Forpsi

Állások, állások Magyarországon, álláskeresés, jobs

Fesztivál.hu

Port80.hu

Mp3Heaven.hu




Legyen a Papirusz.hu a Kezdőlapja! Tegye be lapunkat a Kedvencek közé!
Ha Bach improvizálna… (Komolyzene)
Oláh Kálmán a dzsessz és a komolyzene kapcsolatáról
Szerző: H. Magyar Kornél
2003. március 18. 14:26

- Vajon ön melyiket tartja leginkább teljes értékűnek a három felvétel közül, amelyek iránt hatalmas az érdeklődés elsősorban Koreában és Japánban?

- Talán a legkiérleltebbnek a két Bach-feldolgozást érzem, bár komoly viták előzték meg főleg a Goldberg-variációk felvételét. A kiadó alapötlete az volt, hogy miközben a zenekar játssza az eredeti kompozíciót, nekem közben kellett volna a témára improvizálnom. Ezt én visszautasítottam, mert Bach zenéje annyira tömör, befejezett, hogy ahhoz nincs mit hozzátenni. Végül sikerült meggyőznöm őket a koncepciómról, melyben a Stuttgarti Kamarazenekar játszotta az eredeti, sértetlen Bach-tételeket, és ezek között, bizonyos tételekre reagálva, saját, dzsesszesebb hangvételű variációkat, illetve improvizációkat játszom.

- Úgy tetszik, ez "bejött" a közönségnél.

- Talán mert rögtön össze tudják hasonlítani az eredetit az én változataimmal. A Hungarian Rhapsody csak annyiban hasonlít ehhez, hogy itt is megszólalnak vonósok, azon belül klasszikus, néhol még Bach-os elemek is, de egész más környezetben; itt a mai magyar zene, a népzene és a klasszikus zene ötvözetét próbáltuk megvalósítani. A dzsesszt annyira rugalmas műfajnak érzem, hogy szerintem arra is alkalmas lehet, hogy egy ilyen szokatlan kihívás zenei alapjait biztosítsa. Egyébként szerintem ez nem újdonság, Bartók Béla már kísérletezett ilyesmivel, kivéve persze a dzsesszt, de a mai modern dzsessz harmóniavilága abszolút Bartókra épül, és a lemezen is, a népdalok harmonizálásában több Bartókos fordulatot alkalmazok.

- Melyik az a zenei korstílus, amelyiknek a hangvételét a legfontosabbnak érzi?

- Sokat hallgatom Bach zenéjét, sőt: billentyűs darabjait folyamatosan gyakorlom, még akkor is, ha eredeti Bachot egyáltalán nem játszom koncerten. Ezen kívül a legnagyobb inspirációt a késő romantikus szerzők művei, illetve a 20. század első felének zenéje – elsősorban Bartók Béla életműve – jelenti. Volt egy lemezünk, az Expected and found, amelyet a Trio Midnightra és egy vonósnégyesre hangszereltem, és itt egyaránt érezhető a késő romantika az impresszionizmus és a modern zene is  – sajnos ez a felvétel szinte alig kapott nyilvánosságot. Viszont legutóbbi ilyen jellegű próbálkozásom, a Concerto for Jazz Orchestra lemezfelvétele éppen a napokban készült el, és az idén meg is jelenik a BMC Records kiadónál. Ennek nagyon örülök, mert úgy érzem, hogy ebben a darabban sikerült a legjobban összekapcsolnom a régit az újjal, amivel már oly régóta kísérletezem. Szerintem a 21. században fontos a dzsesszelőadónak a komolyzene ismerete. A klasszikus repertoár komoly forrás lehet még akkor is, amikor a dzsessz klasszikusait már ismeri az ember. Úgy vagyok a dzsesszel, hogy bizonyos lemezeket sokszor hallgatok, másokat viszont egyre ritkábban: amikor a felvételen hallható improvizációt már hangról hangra ismeri az ember, akkor már nem lehet érezni azt a szellemiséget, ami az újdonság varázsából származik. Ilyenkor hatalmas élményt jelenthet egy-egy klasszikus zeneszerző újrafölfedezése.

- A Hungarian Rhapsody felvételein a Weiner–Szász Kamaraszimfonikusok játszották a vonósszólamokat. Miként alakultak a próbák két alapvetően különböző zenekari típus, szimfonikus együttes és dzsesszcombo között?

- Igyekeztem mindig klasszikus zenében használatos szólamokat írni a szimfonikusoknak, mert stílustalannak érzem azt, ha a vonósok a dzsesszre jellemző ritmikában játszanak, erre a trió a megfelelő felállás. Tehát ha dzsesszt kísér, akkor is egyszerűbb dallamtémákat hagyományos ritmusokkal játszanak. A Hugarian Rhapsody egyébként sokszínű zene lett, amihez nagyban hozzájárult a magyar származású német szaxofonos, Peter Lehel, akinek más a zenei stílusa, mint az enyém, vagy akár a Trio Midnighté. Ez kifejezetten jót tesz egy lemeznek, ha két eltérő karakterű zenész készíti.

- Volt lemezbemutató Szöulban?

