelentkezik a bartóki és kodályi hagyomány. Lajtha László egy  francia filmzenével lett világhírű, Rózsa Miklós Hollywood sztárja volt, még a klasszikus, jó értelemben. Az persze tagadhatatlan, hogy a filmzenének meghatározott funkciója van, a komponistának ezt figyelembe kell vennie. Ha valaki a zenére úgy tekint, mint mondjuk az elméleti fizikára, az a közönség ellen vét.

Azt mondják, hogy az emberi kommunikáció első eszköze az ének volt, amikor a közlendők mennyisége megnőtt, a közlést fel kellett gyorsítani, állítólag így alakult ki a próza. Vajon ez a történeti elem él-e az alkotók tudatában?

Az enyémben feltétlenül. Tudom, hogy létezik Afrikában olyan törzs, amelynek tagjaiban, ha nagyon erős érzelmi felindulásba kerülnek, például egy bírósági vitában, a kommunikációban éneklésre váltanak. Nem ütnek, nem dulakodnak, énekbeszédben adják elő a szövegüket. Felülkerekedik az ősi, a jó ösztön. 

 
 
Jelenleg 5 olvasó böngészik a Papiruszon


Képes apróhirdetés ingyen | Nemzetközi hirdetés | Fesztivál, rendezvény

Legyen a WEBSZIGET.COM a Kezdõlapja!
PORT80.HU :: Magyarország Legtutibb Kezdolapja! :o)
MP3Heaven.hu :.:.::. Zene, MP3 & Partyzine q-_-p
Fesztivál.hu - A magyarországi fesztiválok gyujtoportálja
Tourinfo.hu - Magyarország Vezeto Turisztikai Portálja
SzuperPiac.hu - A képes hirdetések helye!
.: Papirusz.hu :. Kulturális Portál
Mindentudó.net :: Az optimális döntés lehetosége!
Hirdessen Nálunk! Tekintse meg médiaajánlatunkat!
Impresszum
Ha kérdése van, írjon nekünk!