Forpsi

Állások, állások Magyarországon, álláskeresés, jobs

Fesztivál.hu

Port80.hu

Mp3Heaven.hu




Legyen a Papirusz.hu a Kezdőlapja! Tegye be lapunkat a Kedvencek közé!
„Ne én legyek az összes szépfiú macho” (Archívum)
Beszélgetés Nagy Ervinnel
Szerző: I-Web.hu
2002. október 1. 16:07


- Nem először játszod Dionüszoszt Zsótér Sándor rendezte előadásban. Bármennyire furcsán hangzik is, úgy tetszik, a rendező vonzódik a klasszikus görög tragédiákhoz.

- Azt hiszem, kedveli az ilyen, tömör szövegekkel megírt darabokat.

- Aztán megőrjíti mozgás- és mozdulatkompozíciókkal.

- Az akciók nélkülözik a megszokott, más rendezőknél használatos színházi formákat.  Vagy stilizált, plusz jelentéstartalommal bíró vagy statikus, minimál gesztusrendszerrel bírnak.

- A Dionüszosz téma kiválóan alkalmas lenne arra, hogy bárki a pátosz irányába vigye el az előadást. Zsótérnál persze ez eleve lehetetlen…

- Csak a köznapiság irányába megy. Mire is játszanánk mi isteneket? Olyan effekteket nem tudunk használni, amivel egy amerikai film él. Varázsolni két centiről – úgymond - nem tudunk. Mindezt kőkorszaki színészi eszközökkel művelni nincs értelme. A valódi nehézség: köznapi szintre vinni az egyébként patetikus, költői, szokatlan szórendben és szóhasználattal megírt mondatokat. Könnyen rányaralna az ember, hogy azt a „b”-t olyan hangzatosan mondja. Ezeket a reflexeket Zsótér kíméletlenül tiltja. A közlést, a dolgok velejét tartja mindennél fontosabbnak, azt hiszem.

- Együtt dolgozik két görög, két finn és két magyar színész, mindenki a saját nyelvén játszik, de pontosan kiszámított helyeken mindenki megszólal a másik nyelvén. Ebből izgalmas együttjáték született.

- Így csökken annak a törekvésnek a jelentősége, amivel olyan szépre formálnánk mondatokat, valódi összmunka viszont nem alakulna ki. A Getting Hornynak éppen az a célja, hogy más nyelven beszélő emberek nem is pusztán metakommunikációval, hanem egy másik energiaszinten dolgozzanak együtt. Ha az egyik ember ezt át tudja vinni a másiknak, gyönyörű együttjátszás alakulhat ki, amelyben valóban eltűnnek a nyelvi határok.
 

- Legendák szállingóznak arról, hogy Zsótér mindent kihoz színészeiből, ami alkatuk szerint rejlik bennük. Mit tanultál tőle?

Nagy Ervin
/ fotó: Csibi Szilvia /
- Működtek bennem sztereotípiák arról, hogyan kell próbálni. Korábban, ha meguntam bizonyos helyzeteket, önmagam szórakoztatására is külsőségekkel: más járással, más mozdulatokkal újítottam. Ő ráébresztett arra, hogy ugyanazon külső keretek között miként tudunk belső vonalvezetéssel, belső irányváltással más minőséget elérni – ami a valódi színészi átváltozáshoz elengedhetetlen. Wanda Dubiel finn színésznőn láttam először a próbákon a rendezői instrukciók hatását. Mindig másképp játszik, miközben látszólag ugyanazt csinálja. Ezt Zsótér Sándortól tanultam meg. Nem hagyományos, realista színház az övé.

- Hanem milyen?

- Annak egy továbbfejlesztett formája. Asszociatív színház, amely a naturalizmusra, a zsigeri színházra épül. Ebbe beleférnek meredek ötletek is. Olyan átváltozásokat hoz ki a színészekből, amilyenek talán senki más keze alatt nem jönnek létre. Egyszerűen azért, mert nincs más, aki olyan merész eszközökkel bombázza a színészt, mint ő. Hihetetlen jó, hogy az agyunk ennyire szabadon szárnyalhat nála. Az más kérdés, hogy színészként már a próbák alatt behatárol. Gyilkolja a pontatlanságot és a fegyelmezetlenséget.


- Mindig is igényelted, hogy ne a szépfiú szerepeket osszák rád. Itt mégis csak épít Zsótér Sándor a külső adottságaidra.