- Eddig csak a Bach-lemezekből. Nem tudom összehasonlítani az itthoni dzsesszkoncerteket azzal, amit odakint tapasztaltam. Eleinte megszeppentünk, amikor valóságos sztárként ünnepeltek. Ehhez a dzsessz-zenészek itthon egyáltalán nincsenek hozzászokva. Körülbelül 2000 fős koncertterem teltházas közönsége előtt mutattuk be a Goldberg-anyagot és a csellószviteket. Utána több óráig tartó dedikáció volt, lelkes fiatalok faggattak arról, hol lehet kottán megszerezni Bach zenéjének ezt az újszerű parafrázisát. Én meg több tucat hasonló kérdésre mindig csak ugyanazt válaszoltam, hogy sajnos nincs kotta, mert itt a pódiumon találtam ki, és legközelebb már máshogy fogom játszani. A klasszikus zenéhez szokott közönséget meglepte a válasz, de nagyon nyitottnak éreztem őket. Értő, érdeklődő közönség van ott, rengeteg fiatalt láttam. Szöulban nem lesz több koncert ebből, de lesz a Hungarian Rhapsodynak is bemutatója, azt szintén izgatottan várom, miként fogadják a magyar dallamok ihlette dzsesszt.

- Hallották a koreai lemezeit azok a világhírű amerikai zenészek – Pat Metheny, vagy Lee Konitz – akikkel már játszott együtt?

- Lee Konitznak mutattam, neki nagyon tetszett. Amikor odaadtam neki a Goldberg-felvételt, egy hétre rá levélben gratulált. Azt is írta, hogy szerinte ez veszélyes feladat volt, de megoldottam… Óriási elismerést jelentett, hogy egyenrangú félnek tekintett minket, amikor közösen játszottunk itthon, és készítettünk lemezt.

- Miben különbözik egy amerikai világsztár a magyar zenészektől?

- Nem a zenei adottságaikban van eltérés, nem feltétlenül sokkal jobbak néhány itthoni zenésznél. Inkább a munkabírásuk árulkodik nagyfokú profizmusról. Szigorú naptár szerint alakul az életük, de ez mégsem okoz fennakadást, a zenéjükben pedig egyáltalán nem érezhető semmiféle stressz. Konitz mentalitása hasonlít a miénkhez abban, ahogy a színpadi zenélést elképzeli. Amikor együtt játszottunk, sokszor valaki egy hirtelen ötlet alapján fölvetett egy standard számot, de előfordult az is, hogy rögtönzött ötletekből bontakozott ki a szám. Hozzám Konitz közelebb áll, mint Metheny, aki igazán a Trio Midnight dobosára, Balázs Elemérre volt hatással, hiszen neki gyerekkora óta az ideálja.

- Egyesek azt rebesgetik, hogy a Trio Midnight feloszlott. Igaz ez?

- A Trio Midnight akkor áll össze, ha van koncert. Az igazság az, hogy nincs hol játszanunk itthon, márpedig a mi zenénknek természetes terepe a koncertpódium. Ha egy-egy új darabbal foglalkozunk, akkor sem töltünk sok időt a tanulással: megmutatja valamelyikünk a témát a többieknek, és rövid idő múlva kialakul mellé a bőgő- és a dobszólam. A végleges zene már a közönség előtt alakul ki. A hallgatók jelenlétére van szükség ahhoz, hogy jó hangulatban tudjunk együtt játszani. Szóval, a Trio Midnight nem fog megszűnni soha, inkább csak akkor él, ha van lehetőségünk valahol játszani. Annyira spontán módon zenélünk, hogy sokszor nem gondoljuk végig tudatosan a műsort, és sokkal inkább pillanatnyi tényezők, hangulati benyomások, a közönség összetétele, az időjárás – ilyesmik alapján alakul ki a koncert íve.

/fotó: Dobó László/

Oláh Kálmán következő koncertjei:

Március 7. 19.30, a Buda Stage színházterme (II. Tárogató út 2-4.) 
Oláh Kálmán Kvartett: Egri János (bőgő) és két osztrák muzsikus, Carlo Mario Gonzi (dob-ütőhangszerek), valamint Thomas Kugi (szaxofon) közreműködésével.

Március 23. 20.00,  Fazioli zongorafesztivál (Reneszánsz étterem, II. Iskola u.)
Oláh Kálmán szólókoncertje

Kapcsolódó cikkek

Magyar rapszódia – Évszázadokon átívelő, eleven zenei kommunikáció (Oláh Kálmán és Peter Lehel legújabb lemezéről)

Oláh Kálmán biográfia

 
 
Jelenleg 3 olvasó böngészik a Papiruszon


Képes apróhirdetés ingyen | Nemzetközi hirdetés | Fesztivál, rendezvény

Legyen a WEBSZIGET.COM a Kezdõlapja!
PORT80.HU :: Magyarország Legtutibb Kezdolapja! :o)
MP3Heaven.hu :.:.::. Zene, MP3 & Partyzine q-_-p
Fesztivál.hu - A magyarországi fesztiválok gyujtoportálja
Tourinfo.hu - Magyarország Vezeto Turisztikai Portálja
SzuperPiac.hu - A képes hirdetések helye!
.: Papirusz.hu :. Kulturális Portál
Mindentudó.net :: Az optimális döntés lehetosége!
Hirdessen Nálunk! Tekintse meg médiaajánlatunkat!
Impresszum
Ha kérdése van, írjon nekünk!