Forpsi

Állások, állások Magyarországon, álláskeresés, jobs

Fesztivál.hu

Port80.hu

Mp3Heaven.hu




Legyen a Papirusz.hu a Kezdőlapja! Tegye be lapunkat a Kedvencek közé!
A Tiltott Város gyümölcsei (Esemény-tár)
Kínai kulturális programok a Budapesti Tavaszi Fesztiválon
Szerző: H. Magyar Kornél
2003. március 28. 10:15

A Wang Yong társulat műsora egyfajta zenei képeslap, igazi világzenei showműsor. Az együttes kifejezetten azzal a céllal alakult, hogy a kínai zene jellegzetes hangzásait, dallamait közérthető formában mutassa be a nyugati közönségnek. Hallhatunk különleges énekhangokat, például lebegtetett fejhangon kitartott női intonációt vagy a tibeti vallási rituálékban gyakran előforduló dorombéneket – a különleges technika képessé teszi az énekest, hogy egyszerre több hangszínen és szólamban énekeljen.

A Wang Yong Ensemble nyugatias hangszerelésbe ágyazott darabjaiban dobfelszerelés, szintetizátor, basszusgitár és gitár szolgáltatja a hátteret, az eredeti dallamokat viszont mindig tradicionális kínai hangszerek játsszák, amelyek közül sok meglepő rokonságot mutat európai megfelelőivel. A pengetős p’i p’a a lantra, a qin a citerára emlékeztet, a húros erhun vonóval kell játszani, játékosa széken ülve a térdére állítja a hegedű méretű hangszert. A romantikus hangulatot árasztó dalokat legtöbbször a di nevű bambuszfurulya szólaltatja meg. A szájorgona vagy sheng az egyik legjellegzetesebb kínai hangszer, amelyről kevesen tudják, hogy a szájharmonika elődje.

Várva várt és különleges művészeti élményt ígérő esemény a Pekingi Opera vendégszereplése a fesztivál keretében. A kínai császári udvarban, a Tiltott Városban kifejlődött színpadi műfaj szinte az egyetlen olyan autentikus hagyomány, amelyet a Kulturális Forradalom is kiemelt és megőrzött a régmúlt művészeti formái közül: a 20. század közepén a pekingi zenés színház tekintélye már annyira erős volt, és előadásai világszerte akkora népszerűségnek örvendtek, hogy diplomáciai bonyodalmakhoz vezetett volna a társulat szélnek eresztése. Azóta már az itthoni közönség előtt sem teljesen idegen a műfaj – Kárpáti János tollából részletes magyar nyelvű ismertetése is létezik, amely a Kelet zenéje című összefoglaló könyvében olvasható.

A pekingi opera elnevezése természetesen csak részben fedi azt a jelentést, ami az európai operahagyományból ismert. Sokkal inkább szélesen értelmezett zenés színházról van szó, ahol a dalbetéteket a szereplők éneklik hangszeres kíséret mellett, de amely magában foglalja a mozgás, a jelmez sőt a gesztus- és mimikarendszer szerteágazó jelrendszerét is, és ezért az operánál talán még közelebb áll ahhoz az igényhez, amely a különböző művészeti formákat kívánja egyesíteni a színpadon, és amely nálunk a 19. század óta, Richard Wagner zenedrámái által ismert.
A Pekingi Opera budapesti fellépésén a közönség különleges zenei harmónia megszólalására számíthat, frenetikus színpadi akrobatikára, drámai feszültségben gazdag dialógusokra, és az emberi hősök mellett mitikus figurák feltűnésére is, amelyeknek rendkívül fontos szerepe van az amúgy sokszor meglepően realisztikus cselekmény kibontakozásában.

A kínai színház egyfajta párlata lehet egész Ázsia színpadi hagyományainak az európai néző számára. Megszokott például az állandó, tipikus figurák megjelenése, ami számunkra talán a reneszánsz commedia dell’arte jellegzetes karaktereiből lehet ismerős. Kiemelkedik a clown-szerű komikus figura, a ledér, csélcsap fiatalasszony, a katonás, rugalmas hős, a groteszk maszkot viselő szörny, vagy az agyafúrt majomkirály. A figurákat gyakran formázzák meg a színészek maszkok segítségével, ami szintén az egész távol-keleti kultúra rituális-misztikus oldalát idézi.

Az emberi hősök állandó szövetségese, a Majomkirály lesz a központi figura a Kínai Állami Bábszínház vendégjátékában is. A kínai bábszínházat nézve ismét nem lehet csodálkozni azon, ha színpadi technikáiban, történeteiben szoros rokonságot lehet találni a híres dél-kelet-ázsiai bábhagyományokkal, közülük is elsősorban a jávai vajang-színházzal. A rendkívüli koncentrációt igénylő előadásban általában egyetlen ember mozgatja az összes bábfigurát a puritán színpadon, és ugyanez a művész egyben a zenekar irányítását, és a teljes színpadi történés rendezését is magára vállalja. A sokszor egész éjszakán át tartó bábelőadások a közismert mitológiai történeteket nem is annyira mesélő hangvételben idézi fel, hanem inkább igyekszik aktualizálni a szituációt. Ezért ne csodálkozzon senki, ha a pozitív vagy éppen a negatív figurákban a mai közélet fontos személyiségeit véli felismerni.

Március 27., Magyar Rádió Márványterme, 19:30
Kínai modern népzenei koncert – Wang Yong

Március 28., Thália Színház, 19:00
A Pekingi Opera vendégjátéka

Március 30., Budapest Bábszínház, 19:00
A Kínai Állami Bábszínház előadása: Majomkirály

www.eufestival.net

 
 
Jelenleg 7 olvasó böngészik a Papiruszon


Képes apróhirdetés ingyen | Nemzetközi hirdetés | Fesztivál, rendezvény

Legyen a WEBSZIGET.COM a Kezdõlapja!
PORT80.HU :: Magyarország Legtutibb Kezdolapja! :o)
MP3Heaven.hu :.:.::. Zene, MP3 & Partyzine q-_-p
Fesztivál.hu - A magyarországi fesztiválok gyujtoportálja
Tourinfo.hu - Magyarország Vezeto Turisztikai Portálja
SzuperPiac.hu - A képes hirdetések helye!
.: Papirusz.hu :. Kulturális Portál
Mindentudó.net :: Az optimális döntés lehetosége!
Hirdessen Nálunk! Tekintse meg médiaajánlatunkat!
Impresszum
Ha kérdése van, írjon nekünk!