Forpsi

Állások, állások Magyarországon, álláskeresés, jobs

Fesztivál.hu

Port80.hu

Mp3Heaven.hu




Legyen a Papirusz.hu a Kezdőlapja! Tegye be lapunkat a Kedvencek közé!
Vibrál, pezseg, forr (Archívum)
Latin zenével f?t be nekünk Dave Samuels
Szerző: H. Magyar Kornél
2003. február 7. 12:07


- Miért választott olyan hangszereket, amelyek nálunk más hangulatú zenékben gyakoriak?- Hogyan került a marimba és a vibrafon a Karib-tenger partjára?

- A legfontosabb kapcsolat az, hogy ez a két hangszer is az üt?hangszerek családjába a tartozik. A különbség pedig annyi, hogy a marimba és a vibrafon dallamot játszik, míg a különböz? kongák, timbales, csörg? eszközök és más afrikai eredet? dobok, amelyek alapvet? szerepet játszanak valamennyi latin temperamentumú zenében, els?dlegesen a ritmusért felelnek. Az els? latin zenészek, akik vibrafonon is játszottak ? a nemrég elhunyt, legendás Tito Puente vagy az Amerikában ugyanilyen népszer? Cal Tjader ? eredend?en üt?hangszeresek voltak, és így logikus lépés volt áttérni a marimbára. Én is ugyanígy, üt?sként kezdtem a pályát.

- Ön a latin zenék egy különleges ágát, a karibi dzsesszt képviseli. Honnan ered ez a m?faj, és mit?l szereti annyira a közönség?

- Ez nagyon fiatal m?faj, talán a világháború után fejl?dött ki, amikor egy csomó új zenei ötlet jelent meg. Olyan hangszerek fejl?dtek ki itt az emberek találékonyságának köszönhet?en, mint a szintén üt?s dallamhangszer, a steel drum: a helyi színesb?r?ek gondoltak egyet, és a katonai reptereken felhalmozódott olajoshordókat addig kalapálták, amíg nem alakították ki a régió egyik legjellegzetesebb hangszerét. Az itteniek szinte mindent a maguk zenei nyelvére formáznak, és amikor Ézsak-Amerikából beáramlott a szving és a bebop, szinte egyik napról a másikra alakult ki bel?le a bossa nova, amelynek lágy mégis dinamikus ritmusa és az eredeti dallamok pillanatok alatt bódulatba ejtik a közönséget. Amikor el?ször meghallgattam Dizzy Gillespie vagy Stan Getz játékát, engem is egy életre lebilincselt ennek a két korszakos zenésznek az egyénisége.

- Manapság azonban már nem csak a dzsessz tartalmazhat egzotikus motívumokat, s?t inkább a világzene az, amit?l a különleges és szokatlan hangzásokat várja a közönség. Ön szerint hol húzódik a két m?faj közötti határvonal?

- Szerintem egy zenésznek az a feladata, hogy a különböz? zenei kísérletekb?l egységes, dinamikus és f?leg szórakoztató stílust alakítson ki. A zenészekre is nyilván hatással van, hogy ma már a világ bármelyik szegletéb?l való zenét meghallgathat ? csak be kell mennie a legközelebbi lemezboltba. A zenei m?fajok értelmezése drámaian megváltozott az utóbbi években, amit ma dzsessznek hívunk, már nem csak egyetlen m?faj, hanem az él? és aktív zene gy?jt?medencéje, amely képes magába oltani szinte bármilyen zenei hatástól a világ öt kontinensér?l. Ilyen értelemben a világzenei kísérleteket is dzsessznek kell tekintenünk.

- Az ön szoros kapcsolata vezet? magyar zenészekkel már több nagysiker? koncerttel ajándékozta meg a magyar közönséget. Vajon milyen a kapcsolata az Amerikában él? magyar származású zenészekkel?

- Annyira jó, hogy az itteni kapcsolatot is kinti magyar zenész, a szintén üt?hangszeres George Jinda kezdeményezte [a népszer? New York-i Special EFX együttes magyar alapítója a közelmúltban hunyt el ? a szerk.]. ? szervezte meg, hogy jöjjek Magyarországra, mert azt mondta, hogy itt létezik egy együttes, amelyik az enyémhez hasonló zenét játszik még úgy is, hogy itt gyakran nagyon hideg van. Az In Line együttes vezet?ivel, a szaxofonos Csepregi Gyulával és a basszusgitáros Vasvári Pállal azóta tényleg nagyon jó a kapcsolatunk, több lemezt is csináltunk együtt. Egyébként meg kell jegyeznem, hogy a fiatal magyar zenészek között is sok a rendkívüli tehetség. Pár évvel ezel?tt mesterkurzust tartottam az egyik budapesti dzsesszklubban, és nagyon benyomást tettek rám az akkori fiatalok. Az önök hazájában nyilvánvalóan a kultúra egyik kiemelt szegmense a zene. Fontosnak érzem a rögtönzést a zenében, hiszen ez a dzsessz lelke, ett?l marad él? a m?faj, és ezért képes oly sok hatás befogadására.

Kapcsolódó cikkeink:

Fado és folkrap - A Millenáris koncerttervei 2003-ra

www.dsamuels.com
www.millenaris.com

 

 
 
Jelenleg 6 olvasó böngészik a Papiruszon


Képes apróhirdetés ingyen | Nemzetközi hirdetés | Fesztivál, rendezvény