Fesztivál.hu

Port80.hu

Mp3Heaven.hu




Legyen a Papirusz.hu a Kezdőlapja! Tegye be lapunkat a Kedvencek közé!
A Tiltott Város gyümölcsei (Esemény-tár)
Kínai kulturális programok a Budapesti Tavaszi Fesztiválon
Szerző: H. Magyar Kornél
2003. március 28. 10:15

A Wang Yong társulat m?sora egyfajta zenei képeslap, igazi világzenei showm?sor. Az együttes kifejezetten azzal a céllal alakult, hogy a kínai zene jellegzetes hangzásait, dallamait közérthet? formában mutassa be a nyugati közönségnek. Hallhatunk különleges énekhangokat, például lebegtetett fejhangon kitartott n?i intonációt vagy a tibeti vallási rituálékban gyakran el?forduló dorombéneket - a különleges technika képessé teszi az énekest, hogy egyszerre több hangszínen és szólamban énekeljen.

A Wang Yong Ensemble nyugatias hangszerelésbe ágyazott darabjaiban dobfelszerelés, szintetizátor, basszusgitár és gitár szolgáltatja a hátteret, az eredeti dallamokat viszont mindig tradicionális kínai hangszerek játsszák, amelyek közül sok meglep? rokonságot mutat európai megfelel?ivel. A penget?s p?i p?a a lantra, a qin a citerára emlékeztet, a húros erhun vonóval kell játszani, játékosa széken ülve a térdére állítja a heged? méret? hangszert. A romantikus hangulatot árasztó dalokat legtöbbször a di nev? bambuszfurulya szólaltatja meg. A szájorgona vagy sheng az egyik legjellegzetesebb kínai hangszer, amelyr?l kevesen tudják, hogy a szájharmonika el?dje.

Várva várt és különleges m?vészeti élményt ígér? esemény a Pekingi Opera vendégszereplése a fesztivál keretében. A kínai császári udvarban, a Tiltott Városban kifejl?dött színpadi m?faj szinte az egyetlen olyan autentikus hagyomány, amelyet a Kulturális Forradalom is kiemelt és meg?rzött a régmúlt m?vészeti formái közül: a 20. század közepén a pekingi zenés színház tekintélye már annyira er?s volt, és el?adásai világszerte akkora népszer?ségnek örvendtek, hogy diplomáciai bonyodalmakhoz vezetett volna a társulat szélnek eresztése. Azóta már az itthoni közönség el?tt sem teljesen idegen a m?faj - Kárpáti János tollából részletes magyar nyelv? ismertetése is létezik, amely a Kelet zenéje cím? összefoglaló könyvében olvasható.

A pekingi opera elnevezése természetesen csak részben fedi azt a jelentést, ami az európai operahagyományból ismert. Sokkal inkább szélesen értelmezett zenés színházról van szó, ahol a dalbetéteket a szerepl?k éneklik hangszeres kíséret mellett, de amely magában foglalja a mozgás, a jelmez s?t a gesztus- és mimikarendszer szerteágazó jelrendszerét is, és ezért az operánál talán még közelebb áll ahhoz az igényhez, amely a különböz? m?vészeti formákat kívánja egyesíteni a színpadon, és amely nálunk a 19. század óta, Richard Wagner zenedrámái által ismert.
A Pekingi Opera budapesti fellépésén a közönség különleges zenei harmónia megszólalására számíthat, frenetikus színpadi akrobatikára, drámai feszültségben gazdag dialógusokra, és az emberi h?sök mellett mitikus figurák felt?nésére is, amelyeknek rendkívül fontos szerepe van az amúgy sokszor meglep?en realisztikus cselekmény kibontakozásában.

A kínai színház egyfajta párlata lehet egész Ázsia színpadi hagyományainak az európai néz? számára. Megszokott például az állandó, tipikus figurák megjelenése, ami számunkra talán a reneszánsz commedia dell?arte jellegzetes karaktereib?l lehet ismer?s. Kiemelkedik a clown-szer? komikus figura, a ledér, csélcsap fiatalasszony, a katonás, rugalmas h?s, a groteszk maszkot visel? szörny, vagy az agyafúrt majomkirály. A figurákat gyakran formázzák meg a színészek maszkok segítségével, ami szintén az egész távol-keleti kultúra rituális-misztikus oldalát idézi.

Az emberi h?sök állandó szövetségese, a Majomkirály lesz a központi figura a Kínai Állami Bábszínház vendégjátékában is. A kínai bábszínházat nézve ismét nem lehet csodálkozni azon, ha színpadi technikáiban, történeteiben szoros rokonságot lehet találni a híres dél-kelet-ázsiai bábhagyományokkal, közülük is els?sorban a jávai vajang-színházzal. A rendkívüli koncentrációt igényl? el?adásban általában egyetlen ember mozgatja az összes bábfigurát a puritán színpadon, és ugyanez a m?vész egyben a zenekar irányítását, és a teljes színpadi történés rendezését is magára vállalja. A sokszor egész éjszakán át tartó bábel?adások a közismert mitológiai történeteket nem is annyira mesél? hangvételben idézi fel, hanem inkább igyekszik aktualizálni a szituációt. Ezért ne csodálkozzon senki, ha a pozitív vagy éppen a negatív figurákban a mai közélet fontos személyiségeit véli felismerni.

Március 27., Magyar Rádió Márványterme, 19:30
Kínai modern népzenei koncert - Wang Yong

Március 28., Thália Színház, 19:00
A Pekingi Opera vendégjátéka

Március 30., Budapest Bábszínház, 19:00
A Kínai Állami Bábszínház el?adása: Majomkirály

www.eufestival.net

 
 
Jelenleg 4 olvasó böngészik a Papiruszon

Ingyen hirdetés | Fesztivál, rendezvény
Weboldal készítés