A gazdasági és társadalmi válságtól szenved? Brazília és Sao Paulo, ahol naponta több emberrablás és gyilkosság is történik, jó színhelynek bizonyult arra, hogy bemutassa a nagyvárosokban zajló er?szak, a zavargások és a terrorizmus témáját.
Mintha a brazilok ennek gyakorlati bizonyítékát akarták volna adni, tüntet?k vették körül Fernando Henrique Cardoso elnök házát, s így akadályozták meg, hogy részt vegyen a kiállítás megnyitóján.
A kiállítást Carmelo Gross m?ve, egy hatalmas vörös neonplakát nyitja, a következ? felirattal: Hotel. Belépve a pavilonba egy fekv? alakba ütközünk, amely sz?nyegként terül el a földön.
Ezután 11 m?vész 11 várost mutat be, torokszorító képek érzékeltetik az er?szakot, a rombolást, a szorongó emberek mindennapjait. A helyszínek között találjuk Moszkvát, Caracast, Isztambult és Tokiót.
A Biennálé szervez?i a nagyvárosi káosz mellett „a harmónia és a tisztaság keresése” címet adták a kiállításnak. Ennek kapcsán felépítettek egy utópikus várost, ahol ismert m?vészek – Julio Sarmento, Rupprecht Geiger és Carlos Cruz Diez – állították ki m?veiket a fény és világosság jegyében.
A megnyitó napján Vanessa Beecroft performanszát láthatták az érdekl?d?k. Egy különteremben 50 brazil modell anyaszült meztelenül állt mozdulatlanul, mindössze egy-egy kiegészít?vel, parókában vagy magassarkú cip?ben.
www.uol.com.br/23bienal
www.webpointsao3.terra.com.br/bienal/