Forpsi

Állások, állások Magyarországon, álláskeresés, jobs

Fesztivál.hu

Port80.hu

Mp3Heaven.hu




Legyen a Papirusz.hu a Kezdőlapja! Tegye be lapunkat a Kedvencek közé!
Gombolkodom, tehát megyek (Képhatás)
A 34. Magyar Filmszemle összegzése
Szerző: I-Web.hu
2003. február 7. 12:22

A 34. Magyar Filmszemle fődíját Gothár Péternek adták át, Magyar szépség című filmjéért. A külföldi kritikusok Fliegauf Benedek Rengetegjét tüntették ki, valamint ugyanez az alkotás kapott különdíjat a diákzsűritől is. Utóbbi ítészek a fődíjat az operatőri munkáért szintén elismerésben részesült és a legjobb elsőfilm díját is magáénak tudható Boldog születésnapot! (r.: Fazekas Csaba) című játékfilmnek szavazták. Nem véletlenül a közönség is így tett a Film.hu internetes szavazásán. Ezek cáfolhatatlan tények.

"Kell, hogy legyen mérce, amit minden évben felállítunk" valamint "...a magyar film nem adhatja meg magát" - Koltai Lajosnak, a Filmszemle Tanács elnökének szavai ezek, amelyek 1999-ből változatlanul kerültek a 2003-as programkönyvbe. És bár "apám szájából szép volt az igaz", a szemle zsűrijének döntésével sokan nem értenek egyet. Úgy látszik, hogy elsőfilmes géniuszok nem díjazhatók máshogy, csak saját kategóriájukban, mert elsőre senki sem lehet a legjobb, csak az, aki már régóta, szívósan és rutinosan. Jóllehet az újra is fogékony, kevésbé beltenyészett diákzsűri oldaláról záporozik ugyan az elismerés, s a külföldi kritikusok is igencsak másfelé dicsérnek. Mégsem megnyugtató ez.

Mielőtt bárki belekötne, hogy keserű szájízünk nem helyénvaló, hadd tegyük hozzá: csak azt az ellentétet kívántuk felvillantani, hogy a finanszírozási problémák megoldódása utáni magyar filmes élet ifjú és friss szellemű oroszlánjai újat és bátrat mutatnak, a szakma pedig szűkre húzza a szemét. A(z új) magyar film megint sajátos, karakteres arcot kezdene ölteni a gagyit kultiváló külföldi árral és a vastag gyökeret eresztett (ám hangsúlyozottan nagyrabecsült) öreg rókákkal szemben, de tulajdon nyomdokvonalán is olyat, ami versenyképes, szerethető, érezhetően a mienk - viszont nem vissza- vagy befelé fordul. S mégis, mintha intellektuális gőg fogadná. Vagy talán nem véletlenül ábrázol a filmszemle plakátja egy bekötött szemű embert?

A plakátembernek akár a fülét is beköthették volna: a sajtóban olvasható pozitív hangvételű nyilatkozatok ellenére a dokumentumfilmes szekcióban korántsem volt felhőtlen a helyzet. S aki beült a dokumentumfilmesek kerekasztal-beszélgetésére, megdöbbentő kommunikációhiánynak lehetett fültanúja. A dokumentumfilmesek főbb panaszai, hogy egyrészt a tévék bulvárdokumentarista stílusa kommercializálta a műfajt, másrészt tovább kellene vinni az archiválási jellegű filmet, de ahhoz meg kellene újítani annak stílusát, illetve hogy minimálisra csökkent a filmek sugárzási/vetítési lehetősége. (Csak zárójelben, a közszolgálati tévécsatornák közül egyedül a Duna Televízió támogatott anyagilag, és sugároz majd dokumentumfilmeket.)

A vita közben felszólalt egy dokumentumfilm rendező is, és azt sérelmezte, hogy az ő filmjére nemhogy más (akár játékfilmes) rendező, hanem még filmkritikusok sem ültek be. És ez nem feltétlenül a film hibája, sokkal inkább az érdektelenség jele. A néző viszont úgy látta a beszélgetést figyelve, hogy a dokumentumfilmesek sem egymással, sem a játékfilmesekkel, sem a közönséggel nem kommunikálnak - holott a szellemi túlélésük a tét. Újféle dokumentumfilmekre volna szükség, amelyek újdonságot kínálnak a néző számára, sőt, képesek az "aha!" élmény kiváltására is. Ám amíg él az a rendszer, hogy olyan témák esetében is csak filmkészítésre lehet pénzt szerezni, amelyek nem feltétlenül valók mozivászonra vagy tévéképernyőre, addig számtalan nehezen befogadható megoldást fogunk még látni.