- Dagadtan és 150 centisen valószínűleg nem én lennék Dionüszosz. Ebben a szerepben az a nehéz, hogy éppen ellene kell tartani az adottságnak, nem erősíteni a külcsínt. 

- A főiskola után azonnal a Katona József Színházba, a legjobb nevű teátrumba szerződtél. Színészként, a szerepek szerint a helyeden vagy?

- Azért vagyok a helyemen, mert ebben a színházban olyan rendezők dolgoznak, akiknek eszükbe jut rólam, hogy ennek a gyereknek mást is, más szerepkörben is kellene játszania. Még mindig itt a legnagyobb az esély arra, hogy ne én legyek az összes szépfiú macho. Itt nem egyszer, nem kétszer adtak erre lehetőséget.

- A Zsámbéki Gábor rendezte Szent György és a sárkány című előadás több díjat kapott az idei POSZT-on. Te Súgó–díjat, Törőcsik Mari a legjobb női főszereplő díját. „A két döntő jelenetem a két fiatal fiúval van. Nagyon hálás vagyok nekik. Tudniillik, ha engem nem követnek a színpadon az idegrendszerükkel, vagy nem érzem, hogy segítséget kapok a szemükből: lehervadok, elfogyok… Egyedül én nem tudok játszani. Ők meg nagyon tudtak: velem” – nyilatkozta nemrég a színésznő a próbákról. Az egyik "fiú" te vagy…

- Én is ugyanezeket mondom mindig. Kedves tőle, hogy állandóan dicsér. Nagyon jó ritmusokat mutat. Két–három vállveregetés között elmond egy másfajta befejezést, más ritmust: szerinte ezt vigyem lejjebb, azt úgy csengessem ki, a szünet előzze meg amazt a mondatot. Ebből a nagy tapasztalatról tanúskodó húsz–harminc éves rutinból nekem is jut azért néha.

- Zsámbéki Gábor után mennyiben volt más Zsótér Sándorral próbálni?

- Zsámbéki Gábor első lépésként bevezette a reggeli mozgástréninget. Ez azért is hasznos, mert így felébred a színész a próbára. Ellenkező esetben tíztől tizenkettőig ébredezik, aztán kávézik egyet, ebédel, és fél egytől kettőig csinál valami próbaszerűséget, majd elfárad, úgyhogy szünet. Este meg játszik. Ha valaki tíztől kettőig valóban próbál, az hihetetlenül fárasztó. Tíz olyan próba volt talán, amikor úgy éreztem, most elkapott a gépszíj. De azért olyan jófajta összmunka volt. Jó két ilyen eltérő rendezői világot megismerni. Zsótérét, aki iszonyatos energiákkal dolgozik, hajtja magát és másokat, valamint Zsámbékiét, aki inkább egy nagy bölcs folyóhoz hasonlít. 

 

Az Európai Színházak Uniója (UTE) 1990-ben jött létre, a világhírű rendező, Giorgo Strehler és az akkori francia kulturális miniszter, Jack Lang kezdeményezésére. Az alapítók között ott volt a  Katona József Színház, a budapesti teátrum igazgatója, Zsámbéki Gábor egyébként 1998 óta az unió elnöke. Az UTE állandó tagjai között olyan világhírű társulatok találhatók, mint például a szentpétervári Malij Tyeatr, a milánói Piccolo Teatro, a párizsi Odéon, a a berlini Deutsches Theater, a stockholmi Kungliga Dramatiska Teater, azaz a Királyi Drámai Színház.

 

http://www.ute-net.org

 

 
 
Jelenleg 3 olvasó böngészik a Papiruszon


Képes apróhirdetés ingyen | Nemzetközi hirdetés | Fesztivál, rendezvény

Legyen a WEBSZIGET.COM a Kezdõlapja!
PORT80.HU :: Magyarország Legtutibb Kezdolapja! :o)
MP3Heaven.hu :.:.::. Zene, MP3 & Partyzine q-_-p
Fesztivál.hu - A magyarországi fesztiválok gyujtoportálja
Tourinfo.hu - Magyarország Vezeto Turisztikai Portálja
SzuperPiac.hu - A képes hirdetések helye!
.: Papirusz.hu :. Kulturális Portál
Mindentudó.net :: Az optimális döntés lehetosége!
Hirdessen Nálunk! Tekintse meg médiaajánlatunkat!
Impresszum
Ha kérdése van, írjon nekünk!