Fesztivál.hu

Port80.hu

Mp3Heaven.hu




Legyen a Papirusz.hu a Kezdőlapja! Tegye be lapunkat a Kedvencek közé!
Médiamélyszántás (Archívum)
Az önmagát reklámozó hír
Szerző: I-Web.hu
2002. december 11. 10:51


Az, hogy egy reklámot nem egyszer vetítenek le, magától értet?d?, hisz a cél a márkanév rögzítése a néz?ben-fogyasztóban. Azt azonban már képtelen vagyok megérteni, miért kell fél óra alatt egy hírt vagy ötször elmondani. Olyképpen, hogy a híradó (és itt most több magyar adóra is gondolnunk kell, a nem kereskedelmiekre is) el?tti reklámblokk el?tt már megtudhatjuk, mi lesz a híradóban. Aztán öt perc múlva, például fél hétkor újból megtudhatjuk a három-négy legfontosabb hírt, hogy aztán újabb hét perc múlva megtudjuk, mi volt eddig a két legfontosabb hír, s mi lesz a további két aktuális szenzáció. Újabb hét perc múlva dettó, majd a m?sor végén, láss csodát, kiderül, mik voltak a nap legfontosabb hírei.

Ha átlagolni akarunk, a nap hírei a következ?k:
1) Ételmérgezés a b...-i óvodában - még nem tudni az okát
2) Gyilkosság Z-ben - a rend?rség nagy er?kkel keresi a tettest
3) Sikkasztásért három évre ítélték XY-t - a döntés nem joger?s
4) És döbbenetes képek egy bikaviadalról - a bika negyed percig vonszolta és bökdöste a torreádort, aki mégis túlélte a fenevad támadását. - Maradjanak velünk!

Mármost épesz? polgár számára az els? három hír els? alkalommal is tökéletesen érthet?, az információt megszereztük, és mivel semmi más érdemleges adatot nem tudunk meg már a tudósításból, elmondhatjuk, hogy a híradó és a reklámblok el?tt már kiderültek a legfontosabbak. A negyedik esetben pedig - noha a szerkeszt? elmélete szerint ezért fogjuk végigülni a híradót - már els? alkalommal végignézhetjük azt az igen izgalmas (hisz véres) jelenetet, mert az éppen negyed percig tart - megközelít?leg pont addig, amíg magának a jelenetnek a felkonferálása is.

Ha régivágású baloldali szociológus lennék, minderre azt mondanám, hogy a nem közügyeket érint? hírek effajta ismételgetése a néz? elaltatását szolgálja, mert ugyan a híradóban szó esik mondjuk a politikusok visszás ügyeir?l is, a négy fenti hír folyamatos szajkózásába belekábult néz? már fel sem fogja azokat (esetemben legalábbis ez történik), ugyanakkor nem állítható a tévéadóról, hogy kerüli a forró témákat.

Ez talán túlzás, ma már ilyesfajta szerkeszt?i intencióról beszélni ?rültség. Ám sokkal rosszabb dologról van szó - egyszer?en a cikk elején említett jelenség áttev?désér?l: ahogy a tévém?sor csupán a két reklámblokk közötti id? kitöltésére szolgál, a tévéhíradók sem lettek mások, mint olyan id?sávok, amelyeket ki kell tölteni a folyamatosan a néz?kbe ismételten beinjekciózott hírblokkokal, mely utóbbiak tehát mintegy maguk a híradónak a reklámjai. A hírekben a hírek tehát magukat a híreket reklámozzák, s az egész végül is ?rült nonszensz, mert tudtommal hírt nem lehet egyetlen egy boltban sem venni, így hát reklámozni se kellene nagyon.

De hogy még jobban rámutassak ennek értelmetlenségére, rákérdeznék: vajon nem zavarják Önöket azok a majd egyperces, a filmeket bejelent? reklámok, amelyek szinte az egész filmet elmesélik? Mivel a magyarországi tévék általában másodközlik a filmeket, jó esélyünk van arra, hogy a filmek javát láttuk már - és egy ilyen filmreklám láttán "beugrik" az egész film. Így járok én mostanság a James Bond-sorozattal - ugyan elfelejtettem rég, ki a gyilkos, a b?nös, az áruló egy-egy epizódban, de a beharangozóból aztán minden beugrik. Emiatt aztán a filmeket meg sem nézem már, minek...

Ahogyan híradót sem nézek. Elég a reklámblokk el?tti félperces beharangozó, s már mindent tudok. És nota bene még a torreádor széttrécselését is láttam.

 
 
Jelenleg 2 olvasó böngészik a Papiruszon

Ingyen hirdetés | Fesztivál, rendezvény
Weboldal készítés