Forpsi

Állások, állások Magyarországon, álláskeresés, jobs

Fesztivál.hu

Port80.hu

Mp3Heaven.hu




Legyen a Papirusz.hu a Kezdőlapja! Tegye be lapunkat a Kedvencek közé!
Színházi csendet tanít (Zene-bona)
Heiner Goebbels Budapesten koncertezik
Szerző: Albert Mária
2003. február 15. 09:52


papirusz: Herakles II. című darabját az 1998-as Budapesti Őszi Fesztiválon hallhatta a közönség, a Brass in the Five együttes tolmácsolásában. Ha információnk helyes, személyesen először látogat Magyarországra.

Goebbels: A Herakles II. bemutatójáról hallottam, nagyon örültem neki. Ám előadóként tényleg most mutatkozom be Budapesten.

- Bizonyára nyomon követi a nagy magyar zeneszerzők - Kurtág, Ligeti, Eötvös - működését. Van-e valamilyen tapasztalata Magyarországgal és a magyar zenészekkel kapcsolatban?

- Csak jó tapasztalatom van. Ismerek sok magyar kollégát; zeneszerzőt és karmestert, s az a tapasztalatom, hogy a magyar zenei kultúra és zenei előadó-művészet nagyon magas színvonalat képvisel a világban.

- A karrierje rádiójátékokkal kezdődött. Legalábbis a honlapja szerint.

- A rádió és hangjátékok valóban meghatározó elemei munkásságomnak. Zenei pályafutásom viszont nem ezekkel, hanem jazz improvizációkkal indult a 70-es években. Az első hangjáték elkészülte előtt számtalan színházi és filmzenét is írtam. Aztán tényleg jöttek a rádiójátékok.

- A Herakles II. annak idején igazi csemege volt az Őszi Fesztiválon. A látvány, a különleges hatások, a vashordók, mint ütőhangszerek, a sampler játszotta speciális effektek, hangminták, a "félkönnyűzenei" megoldások és a jéghideg kortárszenei részek egyensúlya, esetleg szembeállítása a befogadhatóságot szolgálta. A színházi múlt is többször visszaköszönt benne. Mennyire jelene a színház?

- Ma már csak a saját darabjaimat írom és rendezem. Így azt látom és hallom, amit látni és hallani akarok. Alkotó és interpretátor vagyok egy személyben.

- Mint a Budapesten bemutatandó Prométheusz megszabadítása című művében. Ön írta a zenéjét, s Ön is rendezte a darabot.

- Igen, sőt játszom is benne. Számomra ez azért érdekes darab, mert az életem, munkásságom több fontos részletére is rámutat. A Prométheusz megszületése óta, idestova tíz éve nem játszom új darabokban. Rájöttem, hogy szereplőként túl sokat foglalkozom magammal, keveset a színpadon történő eseményekkel, a darabban játszó partnerekkel. A 70-es, 80-as években fontos volt számomra a szereplés, ma sokkal fontosabb az alkotás.

Színpadkép a Max Blackből
(Wonge Bergmann fotója)
- Miért éppen a Prométheuszt hozza Budapestre?

- Az első személyes bemutatkozásom egy országban különleges alkalom. Olyan darabot szerettem volna elhozni, ami jelentős. Ez az egyik legfontosabb hangjátékom a 80-as évek közepéből, s ez jelentette a hang és rádiójáték korszakom kezdetét. Jelentős azért is, mert ezt a művemet elsőként vittem színpadra.

- Használ elektronikát, basszusgitárt, samplereket, szintetizátorokat. Hol helyezi el magát a zene világában?

-Valóban sok elektronikus eszközt használok komponálás közben, olyanokat is, amelyek inkább a popzenére, a jazzre jellemzőek. A 80-as évek elejétől kezdve komputerrel is dolgozom. Fontos azonban, hogy a könnyűzenei és az elektronikus hangzás között megtaláljuk az egyensúlyt. A darabjaimban mindig ügyelek arra, hogy meglegyen az egyensúly a könnyű, életvidám és a sokszor hideg, depresszív elektronikus hangzás között. Nagyon érdekel ennek az a megtalálása.

- A most hallható mű Heiner Müller műve alapján készült. Több munkája is kötődik hozzá. Életútjának ismertetésekor szívesen említi a vele való személyes, alkotói kapcsolatot.

- Éveken át sokat dolgoztunk együtt, s a kilencvenes évek elején, halála előtt ő is szerepelt ebben a darabban. Nagyon fontos volt mindkettőnk számára, hogy minél több színházi, rádió és koncertfeldolgozást készítsünk. Az ő művei erre különösen alkalmasak voltak, mert szerintem az írásai olyanok az olvasó számára, mint egy opera a hallgató számára. Nem lezárt egész, nemcsak egy értelmezése lehet, ami a nagyon érzékletes a stílusból, a különleges és többértelmű nyelvi jelrendszerből fakad.