Maguk az érintettek is elismerik, komoly gond, hogy a mai világban a dokumentumfilmnek a játékfilmmel kell versenyeznie - ám mivel ezen a 21. század vizuális kultúráját tekintve nemigen lehet már változtatni, a megszoksz vagy megszöksz elve érvényesül. Ezt be kell látniuk. Sokatmondó, hogy a nézettségi adatok alapján a portré jellegű filmek érték el a legjobb eredményt: Grunwalsky Ferenc Táncalakja (451 néző), Janisch Attila Bozsik Yvette-ről forgatott alkotása (415), és Szekeres Csaba Mami Blue-ja (401).

Szerencsére a szemlezáró sajtótájékoztatón jó híreknek is örülhetett a közönség és a filmszakma egyaránt. Veressné Kozma Ilona, a szervező bizottság elnöke lapunknak elmondta: megtérültek az szemle üzemeltetési költségei a jegybevételekből, az idei 130 millió forint összköltségvetésű megmérettetésen 80 százalékos kihasználtsággal vetítettek, ami jobb eredmény egy hétvégi vetítésnél. A szemle leglátogatottabb játékfilmje a kollektív alkotói díjban részesített Jött egy busz volt, amelyre 2716 néző volt kíváncsi, de a március 13-tól országosan forgalmazott Bánk Bán című operafilm is keresett volt: a versenyen kívül szereplő Káel Csaba-produkciót mintegy 2580-an látták, Jancsó Miklós Kelj fel komám, ne aludjál című filmjét pedig 2521-en.

A Budapest Film égisze alatt jelenik meg márciusban A Rózsa énekei című Szilágyi Andor-film és a Bánk Bán, de még idén a filmszínházakba kerül a Tesók, a Magyar szépség és a Rengeteg is. A magyar filmekkel erősítő SPI március 6-án mutatja be a tavalyi szemlén sikerrel szereplő Szép napokat (rendező: Mundruczó Kornél), az idei mustráról pedig a legjobb elsőfilmes Fazekas Csaba munkáját, a Boldog születésnapot választották ki. Horváth György, a Mokép Rt. vezérigazgatója lapunkat arról tájékoztatta, hogy az idei seregszemlén szereplő produkciók közül kettőt kívánnak képviselni a piacon, de a tárgyalások még folynak, annyi azonban biztos, hogy a premier időpontját szeptemberre teszik.

A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumának támogatásáról Tóth Erzsébet, a Magyar Mozgókép Közalapítvány főtitkára elmondta: a rendezvényt végül 80 millió forintos gyorssegéllyel támogatta a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma, emellett pedig mintegy tízmillió forinttal segítette a szaktárca a február 6-án kezdődött berlini filmfesztiválon való szereplést, amelynek visszafizetéséről később tárgyalnak az érintettek. A nemzetközi mustrán egyébként Fliegauf Benedek Dogma-filmje (a Rengeteg a Filmszemlén megkapta a Simó Sándor emlékére alapított elsőfilmesnek járó rendezői díjat, a külföldi kritikusok Gene Moskowitz elismerését, valamint a Diákzsűri különdíját) és Szomjas György Vagabondja képviseli a magyar filmgyártást.

A záró sajtótájékoztatón elhangzott, hogy három éves program keretében kívánja kiépíteni az országos art-mozi hálózatot a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma. A tárca által február 4-én kiírt pályázaton a fővárosi és a vidéki filmszínházak felújítására és korszerűsítésére, valamint art-termek létesítésére 2003-ban 500 millió forintot fordítanak. Természetesen a kópiaszám növelésére is szükség van: minden magyar alkotás minimum négy kópiával kerül a mozikba, s a minisztérium a reklámköltségek finanszírozásához minden produkciónak támogatást is ad, kópiánként egymillió forintot. Országosan mintegy 40 korszerű vetítőhelyre lenne szükség, hogy kiépülhessen a hálózat. A első lépésként a 30 ezernél nagyobb lélekszámú települések filmszínházait támogatják pályázat útján. A tárca a beruházás összegének 65 százalékát állja, a megmaradt 35 százalékot a helyi önkormányzatoknak kell finanszírozniuk. Art-mozi fejlesztésre 50 millió forint, art-terem kialakítására pedig 30 millió forint igényelhető.

Fotó:Csibi Szilvia

www.szemle.film.hu

 
 
Jelenleg 4 olvasó böngészik a Papiruszon


Képes apróhirdetés ingyen | Nemzetközi hirdetés | Fesztivál, rendezvény

Legyen a WEBSZIGET.COM a Kezdõlapja!
PORT80.HU :: Magyarország Legtutibb Kezdolapja! :o)
MP3Heaven.hu :.:.::. Zene, MP3 & Partyzine q-_-p
Fesztivál.hu - A magyarországi fesztiválok gyujtoportálja
Tourinfo.hu - Magyarország Vezeto Turisztikai Portálja
SzuperPiac.hu - A képes hirdetések helye!
.: Papirusz.hu :. Kulturális Portál
Mindentudó.net :: Az optimális döntés lehetosége!
Hirdessen Nálunk! Tekintse meg médiaajánlatunkat!
Impresszum
Ha kérdése van, írjon nekünk!