A Népszabadság fiatal fotósának képein érezhet?, hogy készít?jük szándékosan kerülte a honi nyomtatott sajtóból jól ismert fotózsurnaliszta közhelyeket. Helyette felépített egy absztrakt képi világot, mely a magyar újságfogyasztó szem számára szokatlan és elvont. A World Press Photo zs?rijének szemhatára azonban sokkal tágabb s így els? díjjal jutalmazta a fotográfus vizuális bátorságát. Gárdi kezek és lábak szuperközelijeivel mondta el annak a több évig tartó er?feszítésnek a történetét, melynek a megkoronázásképpen egy tornász világbajnok végül felállhat a dobogóra.
 |
Tatyjána Jaros (Ukrajna) keze és lába |
Jelen sorok írója külön hálás volt azért, hogy a labdagyakorlat közben a teljesen hátra hajtott fej helyére kerül? labda, vagy a korlátról éppen lees? tornász fájdalmas grimaszba merevül? arcának olcsó poénjait a fotográfus kihagyta. Nem azért, mintha Gárdi nem lenne képes ilyen "bravúros" képeket készíteni. Kimaradtak a szelídebb klisék is, a groteszk pózba csavarodó végtagok látványa, melyeket a vasárnapi újságolvasó rendszerint a "Hú, apám, ezek miket tudnak m?velni a testükkel" felkiáltással nyugtáz.
Két évvel ezel?tti fotóesszéjének, melyet a World Press Photo mesterkurzusán készített, szintén a sport volt a témája. A profi WBO-világbajnoki címet elnyer? magyar bokszoló, Kokó németországi felkészülését követte végig kamerájával egészen a budapesti dönt?ig. Ennek megfelel?en a helyszínek is, a szokásos edz?termen és tornacsarnokon kívül, kiegészültek az Északi tenger partjával, ahol a bokszoló futóedzéseit végezte, a budapesti Rudas fürd?ig, ahová a dönt? mérk?zés után ünnepelni vonult.
 |
Vitalij Valincsuk (Bulgária) keze |
Ennél a sorozatnál már ráérzett arra, talán részben a mesterkurzus tanárainak irányításával, hogy a jó fotó-történet több mint "jól elkapott pillanatok" egymásutánja. Legalább ennyi múlik a beállításokon, a megfelel? helyszínek kiválasztásán és a képek egymásutánjából kibontakozó filmszer?ségen. Mostani sorozatán érz?dik, hogy az el?bbiek mellett fel tudja mutatni a klisék elkerülésének erényét is.
Nem a világbajnokságokkal együtt járó csillogás és dráma kulisszatitkai érdekelték, hanem a tévénéz?k és újságolvasók százezreinek szeme el?tt álló küzd? ember, aki elegánsan fityiszt mutat a gravitációnak, miközben a közeli fotókon látszik az az er?feszítés, amelyen a mozgás látszólagos könnyedsége nyugszik. Nem a sztárok arcát fényképezte, amint örülnek, vagy sírnak a végs? éremosztáskor. Nála az aranyérem is csak egy dobogó és két láb, térdt?l lefelé. A világbajnokság pedig kilenc kéz, hét láb, no meg egy World Press Photo els? díj.
Kapcsolódó link: www.gardi.hu
A teljes sorozat megtekinthet? az Népszabadság Online galériájában.