Forpsi

Állások, állások Magyarországon, álláskeresés, jobs

Fesztivál.hu

Port80.hu

Mp3Heaven.hu




Legyen a Papirusz.hu a Kezdőlapja! Tegye be lapunkat a Kedvencek közé!
Negyedszázadnyi lemez (Zene-bona)
Január 8-án volt 55 éves David Bowie
Szerző: I-Web.hu
2003. január 13. 14:17


Bowie festménye Iggy Popról (1976)

Ziggy Stardusttól a sikkes popénekesig minden kaméleonok mestere David Bowie, amúgy a poszt-Beatles korszak legbefolyásosabb rock-előadója. Állítólag még az angol punkot is ő indította el: a Sex Pistols azzal az erősítővel kezdte színpadi pályafutását, amelyet Bowie használt az utolsó Ziggy-show alkalmával 1973-ban. Hihetően hangzik a történet, talán még igaz is.

Amerikában - bár nem kapkodtak a lemezeiért - csak "a kultikus jelentőségű angol énekes"-ként emlegették (néhányan), egészen az 1983-as Let`s Dance albumig, amely aztán szupersztárrá emelte Bowie-t - utólag bevallotta, hogy pusztán aljas pénzszerzési céllal írta. Számtalan rockesztéta szerint Bowie a legnagyobb hatást nem is zenéjével gyakorolta a világra: lényének beskatulyázhatatlansága varázsolja el az eltérő műfajok rajongóit.

Önarckép
Gogol Egy őrült naplója c.
művének angliai kiadásához
(1995)

Bowie sokkal inkább színész, aki olykor a popsztár státusában tetszeleg (tetszik is!), de mindenképpen jellemzőbb rá, hogy imidzseket alkot, ahelyett, hogy önnön lényét, leglényegét tárná fel. És mindig olyan új arccal áll elő, amely egy teljesen új réteg érdeklődését kelti fel. Ötleteit a legkülönfélébb helyekről csipegeti össze, ám úgy variálja, hogy nem tűnnek utánérzésnek. Bowie világában semmi sem biztos vagy egyszerű, és csupán egyetlen dolog állandó: maga a változás. Kreativitás és miszticizmus váltogatja és táplálja egymást.

David Jones néven 1947-ben született, a háború utáni London egyik lepusztult elővárosában. Azt mondják, gyerekkorában akkorát behúzott neki egy iskolatársa, hogy megsérült a szivárványhártyája, s ezért eltérő színűek a szemei. Ami mellesleg talán az egyetlen stabil ismertetőjegye. 1969-ben jutott fel első ízben az angol slágerlistára Space Oddity című dalával, amely Major Tom űrhajóskapitányról szól: fellövik az űrbe, és ő nem is akar visszatérni. A dalban megénekelt elidegenedés, világűr és eltávolodás tulajdonképpen a metaforája mindannak a "belső üresség"-nek, amely azóta is egyik kedvenc témája.

Bowie és Iman az 1990-es
New York-i kiállítás megnyitóján

A kora hetvenes évek Angliáját egyfajta Oscar Wilde-i attitűd jellemezte: a dolgok esztétikája fontosabb volt a morális vonzatuknál, s a komolyság a képzelőerő hiányát jelezte... Bowie, aki igazán örömét lelte önmaga újra és újraalkotásában, szinte lubickolt ebben a közegben. 1972 elején tüskés frizurát csináltatott magának, ezüstszínű cicanaciba és emeletes csizmába bújt, majd a hüledező riporterrel közölte, hogy ő biszexuális, de különben is egy másik bolygóról érkezett, és a neve Ziggy. Ziggy Stardust. Ilyen és hasonló akcióival azt érte el, hogy a néző már nem volt képes megkülönböztetni az ufót és az embert, az előadót és a rajongót, a jövőt és a jelent, Bowie-t és Ziggyt.

Közös kép készítése
Damien Hirsttel (1995)

Amilyen hirtelen jött a Ziggy-ötlet, olyan gyorsan tűnt el még a nyoma is: 1974 karácsonyára már kétsoros öltönyt és selyemnyakkendőt hozott Bowie-nak a Mikulás. Young American albuma azonban csupán a Fame című dal révén maradt emlékezetes, ez lett egyébként első tengerentúli sikere is. 1976 és 1979 között Brian Enóval három lemezt is készített, melyekről a "Heroes" című dalt az HBO-s koncerten is előadta - ugyanolyan tomboló tetszést aratva, mint bő húsz évvel ezelőtt. Pedig a szöveg Bowie akkori "konstruktivizmusa" jegyében készült: csíkokra szabdalta fel a vers sorait, összekeverte, majd felénekelte. A lemezek - pontosabban Eno közreműködése és a Kraftwerk hatása - azonban nagy hatással volt az akkor formálódó angol szintipopra, a ma már gothic-nak nevezett imidzs pedig a Joy Divisiontól a Cure-ig számos együttesre.