- A Berlini Filharmonikusoknak komponál éppen.

- Mielőtt Önökhöz utazom Budapestre, még be kell fejeznem a nekik szánt darabot. Rendszerint felkérésre dolgozom, ritkaságszámba megy, ha önálló tervet valósítok meg. Ilyen felkérés a Berlinieknek megrendelésre írt művem is.

- A színházi gondolkodás és lét együtt jár a közönséggel való interakcióval. Február 16-án előadásokat is tart, személyesen találkozik a közönséggel. Mit jelent ez Önnek?

Részlet a Landschaft mit entferten Verwandtenből
(Klaus Grünberg felvétele)
- Szeretek addig ismeretlen közönséggel találkozni, szeretem látni a közvetlen reakcióikat. Ezek megerősítenek abban, hogy helyes úton járok, máskor pedig korrigáló erőként hathatnak. A tanítást is szeretem, az egyetemen rendszeresen tartok előadásokat.

- Milyen benyomásai vannak az ifjú komponistákkal kapcsolatban, mire tanítja őket? Gondolom mindegyikük, aki Önnél tanul, különleges érdeklődést mutat a színházi zeneszerzés iránt.

- Tévedés. Nem tanítok komponistákat, mert többször csalódtam bennük. Sok esetben nem elég nyitottak, egy zárt rendszeren belül mozognak, például kizárólag komputerrel dolgoznak, s más eszközöket nem is használnak fel. Én színházi "csendet" tanítok ifjú előadóknak, színházkutatóknak, s ez az igazi kihívás számomra.

- Az ifjú nemzedék tanulási, alkotói és működési módszerei különböznek-e az Ön fiatalságának módszereitől?

-
Harminc évvel ezelőtt sokkal nehezebb volt ismereteket szerezni, mint ma. Most információk millióihoz lehet hozzájutni, és sok rossz információ közül kell kiválogatni a jókat. Amennyire jó a korlátlan információhoz jutás, annyira nehéz közülük a helyeseket és hasznosakat kiválasztani. Annak, aki érvényesülni akar, nagyon magas elvárásoknak kell megfelelnie. Ha sikeres zeneszerző vagy színházi ember szeretnél lenni, tudnod kell, hogy mi folyik körülötted, milyen a világ, mit vár el tőled a közönség. Ma ez az igazi kihívás a fiataloknak.

www.heinergoebbels.com

Heiner Goebbelsről

Heiner Goebbelst nyugodtan nevezhetjük világsztárnak a kortárs zene, zenés színház területén. Szociológiai és zenei tanulmányait követően billentyűseként kezdte zenei pályafutását a Cassiber együttesben, amely az Einstürzende Neubauten mellett a német alternatív zenei szcéna másik kultuszzenekara volt a 80-as években. Talán populáris zenei tapasztalataiból eredeztethető az a tény, hogy munkájában a kompozíció mellett erősen foglalkoztatja a zenének a szöveggel való kapcsolata, illetve a zene színpadi megjelenítése, a láthatatlan láthatóvá tételének problematikája. Ennek is köszönhető, hogy munkásságát a műfaji sokszínűség jellemzi (hangjáték, szcenírozott koncert, zenei színház, opera, hanginstalláció, stb.) Komponált darabokat az Ensemble Modern, az Ensemble Intercontemporain és a Frankfurti Opera számára, de készített művet a párizsi Pompidou központ, vagy a Théâtre Vidy részére is. 2001-ben elnyerte az Európai Színházi Díjat, valamint Hashiragi című zenei színházával az Edinbourgh-i Fesztivál Herald Angel díját (European Theater Prize - New Theatrical Realities), Surrogate Cities című CD-jét pedig Grammy-díjra jelölték a "Legjobb klasszikus kortárs kompozíció" kategóriában.

 
 
Jelenleg 6 olvasó böngészik a Papiruszon


Képes apróhirdetés ingyen | Nemzetközi hirdetés | Fesztivál, rendezvény

Legyen a WEBSZIGET.COM a Kezdõlapja!
PORT80.HU :: Magyarország Legtutibb Kezdolapja! :o)
MP3Heaven.hu :.:.::. Zene, MP3 & Partyzine q-_-p
Fesztivál.hu - A magyarországi fesztiválok gyujtoportálja
Tourinfo.hu - Magyarország Vezeto Turisztikai Portálja
SzuperPiac.hu - A képes hirdetések helye!
.: Papirusz.hu :. Kulturális Portál
Mindentudó.net :: Az optimális döntés lehetosége!
Hirdessen Nálunk! Tekintse meg médiaajánlatunkat!
Impresszum
Ha kérdése van, írjon nekünk!