Forpsi

Állások, állások Magyarországon, álláskeresés, jobs

Fesztivál.hu

Port80.hu

Mp3Heaven.hu




Legyen a Papirusz.hu a Kezdőlapja! Tegye be lapunkat a Kedvencek közé!
Teremtett valóság (Archívum)
Kortárs francia fotográfia 1980-2000
Szerző: I-Web.hu
2003. január 8. 13:28


A francia fotográfiában a múlt század 80-as éveire értek be azok a törekvések, melyeket leginkább úgy lehetne összefoglalni, hogy a fotográfusok a lehető legtávolabb akartak kerülni a médium dokumentarista felfogásától. Úgy tűnik, hogy a Henry Cartier-Bresson által a fotográfia lényegeként megfogalmazott "termékeny pillanat" megragadásától mint alkotói módszertől való megszabadulás közel ötven évig tartott. Ilyen irányú törekvések az avantgárd óta léteztek és természetesen nem csak a francia fotográfiában, ám utólag szemlélve sokkal jobban kirajzolódnak egy korszak törekvései, könnyebben elkerülhetők az azonnali ítéletalkotás, a születőben lévő legújabb izmusért való azonnali lelkendezés buktatói.

A két évtizedet átfogó igen gazdag kiállítási anyag a fotográfia referencialitástól való megszabadulásának szinte az összes lehetséges változatát felvonultatja. A médiumnak a valósággal való, hajdan igen erős és megkérdőjelezetlen kapcsolata a korszak végére keskeny fonallá vékonyodott. Optikai képalkotás az egyik oldalon, a valóságtól való maximális elszakadás a másik oldalon - ez maradt. Amit a fotográfusok cserébe nyertek, az a művészi képalkotás legnagyobb szabadsága.

A folyamat valahol a fekete-fehér, 30x40 cm-es kiállítási méretről a nagyméretű színes Cibachrome nagyításra való áttéréssel kezdődött. A festmények méretét megközelítő méret, természetesen, önmagában még nem garancia a művészi minőségre. A következő fontos momentum az volt, hogy a külvilágból kimetszett valóságdarabok helyett, egyre többen kezdtek el konstruált világokat létrehozni, egyelőre még a számítógépes képmanipuláció segítsége nélkül. A legtöbbször csak a kép elkészültének idejére felépített/elrendezett "kis világokat" igen változatos módon ültették át a fotográfia nyelvére.

Később az elektronikus képalkotó eljárások, videó, számítógépes manipuláció, digitális felvételi technika, és ezeknek a "hagyományos" fotográfiai módszerekkel való kombinációja lett egyre inkább a közös nyelv. (A "hagyományos"-t pontosan azért kellett zárójelbe tennem, mert ez a kiállítás a legfényesebb bizonyítéka annak a ténynek, mely a magyarországi fotográfiai gondolkodástól még mindig távol áll, nevezetesen annak, hogy a "hagyományos" és "nem-hagyományos"/digitális közötti megkülönböztetés, mint értékítélet, teljesen érvényét vesztette. Gondban lennék, azonban, ha címkézni kellene a kiállítást, mivel a digitális, mint jelző nem fedi a dolgot teljesen, a "nem-hagyományos" viszont eléggé sután hangzik.)

Az a bizonyos keskeny fonál azonban, mely a fotográfiát a valósághoz fűzi, nemhogy nem szakadt el, hanem megszabadítva a médiumot a valósághoz való kötődés mechanikus kényszere alól, még inkább alkalmassá tette elvontabb művészi tartalmak kifejezésére, és egyúttal kiszabadította a 80-as évekre üres formalizmussá vált koncept-art kalodájából.

A kiállítás egyik legfiatalabb szellemű fotográfusa életkorát tekintve a legidősebb. A hetvenhárom éves Gilbert Garcin tíz éve ment nyugdíjba, hogy minden idejét sajátos látványvilágú képei létrehozásának szentelhesse. A 20-as évek avantgard fotómontázsainak módszerét megidéző, a számítógépes korszak előtti eszközökkel alkotott képeinek mindegyikén ott szerepel maga Garcin is, hosszú fekete kabátjában, ősz hajával, mint egyfajta "esztétikai Maigret felügyelő", sétálja be a képek sajátos, egyszerre absztrakt és mégis konkrét tereit. A Színlelés című képsorozat mindegyik darabjának valamely képzőművészeti, vagy fotográfiai alkotás "megdolgozása" adja az alapját, melyhez Garcin fanyar humorú, képi kommentárjai kapcsolódnak.

Joachim Mogarra szemtelenül egyszerű eszközökkel operáló fotósorozatainak mindegyike a fotó és a valóság direkt azonosításának problémáját járja körül, mindezt a képcímek alkotta  túlzott verbalitás és a képi megvalósítás eszköztelensége között feszülő ellentétből származó jótékony hatású irónia magnéziumfényében villantva fel. A Mai Manóban Cím nélkül kiállított sorozata három ütött-kopott cipő és néhány apróbb kellék kalandjain keresztül elmesélt "történetében" a képi humor forrását az alcímek ál-pontossága - "Vettem egy autót. Az autó nagyon szép. Krómozott a díszítése.  (...) Egészen a kikötőig mentem" és a képi megvalósítás szándékoltan egyszerű és eszköztelen volta közti feszültség maximális kihasználása adja.

