Fesztivál.hu

Port80.hu

Mp3Heaven.hu




Legyen a Papirusz.hu a Kezdőlapja! Tegye be lapunkat a Kedvencek közé!
Színházi költészet (Archívum)
A Holland Táncszínház jött, táncolt és gy?z?tt
Szerző: Eszéki Erzsébet
2002. július 2. 13:40

A Budapesti Tavaszi Fesztiválra hozott programjukat az együttes – és a kortárs koreográfia – meghatározó személyisége, Ji?y Kilian darabja nyitotta, a Bella figura. A neves mester Prágában született, el?bb szül?városában tanult, az 1967-68-as évadot azonban már Londonban töltötte. Innen Stuttgartba ment, ahol John Crankoval dolgozott, majd önállóan is koreografált. 1973-ban szerz?dött át a Holland Táncszínházhoz, két évvel kés?bb már társigazgatója lett az intézménynek. Több mint húsz esztend? után visszavonult az igazgatástól, de megtartotta a m?vészeti tanácsadói tisztet.

A m? a frissebb alkotások közül való, 1995-ben keletkezett, egy zenei válogatásra, amelynek tónusát a barokk hangzás adja meg. A m? témáját Kilián jelzi ugyan, élet és álom, m?vészet és valóság viszonyáról szólna, ám ha a néz?ben más asszociációk is ébredtek, az egyáltalán nem baj. Ellenkez?leg: az est másik két Kilián-alkotása, a Sarabande és a Bukott angyalok is számtalan képzettársításra ad lehet?séget.

Éppen ez az, ami a keresetten álmodern zagyvaságok fölé, szférikus magasságba emeli az NDT-t és m?sorát. Egyszer? eszközökkel, szinte minimalista koreográfiával teremt magasrend? esztétikai min?séget a klasszikus elemekre épül? modern tánccal. A varázslatos mozgás Kilian megfogalmazásában csupa költészet és finom irónia, még a záró számban dobhangra el?adott, csak n?k által táncolt, rítus jelleg? Bukott angyalokban is.

Az egyik jeles szólista, Paul Lightfoot Speak for Yourself cím? koreográfiája volt a középs? m?sorelem. A brit táncos - miután tanulmányait a királyi balett londoni iskolájában befejezte - 1985-ben szerz?dött az együtteshez, ahol már több jel mutatott arra, hogy nemcsak el?adóként remek.

Lightfoot Kilian nyomán jár, már ami a gesztusrendszert illeti, de elképzelése egyéni, a vizuális eszközök merész bevetésével (a füst, a vízfüggöny és a ruhák szürke-ezüstös csillogásával)  továbblép azon az úton, amely táncegyüttesb?l valóban táncszínházzá formálja a kortárs mozgásm?vészeti formációt.


A Nederlands Dans Theater a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében lépett föl Budapesten, három estén (március 16-án, 17-én és 18-án) láthattuk darabjaikat a Vígszínházban.

 

 
 
Jelenleg 3 olvasó böngészik a Papiruszon

Ingyen hirdetés | Fesztivál, rendezvény
Weboldal készítés