|
Hajdú István és Gyuriska János |
Egyszer egy kritikus megkérdezte Samuel Beckett-t?l, ugyan mondja már meg kit, vagy mit értett Godot-n. Az ír származású, francia nyelven író drámakölt? azt válaszolta: "Ha tudtam volna, megírom a darabban." Becket abszurditásának lényege ebben áll. A közönséget a lét értelmetlenségével szembesíteni azáltal, hogy akire mindenki vár, nem hús-vér ember, nem is egy megfoghatatlan ideológiai szellem, hanem egy vákuum, ami sosem jön el. Martin Esslin kritikus szerint "a dráma nem Godot-ról szól, hanem a várakozás aktusáról. Egész életünkben várunk valamire, Godot ennek a tárgyát képezi. A várakozás azonban Beckett szerint értelmetlen, csakúgy, mint minden más. A végletesen pesszimista szemlélet? drámaíró darabjaiban többször is felidézi az emberiség pusztulásának látomását. Az értelem elvész, elt?nik az id?, alig körvonalazható a tér, elmosódnak az emlékek, nincsenek jellemek és karakterek, s nem történik semmi.
|
Hajdú István és Pindroch Csaba |
Tompa Gábor rendez? valószín?leg sejtette, hogy a semmire senki sem kíváncsi. Nagy pompára nincs lehet?ség, de valaminek történnie kell. Nehéz helyzetben van, hiszen négy szerepl?vel, minimálisra csökkent helyzetváltozásokkal, nulla cselekménnyel nehéz fenntartani az érdekl?dést. Kivált akkor, amikor a szerepl?k maguk is folyton arról panaszkodnak, mennyire úrrá lett rajtuk az unalom, mennyire nem köti le ?ket semmi. A különböz? szituációs játékok, amelyekbe belekényszerítik magukat, már nem derítik jókedvre ?ket. Az sem vicces többé, ha a pórázon tartott, elembertelenedett Lucky táncra perdül. Attól is hamar lefáradnak, ha a Pozzi a sötétbe borulás költ?i metaforáját tárja eléjük. Ehelyett lépten-nyomon álomba szenderülnek. Hitelesen kell tehát unalmasnak lenniük, úgy, hogy legalább mi, néz?k ne aludjunk el.
|
Rajhona Ádám és Pindroch Csaba |
Ennek ellenére belevágtak. Másfél hónappal ezel?tt közzétettek egy felhívást, amelyben arra kérték a lakosságot, hogy elhasznált cip?iket ne a szemetesbe, hanem a Vígszínház m?vészbejárójához helyezzék el. Az el?adás díszletében ugyanis központi szerepet kaptak a cip?k. A viszonylag üres színpadi teret a cip?kb?l épített elemek tagolják, amelyek a menni akarást jelképezhetnék. A lerongyolódott, agyonhasznált cip?k azonban meglep?en pontosan sugallják, hogy itt bizony jó ideje minden változatlan. Az els? felvonás egyik zseniális részlete, amikor Estragon indulás el?tt a színpad el?terébe teszi a cip?it, majd azt mondja: "Itt hagyom ezeket, hátha másnak is szüksége lesz rájuk." Sejtjük, valószín?leg többen jártak már itt ezel?tt, akik hasonlóan gondolkodtak. A levetett cip?k mindegyikéhez tartozott valaha egy-egy sors, melyek mára elvesztek az id?tlenségbe.
A rendez? az eddigiekt?l eltér? módón, a két korosodónak értelmezett csavargó szerepét ezúttal két fiatal színészre, Gyuriska Jánosra és Hajdú Istvánra osztotta. Így a bizonytalan helyzetükben teng?d?, kiszolgáltatott sorsú fiatalok révén még szánalmassá válik az egész reménytelen várakozás. Egész életük szánalmas verg?dés, hiábavaló próbálkozások sorozata. "Megyünk? Megyünk!" - aztán maradnak, de mi menjünk!
Fotók: artitura
Samuel Beckett: Godora várva / Pesti Színház
Bemutató: február 1., további el?adások február 4., 11., 13., 18., 25., 26., este 7-kor