Forpsi

Állások, állások Magyarországon, álláskeresés, jobs

Fesztivál.hu

Port80.hu

Mp3Heaven.hu




Legyen a Papirusz.hu a Kezdőlapja! Tegye be lapunkat a Kedvencek közé!
Két játék (Archívum)
Támadás Tamara ellen
Szerző: I-Web.hu
2003. január 27. 12:09

Az Attack című. előadás főhőse egy joghallgató, akit albérleti lakásában sorra támadnak meg ismerősei, rokonai. Barátnőjével szavak helyett artikulálatlan üvöltésekkel kommunikál, melyekben körülbelül egyetlen párbeszéd hangzik el: „Mi van?” – „Semmi.” De nem jobbak barátai sem. egyikőjük véget nem érő, kutyákról, nyulakról, vidéki bulizásokról szóló anekdotákkal szórakoztatja, másikuk amint megszólalna, azonnal röhögő görcsöt kap. A harmadik konkrétan egyetlen szót sem ejt ki száján, ezt viszont hihetetlenül akkurátusan és idegesítően teszi, s a negyedik annyira dadog, hogy nem lehet érteni, mit mond. És nem sokkal többet segít apja sem, aki cetliket ellenőriz minden látogatása során, s számtalanszor emlékezteti fiát az anyagiakra, miközben a fűtőtestet próbálja megszerelni.
Lássuk be, hogy ilyen körülmények között egyetlen épelméjű ember sem maradna beszámítható. Eddig a darab már-már szimfóniaszerű szólamokból összeállóan monoton, s e monotóniát tisztán, frappánsan és elképesztően őszintén jelenítik meg a főiskolás színészek és a rendezés. Ám valamiféle megoldást mégis csak kell találnunk a kommunikáció-képtelenségre, így aztán főhősünk végső kétségbeesésében a „szörphöz”, azaz a különböző komponensekből öszeállított kábítószerhez fordul.
Ettől kezdve pedig semmi nem marad „szent”, széteső emberi végtagokról, orgiákról, őrületes bulikról szóló, egyre fokozódó (amúgy kreatívan felépített) jelenetek követik egymást, amelyek végül egy kortárs kórus üvöltő énekében csúcsosodnak ki, amelyben a világ, az „Idegesít” kifejezés megtestesítőjeként jelenik meg. És végül freudi fordulattal megértjük, főhősünk magára eszmélését az egykor lelépett anya hiánya akadályozza meg, s a modern analitikus kísérlet felfejti a titkokat: az apa összetörten vallja be fiának testvére (egyébként a dadogós az) létezését, hogy azután közösen újrakezdjék az életet.
Precíz dramaturgia, frappáns ötletek, szcenikai megoldások jellemzik az előadást, ám Bodó Viktor még „csak” kísérletei formanyelvével van tisztában, kreativitását nem tölti meg tartalom (leszámítva az ürességet ábrázoló részeket), így a darab mélysége és átélhetősége, valamint a katarzis elmarad, amit – látva a rendező kreativitását, tehetségét – tényleg sajnálunk.
A Hajdu Szabolcs rendezte előadásban a katarzis hiányát a darab végének hiánya okozza. Idegen nyelvű előadás – olvasható a plakáton, melyben a négy szereplő improvizatív halandzsanyelven beszél, miközben a rendező „hangalámondással” tolmácsol a nézőknek. Ám itt egyáltalán nem a kommunikáció hiányáról, hanem értetlenségéről beszélhetünk – a színészek nem is érthetik egymást, hiszen a szemünk láttára, a színpadon születnek meg a mondatok. A metakommunikatív jelzések és a hanghordozás azonban olyan összhangot teremt a szituációkban, hogy a nézőnek eszébe sem jut, hogy valójában senki nem ért semmit.
Ráadásul mindez egy jól ismert élethelyzetben történik: fiatal, pillanatnyilag munkanélküli, emiatt jelenleg konfliktusokkal teli, de általában harmonikus kapcsolatban élő pár (Gerda és Csabi) esetlen, és végtelenül szeretetreméltó sógora-fivére (Kolos) bemutatja új barátnőjét, a szép és titokzatos Tamarát. Nyugodtan elképzelhetjük azokat a szituációkat, amelyeken kínunkban nevetünk: Gerda sakkban megveri Csabit, aki a büszkeségén esett csorbát Koloson „egyengeti ki”; Tamara azonnal beleszeret Csabiba, s minden tőle telhetőt megtesz, hogy konfliktust robbantson ki, pl. fényképezőgépet vesz Kolosnak, miközben csak Csabi tudja használni azt.
Számtalan tragikomikus helyzetet láthat a néző üdítő színpadi ötletekkel (színes paravánok gurulnak ide-oda, aminek következtében a szereplők el/feltűnnek, árnyjátékok, musicalszerűen megszólaló halandzsadalok). Tamara végül kudarcot vall, ám kudarca nem valódi konfliktusból adódik, hanem Kolos elutazásából, amely által megszűnik a valódi „kihívás”. Így a darab egyszerűen véget ér, mi mégis hiányoljuk a drámai megoldást, de végül belátjuk, hogy Hajdu Szabolcs nem próbál meg magyarázatot adni a történtekre, mint Bodó Viktor. Előadása mégis friss, üde tud maradni, amelyről békésen távozik a féloldalasan ülő, elgémberedett végtagú néző.

Bodó Viktor: Attack (Színház- és Filmművészeti Egyetem)
Hajdu Szabolcs: Tamara (Stúdió K)

 

 
 
Jelenleg 6 olvasó böngészik a Papiruszon


Képes apróhirdetés ingyen | Nemzetközi hirdetés | Fesztivál, rendezvény

Legyen a WEBSZIGET.COM a Kezdõlapja!
PORT80.HU :: Magyarország Legtutibb Kezdolapja! :o)
MP3Heaven.hu :.:.::. Zene, MP3 & Partyzine q-_-p
Fesztivál.hu - A magyarországi fesztiválok gyujtoportálja
Tourinfo.hu - Magyarország Vezeto Turisztikai Portálja
SzuperPiac.hu - A képes hirdetések helye!
.: Papirusz.hu :. Kulturális Portál
Mindentudó.net :: Az optimális döntés lehetosége!
Hirdessen Nálunk! Tekintse meg médiaajánlatunkat!
Impresszum
Ha kérdése van, írjon nekünk!