Forpsi

Állások, állások Magyarországon, álláskeresés, jobs

Fesztivál.hu

Port80.hu

Mp3Heaven.hu




Legyen a Papirusz.hu a Kezdőlapja! Tegye be lapunkat a Kedvencek közé!
A néma megszólal (Életrajz-tár)
Selmeczi György Az arany ember filmkoncertről
Szerző: Sulyok Máté
2003. március 24. 13:02

- Hogyan született a darab?

-
 Magyar Filmunió rendelte a felújított kópiához, Versailles-ban volt az ősbemutató, utalva az Eurimages-támogatásra. Salzburgban az Európai Filmunió művészmozijában játszottuk, amely már 1914 előtt is filmszínházként működött. Rómában a Magyar Kulturális Évadon is előadtuk. Korda Sándor német inzertekkel készítette el Az arany embert, mert akkor így látszott elérhetőnek a nemzetközi karrierje, így ezen a nyelvterületen ma is érthető. Régen sokat zongoráztam némafilmek kísérőjeként, de a zenekari filmzenélés új módi most Nyugat-Európában. Sznob műfaj, abszolút a felső tízezer szórakozása, nagyon sok pénzt ölnek bele, neves zeneszerzőt, karmestert kérnek fel, híres zenekar, mondjuk, a BBC Symphony Orchestra játszik – tehát nagy társadalmi esemény, Luxemburgban én is megtapasztaltam.

– Milyen zenét írt Az arany emberhez?

-
 Speciálisat, és nem gondolom, hogy abban a szempontrendszerben kell elbírálni, mint amikor filmre komponálunk zenét. Élő, koncert-megszólaltatású muzsikaként íródott eleve és ambicionáltam, hogy a film nélkül is előadható legyen, mint önálló szerzemény. Különleges azért is, mert egy időutazáshoz hasonló kihívás volt számomra, hiszen szórakoztató lehetőséget adott, hogy játsszam a stílusokkal. Egyrészt adott Az arany ember-, azaz Tímár Mihály-kora, azután Jókai-kora, Korda-kora és a miénk, a jelen. Nem egyszerű. Ráadásul, Korda-kora elég zűrös, 1918 – a nagy fordulatok időszaka. Módfelett izgatott a korszellem és annak felidézésen kívül a földrajzi érdekesség is, az egzotikus dimenzió a török vonallal, a magyar, szinte folklorisztikus vetület, illetve a polgári dimenzió, amennyiben a a regény is a feltörekvő magyar polgárság ábrázolása. Nagyon boldog voltam, amikor Kézdi-Kovács Zsol Eurimages-képviselő felkért, mert a darabon messze túlmutató munkán gondolkodhattam. Sok változatot készítettem, most majdnem ősbemutató lesz, hogy a vokális szálat is beleloptam: Csereklyei Andrea énekel.

– Többféle szempontból közelített, mint rutinos filmzeneszerző is, gondolom.

– A skála rendkívül széles. Van az illusztratív zene, amitől a „lilák” ódzkodnak. Szerintem pedig a filmes kisérőzenék írása is szakma, igenis tudni kell abban az értelemben illusztratívnak lenni zeneileg, hogy tovább erősítsük a képet, fokozzuk a képi hatást, az ábrázolt szándékot – ez a spektrum egyik szélső szakasza; a másikon pedig lehetőség van olyan XX., urambocsá’, XXI. századi zenei nyelven megszólalni, ami integrálja - például - a Jókai óta felgyülemlett hagyatékot. Egyébként sem állunk túl jó ennek az anyagnak az ismerésével, hát még a beépítésével. Nem akar kialakulni annak a zenetörténeti értéknek a tudatosítása, ami a magyar zenélésben kimutatható. Technikailag nagy nehéz ez a darab, végigjátszani és végigdirigálni olyan, mintha egy boksz-meccsen vett volna részt az ember. Hetvenpercnyi koncentráció: lebegtetni a tempókat, hogy a szinkronpontok a helyükre kerüljenek, vagy éppen elkerülni a szinkronpontokat, a kiegyenlítő inzerteket bejátszani a helyükre, mert a zárt tételek között szólisztikus, rettenetesen nehéz zongoraanyagok szolgálnak arra, hogy kiegyenlítsék az esetleges csúszást, vagy időnyerést. „Pepitában” kell gondolkodni, állandóan. Külföldön nagy siker volt, nem is számítottam rá. Valószínű ezt az intenzív koncentrációban elvégzett munkát díjazták a hallgatók. Örülnék, ha adódna alkalom, hogy eljátsszuk koncerten is, film nélkül, mint önálló, a saját lábán álló darabot.

– A külföldi sikernek milyen összetevője volt még?

– Óhatatlanul is egzotikus a darab számukra azáltal, hogy – nem túl demonstratívan – de mégis tagadhatatlanul magyar anyag. Akkor is, ha Jókai korának verbunkosára gondolok, és ha erre a poszt-Bartóki kor intonációjára. Egy professzionálisan megcsinált szinkronpont, kiváló zenészekkel, őrületesen hatásos. Ha kép és hang egy filmen belül ötször találkozik „egymással” úgy, ahogy kell – az kirobbanó siker.

 
 
Jelenleg 5 olvasó böngészik a Papiruszon


Képes apróhirdetés ingyen | Nemzetközi hirdetés | Fesztivál, rendezvény

Legyen a WEBSZIGET.COM a Kezdõlapja!
PORT80.HU :: Magyarország Legtutibb Kezdolapja! :o)
MP3Heaven.hu :.:.::. Zene, MP3 & Partyzine q-_-p
Fesztivál.hu - A magyarországi fesztiválok gyujtoportálja
Tourinfo.hu - Magyarország Vezeto Turisztikai Portálja
SzuperPiac.hu - A képes hirdetések helye!
.: Papirusz.hu :. Kulturális Portál
Mindentudó.net :: Az optimális döntés lehetosége!
Hirdessen Nálunk! Tekintse meg médiaajánlatunkat!
Impresszum
Ha kérdése van, írjon nekünk!