1980-ban egyidőben volt az Elefántember főszereplője a Broadwayon és jelent meg Scary Monsters című, mindmáig lenyűgöző lemeze, a Fashion és az Ashes to Ashes dallal. Ezután tárta nyilvánosság elé következő személyiségét, Normal Davidet. 1983-ban aztán a zeneboltokba került a Let`s Dance. Néhány évre rá Bowie visszatért Enóhoz, aki az átmeneti időszakban olyan nagyságok albumainál segédkezett, mint például a U2. Közös lemezük azonban nem szólt nagyot, nem úgy Bowie 50. szülinapi bulija a Madison Square Gardenben, ahol bejelentette: Bowie Bonds néven 55 millió dollárnyi részvényt bocsát ki, jövőbeni jogdíjai terhére. Ügyes!

Davie Jones and
The Lower Third matricája (1965)

Ami összművészeti karrierjét illeti, köszöni, virul. A hatvanas évek óta, amikor már az első koncertjére saját tervezésű matricáival árasztotta el Londont, rendszeresen kipróbálja magát más műfajokban: interjúkat készít például a GQ magazinnak, számítógépes grafikákat alkot, fest (leginkább Francis Bacon modorában), s filmszínésznek sem utolsó, gondoljuk csak az Éhség című filmre (Catherine Deneuve-vel), a Földrepottyant férfire vagy A graffiti királyára. 2002-ben új lemezzel ünnepelt, a Heathennel, amelyről szintén előadott néhány számot az HBO-s koncerten (lista ld. lent).

Bowie máig fogékony az újdonságokra, erről az olvasó meggyőződhet az általa moderált/menedzselt www.davidbowie.com honlapon. A rajongók által fenntartott internetes oldalak közül ajánljuk a www.bowiewonderworld.com-ot, ahol ingyenes postafiókot lehet nyitni ezzel a menő címmel, de ha valaki egy Bowie-festményt szeretne a szobája falán látni, azt is megrendelheti. S ha az év végi hisztériával kezdtük, fejezzük be év eleji örömmel: a Heathen albumról a Slow Burn című dalért Grammy-díjra jelölték, méghozzá a legjobb rock énekes kategóriában, és felterjesztették a művészt a Halhatatlan Dalszövegírók (Songwriters Hall of Fame) tagjai közé.

Kapcsolódó oldal: www.hbo.hu a koncertet január 22-én sugározzák legközelebb. A műsor: Fame, Changes, China Girl, Slow Burn, Starman, Let´s Dance, I´ve Been Waiting For You, Slip Away, Ziggy Stardust, "Heroes", Cactus, 5:15 The Angels Have Gone, Sound and Vision, Ashes To Ashes, I´m Afraid of Americans.

Diszkográfia:
David Bowie (1967)
Space Oddity (1969) (eredetileg Man of Words, Man of Music)
The Man Who Sold the World (1971)
Hunky Dory (1971)
The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars (1972)
Aladdin Sane (1973)
Pinups (1973)
Diamond Dogs (1974)
Young American (1975)
Station to Station (1976)
Low (1977)
"Heroes" (1977)
Lodger (1979)
Scary Monsters (1980)
Let`s Dance (1983)
Tonight (1984)
Never Let Me Down (1987)
Tin Machine (1989)
Tin Machine II (1991)
Black Tie, White Noise (1993)
The Buddha of Suburbia (1993)
Outside (1995)
Earthling (1997)
hours (1999)
Heathen (2002)

 

 
 
Jelenleg 10 olvasó böngészik a Papiruszon


Képes apróhirdetés ingyen | Nemzetközi hirdetés | Fesztivál, rendezvény

Legyen a WEBSZIGET.COM a Kezdõlapja!
PORT80.HU :: Magyarország Legtutibb Kezdolapja! :o)
MP3Heaven.hu :.:.::. Zene, MP3 & Partyzine q-_-p
Fesztivál.hu - A magyarországi fesztiválok gyujtoportálja
Tourinfo.hu - Magyarország Vezeto Turisztikai Portálja
SzuperPiac.hu - A képes hirdetések helye!
.: Papirusz.hu :. Kulturális Portál
Mindentudó.net :: Az optimális döntés lehetosége!
Hirdessen Nálunk! Tekintse meg médiaajánlatunkat!
Impresszum
Ha kérdése van, írjon nekünk!