Forpsi

Állások, állások Magyarországon, álláskeresés, jobs

Fesztivál.hu

Port80.hu

Mp3Heaven.hu




Legyen a Papirusz.hu a Kezdőlapja! Tegye be lapunkat a Kedvencek közé!
Tértágítás – mélységélesség (Archívum)
Tudósítás a 34. Magyar Filmszemléről 3.
Szerző: Sulyok Máté
2003. január 31. 10:40


Egyszerű, fehér, nyomtatott szórólapon hirdetik a „3 Dimenziós – Térhatású SZTEREOSZKOPIKUS filmek bemutatójának” ingyenes vetítését. Papírkeretes szemüveget kapunk, s a pláza méretű vászon elé függesztett kisebb vetítőfelületre ígérik a rövidfilmeket: a Hooligans együttes videoklippje egy lepukkant szerelőcsarnokban játszódik. A zenészek alakjai eltörpülnek a gyárbelsőben – bizony, így rögzíteni kell a tényt, mert valóban újszerű, a valósághoz közelítő látvány. A Vízibalett tízperce alatt már csak az „hiányzik”, hogy a szinkronúszó lányok mozgása nyomán felcsapódó vízcseppek az okuláréra fröccsenjenek. Akkor, levéve, és pőre szemmel pillantva a látottakra, furcsa, homályos, duplázott képet tapasztalunk. A szinte körbejárható-, megfogható élmény azután a magyarországi történelmi nevezetességeket bemutató, tulajdonképpeni idegenforgalmi filmnél csúcsosodik ki. Az Egy szelet a világból című 22 perces „országimázs” alkotásban a közhelyes fogalmakat és helyeket, mint puszta, tschikós, szürkegulya – a technikai megoldáshoz hűen fogalmazva – „átugorhatjuk”, mert épp a ménes robogását csodáljuk, nem is szólva azután a tapolcai barlangrendszer mélységeiről, vagy az esztergomi bazilika száz méteres kupolájának égbe (és vászonba) nyúló magasságáról.

A módszer – ahogy a Papirusz kérdésére Magyar László, a Nekrofilm vezetője elmondta – a drága IMAX 3D-technológia egyszerűsített, költségkímélőbb változata, amely a végső kísérleti stádiumban van. A gyermekkori, úgynevezett lentikuláris, képeslapok iránti csodálatát és érdeklődését fejlesztette tovább. A mélység, és a térhatás érzékelésének leegyszerűsített magyarázata, hogy a bal, és jobb szemnek mást kell látnia, és közvetítenie, a bal- illetve a jobb agyféltekébe. Így, a szemüveg, és az ezüsttel bevont vászon, valamint a két, egymás melletti kamera felvételei segítségével jöhet létre az illúzió, amivel már, mióta az állóképet megmozdították, kísérleteznek az alkotók.

Ám nemcsak a kép-, és nemcsak fizikai- mélységeket  lehet feltárni – jó példák erre a jó dokumentumfilmek, amelyekből bőséges a kínálat. Elgondolkoztató alkotások sorában döbbenhettünk rá, milyen jól is élünk itt igazából mi, akik el tudunk menni a filmszemlére például. Még maradunk, ugye? – tette fel a kérdést a Színház- és Filmművészeti Egyetem végzőse, Turoczki Emese diplomafilmjének címében. Egy moldvai csángó kis sáros településen – magyar nyelvet is – tanító pár mindennapi küzdelmeit követik a filmkészítők. Olyan helyen „művelnek népet” ők, ahol „az egész faluban nincs egy zuhanyzó, és csak pottyantós, kinti budi van, ami kis dolognak tűnik” – ahogy a férfi mondja – de bizony, kikezdi az elhivatottságot, és próbára teszi a párkapcsolatot is.

Székelyföld gyönyörű táján 12 éves korában, alkoholista, szíjjal verő apa által eladva szolgának, ganét hordva az állatok alól – nagy szó, de valóban a létért – a két osztályt végzett Levente öt évig robotol. Fizetség nélkül, míg odébb nem lép a gazdától, s egy másik faluban, testvérével, Csabával összefogva dolgoznak tovább. A Mikor szolgának telik esztendeje mívesen fényképezett (operatőr Körtési Béla) szimfónia második felében a felnőtt korúvá serdült fiúk, anyjukhoz költöznek, felkeresik állami gondozásban levő testvéreiket, s arról álmodnak, hogy saját házuk lesz, ahol az egykori család újból együtt élhet. A Moharos Attila filmjében „szereplő” iskolázatlan fiúk ismerik munka becsületét.

A madáchi „célt” „a küzdést, magát”, Az út végét elérik Almási Tamás filmjének megtalált figurái, akik még azelőtt mentek vissza falujukba, a „háztáji gazdaságba”, és hagyták ott az IBM székesfehérvári üzemét, meg a bérpanelt, mielőtt a nemzetközi cég felszámolta volna üzemét, és több ezer embert elbocsátott. Az „összekapart” (mondja Az út vége férfija) forintok, a szétgályázott életek, rabszolgamunkát végző droidok szűkös mozgáslehetőségű világából végeznek „tértágítást” Pitvaros lakói, a tanítónő, a boltos-kisasszony, a postás és a többiek, akik a helyi művházban táncórákat vesznek. Tangó, valzer, csa-csa-csa és rock and roll – ezüst topánka és fekete lakkcipő sarkak kopognak a linóleum padlón, a citromsárga Citroënnel a városból érkező mágus, az egyenes hátú, kecses léptű, középkorú tánctanár próbáin. A Táncrend (Gyarmathy Lívia filmje) szigorú és szabályozott, ugyanakkor könnyed, vidám és felhőtlen.

Új dimenziókat keres, és már több mélységet is nyitott a táncművészetben Bozsik Yvette, aki Janisch Attilának azt is elmondja, nem kell félni a giccstől, s attól, hogy megmutassuk a táncos, bizony, fárad és izzad a színpadon. Az operatőr-rendező pedig felpörgette a dokumentumfilmek szokványos, lassú tempóját, előadás és próba-részletekkel – s saját elmondása szerint – Bozsik Yvette tempójához próbálta igazítani a film készítését is.

További írásainkat a szemléről a Papirusz film rovatában olvashatja!

http://www.nekrofilm.com


 

 
 
Jelenleg 5 olvasó böngészik a Papiruszon


Képes apróhirdetés ingyen | Nemzetközi hirdetés | Fesztivál, rendezvény

Legyen a WEBSZIGET.COM a Kezdõlapja!
PORT80.HU :: Magyarország Legtutibb Kezdolapja! :o)
MP3Heaven.hu :.:.::. Zene, MP3 & Partyzine q-_-p
Fesztivál.hu - A magyarországi fesztiválok gyujtoportálja
Tourinfo.hu - Magyarország Vezeto Turisztikai Portálja
SzuperPiac.hu - A képes hirdetések helye!
.: Papirusz.hu :. Kulturális Portál
Mindentudó.net :: Az optimális döntés lehetosége!
Hirdessen Nálunk! Tekintse meg médiaajánlatunkat!
Impresszum
Ha kérdése van, írjon nekünk!