A kiállítás másik lehetséges szellemi végpontján Alain Bublex Aerofiat sorozatának képei vagy Ryuta Amae fiktív városképei helyezkednek el. A jelenleg formatervezőként dolgozó Bublex, több sikertelen képzőművészeti felvételi próbálkozás után, a Renault-nál kezdett el dolgozni. Az Aerofiat képsorozat alapjául a gyári szerelősoron végighaladó Fiat 126-os elkészültének fázisai szolgáltak, a 3D-s számítógépes tárgytervező szoftverek képi világát kölcsönzi az Aerofiat képeinek, melyek egyszerre idézik a 30-as évek aerodinamikai kutatásainak és a mai sci-fiknek a képi világát. A Kelet-Európában Polski Fiat néven elhíresült tömegautó alapjául szolgáló kis Fiat 126-os autó a szemünk láttára lényegül át hipermodern mini űrrepülőgéppé. Bublex-et a naturális környezetbe helyezett autómontázsai leginkább a magyar Lakner Antalnak a (fiktív) Izlandi hadsereg életéből közült festményei látványvilágával rokonítják.

A belsőépítészeti installációkat is készítő Amae számítógépen befejezett montázsainak elkészítéséhez minden lehetséges vizuális eszközt felhasznál, az előzetes vázlatrajtokon át, az épített maketteken keresztül, a végső montázsba beépített újságkivágások, fotók, festmények képi világáig. Teremtett valóságainak virtuális terében nincsenek emberek, a látványvilág a színes magazinok képein nevelkedett kiállítás látogatónak mégis ismerős, egyszerre baljóslatú és a jövő csodás ígéretével terhes.

A body art örökségét a maga módján folytató Natacha Lesueur képein a képes magazinokból és tévéreklámokból unalomig ismételt szépségideál és a banalitás összeütközéséből hoz létre szintézist. Háztartási ételhulladék és a fényűzés kellékei, hosszú műkörmökre épített, gyöngyökkel kivert karácsonyfa, a gyanúsítottakról készített fotók stílusában fényképezett emberi alakok bőrére "tetovált" betűtábla, amelyet a szemvizsgálatoknál használnak; ilyen és ehhez hasonló dolgokból fabrikálja meg saját világát.

A Párizsban dolgozó, teheráni születésű Ali Mahdavi képeinek központi témája szintén az emberi test, illetve a test külső szépsége és a testet "birtokló" egyén identitása közötti viszony. Kuzin című 12 képből álló politriptichonjának képein a fotográfia alkímia segítségével egyre több hajjal és szőrrel borítja be a saját fejét, (mely egyébként orvosi kezelés miatt lett kopasszá), a teljesen sima állapottól a punk, illetve irokéz frizurán a hajjal teljesen benőttig. A performansz felől a fotográfiába érkező Orlan ön-hibridizációnak nevezett korszakából származó, a Mai Manóban kiállított képei egy sajátos önklónozás eredményeképpen jöttek létre.

A kizárólag megrendezett képeket fényképező Bernard Faucon világa a magyar néző számára idegenül hathat, az ezredvégi francia fotográfiára tett hatása azonban igen jelentős. A Mai Manóban kiállított képei összes fontos korszakát reprezentálják, a korai színes fotózás színvilágát megidéző, gyerekkori élményeit feldolgozó "bábus" képeitől; a provance-i és más vidékek tűzvészeinek dokumentum fotóiról kölcsönzött tűz motívumot alkalmazó sorozatától az (eddig) utolsó Az írások sorozatáig, melynek tájképre ültetett filozófikus feliratainak legutolsó darabja úgy szól: "Talán visszajövök".

Húsz év, húsz olyan fotográfus, akik a vizuális művészetek határterületeiről jutottak el a kortárs francia fotó megújításáig - terjedelmi okokból lehetetlenség mindegyikőjüket itt bemutatni. Reméljük, hogy amikor a Mai Manó ház majd húszéves lesz, hasonló kvalitású magyar anyagot mutathatunk be Párizsban.

http://www.maimano.hu/kiallitasok_05.html

 
 
Jelenleg 4 olvasó böngészik a Papiruszon


Képes apróhirdetés ingyen | Nemzetközi hirdetés | Fesztivál, rendezvény

Legyen a WEBSZIGET.COM a Kezdõlapja!
PORT80.HU :: Magyarország Legtutibb Kezdolapja! :o)
MP3Heaven.hu :.:.::. Zene, MP3 & Partyzine q-_-p
Fesztivál.hu - A magyarországi fesztiválok gyujtoportálja
Tourinfo.hu - Magyarország Vezeto Turisztikai Portálja
SzuperPiac.hu - A képes hirdetések helye!
.: Papirusz.hu :. Kulturális Portál
Mindentudó.net :: Az optimális döntés lehetosége!
Hirdessen Nálunk! Tekintse meg médiaajánlatunkat!
Impresszum
Ha kérdése van, írjon nekünk!