Fesztivál.hu

Port80.hu

Mp3Heaven.hu




Legyen a Papirusz.hu a Kezdőlapja! Tegye be lapunkat a Kedvencek közé!
Koraszülött h?sök (Archívum)
A Szegedi Kortárs Balett új m?sora
Szerző: Albert Mária
2003. január 9. 16:26


Jelenet a T?zmadárból
Sztravinszkij T?zmadara és Ravel Bolerója eredetileg is "tánczenének" készült,
az els? a Gyagilev-balett számára 1910-ben, a második Ida Rubinstein táncm?vészn?nek, majdnem húsz évvel kés?bb. A népzenei motívumok m?zenévé emelése, a zenei forma megújítása a huszadik század avantgárd törekvései közé tartozott - ez az el?zmény feljogosítja a mai alkotót, hogy saját kora, a jelen életérzéseit fogalmazza meg vele. A Szegedi Kortárs Balett koreográfusának szándékai tehát nemcsak elfogadhatók, hanem üdvözlend?k. S minthogy A csodálatos mandarin, Bartók pantomimja a szegediek interpretációjában Juronics átgondolt, szuverén víziója volt, mégis a zenével és a történettel összhangban fogant alkotás, nagy várakozással tekintettünk a bemutató elé. Mely bemutató Szegeden 2002. decemberében volt, a budapesti közönség pedig ezekben a napokban (ma, holnap és holnapután), a Thália Színházban ismerkedik a m?vekkel.

Juronics Tamás
Beteljesítette várakozásunkat az el?adás?
Igen is, nem is. Számtalan ötlettel kápráztatja a néz?t a koreográfus, aki azok közé tartozik, akik nem csupán tánctervez?k, hanem a színház totalitását keresik. Juronicsnak  remek érzéke van a látványhoz, a színpadképeit természetesen szakember, Molnár Zsuzsa készíti, de nyilván vele szoros együttm?ködésben. Most az úgynevezett fekete színházat vetik be. (Érdekes, hogy ez az eszköz milyen divatos lett, az Óriáscsecsem?re, Kovalik Balázs rendezésére utalunk.) A fekete háttérb?l, sötét függönyerd?b?l ultraibolya fényekkel emelik ki a fehér ruhás hercegn?ket a T?zmadárban - sejtelmessé válik a tér, amelynek így nincs alja, sem teteje. Gyönyör? és izgalmas képek. A T?zmadár egy fiktív társulatban játszódik, h?sei vad karrierizmussal szállnak harcba az érvényesülésért. A történet utal az eredeti cselekményre - szerencsére. Mert Juronics Kascsej, a gonosz varázsló számára - nem mellékesen ? alakítja - fantasztikusan hatásos jeleneteket koreografált.

Er?tlen azonban a keretjáték, amely bevezetne a történetbe és átkalauzolná a f?szerepl?ket a Boleróba. A Ravel-koreográfia annyi közhelyes, és több emlékezetesen (Maurice Béjart, Markó Iván) sajátos felfogása után ez a változat az izgalmas, de egyel?re kiforratlan munkák közé sorolható. A T?zmadár környezetüket demoralizáló f?szerepl?i itt már egymást gyilkolják. Az érvényesülés futószalagja elindul alattuk (mozgó sz?nyegen táncolnak valóban), a jelzett grádicsokat végül elönti a vér. Ravel a végs?kig fokozza zenéjével a feszültséget - ekkor Juronics h?sei az els? sorból két fehér inges-blúzos gyermeket emelnek magukhoz, véres kezüket az ingekbe törlik. Ha nem tudnánk: nagyon kell vigyázni a következ? nemzedékkel! Szájbarágós intelem. A T?zmadár és a Bolero nem hat befejezett munkának,  de érdemes lesz dolgozni rajta.

Szegedi Kortárs Balett
Sztravinszkij: T?zmadár, Ravel: Bolero
Koreográfia: Juronics Tamás, díszlet és jelmez: Molnár Zuzsa, világítás: Stadler Ferenc
Táncolják: Barta Dóra, Kalmár Attila, Mészáros Máté, Kolozsi Viktória, Juronics Tamás, Aczél Gerg?, Markovics Ágnes, Nemes Zsófia, Balkányi Kitty, Gulyás István, Sárközi Attila

http://www.szegedikortarsbalett.hu

 

 

 
 
Jelenleg 1 olvasó böngészik a Papiruszon

Ingyen hirdetés | Fesztivál, rendezvény
Weboldal készítés