Forpsi

Állások, állások Magyarországon, álláskeresés, jobs

Fesztivál.hu

Port80.hu

Mp3Heaven.hu




Legyen a Papirusz.hu a Kezdőlapja! Tegye be lapunkat a Kedvencek közé!
Vibrál, pezseg, forr (Archívum)
Latin zenével fűt be nekünk Dave Samuels
Szerző: H. Magyar Kornél
2003. február 7. 12:07


- Miért választott olyan hangszereket, amelyek nálunk más hangulatú zenékben gyakoriak?- Hogyan került a marimba és a vibrafon a Karib-tenger partjára?

- A legfontosabb kapcsolat az, hogy ez a két hangszer is az ütőhangszerek családjába a tartozik. A különbség pedig annyi, hogy a marimba és a vibrafon dallamot játszik, míg a különböző kongák, timbales, csörgő eszközök és más afrikai eredetű dobok, amelyek alapvető szerepet játszanak valamennyi latin temperamentumú zenében, elsődlegesen a ritmusért felelnek. Az első latin zenészek, akik vibrafonon is játszottak – a nemrég elhunyt, legendás Tito Puente vagy az Amerikában ugyanilyen népszerű Cal Tjader – eredendően ütőhangszeresek voltak, és így logikus lépés volt áttérni a marimbára. Én is ugyanígy, ütősként kezdtem a pályát.

- Ön a latin zenék egy különleges ágát, a karibi dzsesszt képviseli. Honnan ered ez a műfaj, és mitől szereti annyira a közönség?

- Ez nagyon fiatal műfaj, talán a világháború után fejlődött ki, amikor egy csomó új zenei ötlet jelent meg. Olyan hangszerek fejlődtek ki itt az emberek találékonyságának köszönhetően, mint a szintén ütős dallamhangszer, a steel drum: a helyi színesbőrűek gondoltak egyet, és a katonai reptereken felhalmozódott olajoshordókat addig kalapálták, amíg nem alakították ki a régió egyik legjellegzetesebb hangszerét. Az itteniek szinte mindent a maguk zenei nyelvére formáznak, és amikor Ézsak-Amerikából beáramlott a szving és a bebop, szinte egyik napról a másikra alakult ki belőle a bossa nova, amelynek lágy mégis dinamikus ritmusa és az eredeti dallamok pillanatok alatt bódulatba ejtik a közönséget. Amikor először meghallgattam Dizzy Gillespie vagy Stan Getz játékát, engem is egy életre lebilincselt ennek a két korszakos zenésznek az egyénisége.

- Manapság azonban már nem csak a dzsessz tartalmazhat egzotikus motívumokat, sőt inkább a világzene az, amitől a különleges és szokatlan hangzásokat várja a közönség. Ön szerint hol húzódik a két műfaj közötti határvonal?

- Szerintem egy zenésznek az a feladata, hogy a különböző zenei kísérletekből egységes, dinamikus és főleg szórakoztató stílust alakítson ki. A zenészekre is nyilván hatással van, hogy ma már a világ bármelyik szegletéből való zenét meghallgathat – csak be kell mennie a legközelebbi lemezboltba. A zenei műfajok értelmezése drámaian megváltozott az utóbbi években, amit ma dzsessznek hívunk, már nem csak egyetlen műfaj, hanem az élő és aktív zene gyűjtőmedencéje, amely képes magába oltani szinte bármilyen zenei hatástól a világ öt kontinenséről. Ilyen értelemben a világzenei kísérleteket is dzsessznek kell tekintenünk.

- Az ön szoros kapcsolata vezető magyar zenészekkel már több nagysikerű koncerttel ajándékozta meg a magyar közönséget. Vajon milyen a kapcsolata az Amerikában élő magyar származású zenészekkel?

- Annyira jó, hogy az itteni kapcsolatot is kinti magyar zenész, a szintén ütőhangszeres George Jinda kezdeményezte [a népszerű New York-i Special EFX együttes magyar alapítója a közelmúltban hunyt el – a szerk.]. Ő szervezte meg, hogy jöjjek Magyarországra, mert azt mondta, hogy itt létezik egy együttes, amelyik az enyémhez hasonló zenét játszik még úgy is, hogy itt gyakran nagyon hideg van. Az In Line együttes vezetőivel, a szaxofonos Csepregi Gyulával és a basszusgitáros Vasvári Pállal azóta tényleg nagyon jó a kapcsolatunk, több lemezt is csináltunk együtt. Egyébként meg kell jegyeznem, hogy a fiatal magyar zenészek között is sok a rendkívüli tehetség. Pár évvel ezelőtt mesterkurzust tartottam az egyik budapesti dzsesszklubban, és nagyon benyomást tettek rám az akkori fiatalok. Az önök hazájában nyilvánvalóan a kultúra egyik kiemelt szegmense a zene. Fontosnak érzem a rögtönzést a zenében, hiszen ez a dzsessz lelke, ettől marad élő a műfaj, és ezért képes oly sok hatás befogadására.

Kapcsolódó cikkeink:

Fado és folkrap - A Millenáris koncerttervei 2003-ra

www.dsamuels.com
www.millenaris.com

 

 
 
Jelenleg 10 olvasó böngészik a Papiruszon


Képes apróhirdetés ingyen | Nemzetközi hirdetés | Fesztivál, rendezvény

Legyen a WEBSZIGET.COM a Kezdõlapja!
PORT80.HU :: Magyarország Legtutibb Kezdolapja! :o)
MP3Heaven.hu :.:.::. Zene, MP3 & Partyzine q-_-p
Fesztivál.hu - A magyarországi fesztiválok gyujtoportálja
Tourinfo.hu - Magyarország Vezeto Turisztikai Portálja
SzuperPiac.hu - A képes hirdetések helye!
.: Papirusz.hu :. Kulturális Portál
Mindentudó.net :: Az optimális döntés lehetosége!
Hirdessen Nálunk! Tekintse meg médiaajánlatunkat!
Impresszum
Ha kérdése van, írjon nekünk!