Fesztivál.hu

Port80.hu

Mp3Heaven.hu




Legyen a Papirusz.hu a Kezdőlapja! Tegye be lapunkat a Kedvencek közé!
Lecsap a virtuális kalapács (Új kor)
Árverési honlapok az interneten 1.
Szerző: I-Web.hu
2003. január 23. 12:03

Az abszolút úttör? kezdeményezés azonban csak magyar szemmel különleges. Az 1995-ben az Egyesült Államokban alapított site mára az egész világon etalonnak számít a hasonló profilú oldalak számára. Forgalma és a több millió felhasználó azonban nemcsak az üzleti siker bizonyítéka, hanem egy újfajta vállalkozási/megélhetési forma modellje is.

Az oldal létrehozásának ötlete az amerikai Pierre Omidyar feleségét?l származik, aki szenvedélyes PEZ-figura gy?jt?. Egy házastársi beszélgetés során vetette fel, hogy gy?jteménye b?vítéséhez szívesen felhasználná az Internetet, de nincs olyan oldal, ahol ezt megtehetné. Az ötletet tett követte, s elindult az akkor még ingyenes árverez? oldal.

Céljuk azóta sem változott: egy olyan oldal üzemeltetése, ahol a vev?k és az eladók, a gy?jt?k és a keresked?k találkozhatnak,  legy?zve a földrajzi határokat. A kereskedés alapját a kölcsönös tisztelet és bizalom alapozza meg, ugyanakkor mind a cég, mind a felhasználók kezében vannak olyan eszközök, amelyekkel kivédhet?k a visszaélések, ezáltal is biztosítva a "közösségbe" vetett bizalmat. A közösség (community) megjelölés nem véletlen. Jól mutatja az üzemeltet?k azon törekvését, hogy a különböz? nemzetiség? felhasználók között próbál egy, a puszta kereskedésen túlmutató, szorosabb kapcsolatot kialakítani.

Az árukategóriák b?sége is eltér a hagyományos, régiségekre és m?tárgyakra szakosodott árverésekét?l, bár ezek a klasszikus termékek is szép számmal találhatók az oldalakon. Ugyanakkor vehetünk számítógépet, babakocsit, kozmetikai cikkeket és licitálhatunk például holdutazásra. Internetes aukciós oldalak szinte a világ összes országában m?ködnek, a jelent?sebb piacokon pedig az eBay domináns helyzete egyértelm?. Európában, a volt Vasfüggönyig, minden országban /nyelvterületen vezet? szerepe van, akárcsak Észak- és Dél-Amerikában, a bekebelezett www.mercadolibre.com révén.

Az észak-nyugati területeken talán csak a www.yahoo.com oldal árverési részlege versenyezhet vele. A közép kelet-európai kínálat is egyre b?vül. Magyarországon a www.vatera.hu és a www.axio.hu oldalak mondhatóak a leglátogatottabbnak, illetve a csak numizmatikával foglalkozó www.numismatics.hu. Csehországban az itteni Vatera testvéroldala, a www.vatera.cz m?ködik hasonló területen, míg Lengyelországban a www.adico.pl és a www.allegro.pl tör a nagy testvér babérjaira.  

Sajnos a lengyel oldalakról nem sikerült pontosabb információkat szerezni, mivel üzleti titokra hivatkozva még az alapítási évszámukat és az oldal látogatottsági adatait sem voltak hajlandóak elárulni. Az empirikus tapasztalatok azonban azt mutatják, ami a magyar oldalakra is jellemz?: egy-két kategória kivételével kevés árucikk, és egyre növekv?, de egyel?re kis létszámú felhasználó. Ez az eredmény nem meglep?, ha figyelembe vesszük, hogy az Európai Unióban a lakosság 9 százaléka használja vásárlásra az aukciós oldalakat, míg Magyarországon az országos Internet-lefedettség is csupán 6,5 százalék.

Külön problémákat vet fel az e-business jogi és adózási szabályozása. Ezen kérdésekben még sem az Unió, se az amerikai oldalak nem tudtak egységes szabályokat kidolgozni, s valószín?leg Magyarországon is hosszú éveket és komoly munkát fog igényelni ezen feladatok megoldása.

 
 
Jelenleg 4 olvasó böngészik a Papiruszon

Ingyen hirdetés | Fesztivál, rendezvény
Weboldal készítés